Jump to content

”Värnpliktiga korpraler” (o dyl)


Recommended Posts

I flera forum (motsv) tillkännager olika delar av FM att de nu utser (bl a) vpl korpraler (igen), kopplat till återinförandet av vpl befäl. I detta fall gruppbefäl. Frågan har varit uppe här förr, men jag ser att FM numera kategoriserar ”meniga och vicekorpraler” medan korpraler till överfurirer är gruppbefäl. Förr -och då menar jag innan de senaste reformerna på området- pratade man om ”meniga och korpraler”. Vadan denna (förstnämnda i första hand) distinktion? Kommer GSS-K och GSS-T inte vara vicekorpraler längre? Medan vpl (”GSS-P”?) förblir vicekorpraler både under (slutet av) GU som efter ”muck”?

 

Kopplat till detta har vi ju frågan om hur och när ”K” och ”T” blir gruppbefäl. I andra inlägg här har väl antytts att ”pommesfriteskrigare” ( =menig 1 kl) blir få av nämnda kategorier, blir man kvar ”några år” blir man gruppbefäl. Om man inte slutar då. Men att bli GB kan dröja ett tag ändå, typ. Medan det för vpl/ ”P” går rätt fort, både att bli det och att genomgå utbildningen. Eller är det/ ska det bli samma utbildning?

 

Annars kan man fundera över vad som händer om ”P” söker ”K” eller ”T” efter genomgången GU med GB-utbildning; får hen behålla (vicekorprals?)graden då eller ”börja om” som menig? Annars finns ju en fin ”sneddningsmöjlighet” här om vägen för ”K” och ”T” känns för lång, liksom.

 

Sen kan man undra över varför både ”T” och ”P” behövs; en ”T” som inte vill fortsätta kan väl kallas in med stöd av pliktlagen och bli ”P” (mer eller mindre) mot sin vilja? Så var det ju ”förr”, yrkesbefäl som slutade men som av nån anledning inte ville (eller kunde?) bli reservare blev vplbefäl.

 

Nåja. Det är ju en annan fråga. Men jag tycker den nya(ste) befälsordningen är intressant, om än lite snårig för en (numera) utomstående. Men på det hela bra :)

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hänger inte riktigt med på alla frågor men kan komma med lite information så här ett år senare vad gäller värnpliktiga korpraler idag. Gjorde värnplikten på Lv6 2020-2021 så det är relativt färskt för mig. 

 

På Lv6 funkade det så här;

De som fick GB-utbildning under värnplikten blev värnpliktiga korpraler under resten av sin utbildning, även de som inte aktivt hade en gruppchefsroll (var 1 eller 2 i plutonen då en grupp togs bort under utbildningens gång). 

De vpl korpraler som tog anställning efter värnplikten blev absolut inte anställda korpraler bara för att de har GB-utbildningen. Bland de anställda var det endast de som faktiskt var aktiv chef över en grupp som var korpraler. En vagnchef blev menig när han tog anställning, men att han har utbildningen gör givetvis att han mycket enklare kan bli chef över en grupp i framtiden. Däremot fanns det några stycken GB-utbildade som faktiskt blev korpraler även när de tog anställning. Men då handlade det om att de fick anställning som gruppchefer över sambandsenheter (radiolänk), för att ett nytt kompani skulle bildas som behövde dessa, då det var brist överlag på folk med radiolänkutbildning och erfarenhet. Vagnchefen jag nämnde tidigare fick inte anställning som vagnchef, för det behövdes inte, hade det behövts hade han blivit korpral. 

 

Som jag tolkar det handlar allting om vad som behövs när personen anställs, behövs ingen gruppchef inom området som den ansökande har erfarenhet inom så sätter man han/henne på något annat istället, som menig. Sen kan de ju plocka den personen som gruppchef om en sådan person vid senare tillfälle behövs. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...