Granis Posted February 16, 2021 Report Share Posted February 16, 2021 Frågan är väl då vilken "plattform" man väljer; Bombardiers eller nåt brasilianskt (som brassarna själva gjort) som kompensation för Gripen-köpet dit? https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-commits-to-future-globaleye-buy 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 16, 2021 Report Share Posted February 16, 2021 1 hour ago, Granis said: Frågan är väl då vilken "plattform" man väljer; Bombardiers eller nåt brasilianskt (som brassarna själva gjort) som kompensation för Gripen-köpet dit? https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-commits-to-future-globaleye-buy Hur många? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted February 16, 2021 Report Share Posted February 16, 2021 5 hours ago, Granis said: Frågan är väl då vilken "plattform" man väljer; Bombardiers eller nåt brasilianskt (som brassarna själva gjort) som kompensation för Gripen-köpet dit? FM vill ha standardkärran för Globaleye, d.v.s. Bombardier 6500. Då är utveckling och certifiering av flygsystemet redan färdigt och vi kan få det levererat relativt snabbt och kostnadseffektivt. Eftersom FM dessutom har stöttat SAAB med flygutprovningen av UAE:s maskiner så har man rätt bra koll på det systemet redan. Men vad våra politiker sedan får för sig är däremot en helt annan sak... 3 hours ago, vikingman said: Hur många? Bedömt två till fyra maskiner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted February 18, 2021 Report Share Posted February 18, 2021 On 2/16/2021 at 10:10 PM, Pärmtroll said: Bedömt två till fyra maskiner! Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 18, 2021 Report Share Posted February 18, 2021 (edited) 3 hours ago, Kilo3 said: Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist. Precis. 2 st med option på ytterligare 2 är nog vad vi realistiskt kan hoppas på. Huruvida en ev. option sedan kommer att utnyttjas eller inte beror väl mycket på hur utvecklingen blir i FM och vad som händer efter valet 2022 och vid kontrollpunkten 2023. Ett löfte om anskaffning från försvarsministern är en sak, men jag tror inte det betyder så mycket. Ett tidigt beslut om anskaffning i år däremot hade nog stärkt Gripens chanser i HX projektet. /Per Edited February 18, 2021 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted February 18, 2021 Author Report Share Posted February 18, 2021 (edited) Men nu händer det saker kopplade till företrädaren (S100B "Argus"/ SF340): Enligt senaste "Air International" är UAEs dylika på väg tillbaka till SAAB och Sverige nu. Detta såklart efter att ha blivit "avlösta" av GlobalEye. Vad är tanken med dessa? Öka Försvarsmaktens kapacitet med 100 % =från två till fyra!? Thailand har väl köpt ett par (!) "permanent" men Grekland hade väl ett par (?) som de lämnade tillbaka för några år sedan? Är det kanske dessa Arabemiraten haft fram tills nu? Edited February 18, 2021 by Granis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted February 19, 2021 Report Share Posted February 19, 2021 On 2/18/2021 at 9:32 AM, Kilo3 said: Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist. Ja, två maskiner är ju absoluta minimibehovet för att kunna ha någorlunda uthållig effekt av systemet. Och mer än fyra maskiner är bedömt ytterst osannolikt med tanke på maskinernas prislapp (runt 4 miljarder/st). Tre maskiner skulle vara en acceptabel kompromiss... Som av en händelse... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 19, 2021 Report Share Posted February 19, 2021 Även om det nu bara skulle bli två maskiner så är det väl ändå en rejäl förbättring av övervakningsförmågan? Framför allt kanske vad gäller tillgängligheten på systemet. Kan man beställa 14 st 39 C/D som flygvapnet egentligen inte velat ha bara för upprätthålla produktionen hos SAAB så känns det väl som om en beställning på två Global Eye i närtid inte skulle vara omöjligt. /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted February 19, 2021 Report Share Posted February 19, 2021 2 hours ago, Perman said: Även om det nu bara skulle bli två maskiner så är det väl ändå en rejäl förbättring av övervakningsförmågan? Ja, visst är det så! Framförallt är det en betydligt kraftigare flygmaskin som kan vara i luften runt tre gånger så länge som dagens ASC 890, samtidigt som den kan flyga både snabbare och högre. Besättningen har betydligt högre komfort, och därigenom uthållighet, då GlobalEye har både pentry, toalett och en "vilohörna". Och dessutom har maskinen betydligt högre överlevnadsförmåga då den är försedd med VMS och ESM. Dagens ASC 890 är väldigt trång och spartansk eftersom den aldrig var avsedd att flyga med operatörer ombord. 2 hours ago, Perman said: Kan man beställa 14 st 39 C/D som flygvapnet egentligen inte velat ha bara för upprätthålla produktionen hos SAAB så känns det väl som om en beställning på två Global Eye i närtid inte skulle vara omöjligt. Flygvapnet var aldrig inblandade i den affären, skroven var aldrig avsedda för flygvapnet och har aldrig levererats till flygvapnet. Och jag skriver skrov eftersom det är vad det rör sig om, inte färdigbyggda kompletta flygplan, utan tomma skrov. Betalade av svenska staten för att hålla SAABs produktionslina sysselsatt fram till att 39E började byggas. Det är förövrigt dessa skrov som man nu försöker sälja (efter att de i.s.f. byggts färdigt) till Kroatien. Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan innan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted February 19, 2021 Report Share Posted February 19, 2021 5 hours ago, Pärmtroll said: Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan innan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar. Och av försvarsbeslutet går det att utläsa att "beslut om anskaffning"(citat fritt ur minnet) ska fattas före 2025. Det tolkar jag som att beställning avses läggas innan 2025 men leverans efter 2025. En rimlig avvägning med tanke på att detta är en förmåga vi har idag genom ASC 890 och att det finns andra större brister att täppa igen först. Men jag hade gärna sett att vi redan nu hade några Globaleye i tjänst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted February 21, 2021 Report Share Posted February 21, 2021 On 2/19/2021 at 11:18 PM, Meteor said: Och av försvarsbeslutet går det att utläsa att "beslut om anskaffning"(citat fritt ur minnet) ska fattas före 2025. Det tolkar jag som att beställning avses läggas innan 2025 men leverans efter 2025. En rimlig avvägning med tanke på att detta är en förmåga vi har idag genom ASC 890 och att det finns andra större brister att täppa igen först. Men jag hade gärna sett att vi redan nu hade några Globaleye i tjänst.. Jo precis. Beslut och beställning i perioden 2021-25, och leverans (och därmed betalning) i perioden efter 2025. Dock kan man ju tolka de signalerna som både politiker och FML sände i veckan som att det (på gott och ont) kan vara aktuellt att tidigarelägga denna omsättning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted October 1, 2021 Author Report Share Posted October 1, 2021 (edited) Nu "önskar" (begär?) FM GlobalEye. Vet inte om det är nån skillnad mot tidigare? Betalartikel numera (där också) så snåla jag kan inte läsa i varje fall . Men det kanske framgår där hur många man önskar, apropå vad vi berört här tidigare? https://www.janes.com/defence-news/air-platforms/latest/swedish-armed-forces-request-globaleye Edited October 1, 2021 by Granis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted October 1, 2021 Author Report Share Posted October 1, 2021 Ähum. Ja FM har ju lagt ut infon på sin hemsida också. Gratis. Men inga uppgifter om antalet önskade enheter/ flygplan där heller.... https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/10/forsvarsmakten-hemstaller-om-att-fa-kopa-globaleye/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted October 1, 2021 Report Share Posted October 1, 2021 Köper man in två med en option på en tredje så får vi vara tacksamma. Sedan uppger SAAB att den även kan tillverkas med Bombardier Gobal 6500 som kan vara ett alternativ mot 6000. Pengar säger man redan är budgeterade. "Försvarsmakten har sedan tidigare budgeterat för att köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan. Den hemställan som nu skickats till regeringen är en start på processen att få köpa in dessa." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted October 1, 2021 Report Share Posted October 1, 2021 On 2/19/2021 at 5:30 PM, Pärmtroll said: Ja, visst är det så! Framförallt är det en betydligt kraftigare flygmaskin som kan vara i luften runt tre gånger så länge som dagens ASC 890, samtidigt som den kan flyga både snabbare och högre. Besättningen har betydligt högre komfort, och därigenom uthållighet, då GlobalEye har både pentry, toalett och en "vilohörna". Och dessutom har maskinen betydligt högre överlevnadsförmåga då den är försedd med VMS och ESM. Dagens ASC 890 är väldigt trång och spartansk eftersom den aldrig var avsedd att flyga med operatörer ombord. Flygvapnet var aldrig inblandade i den affären, skroven var aldrig avsedda för flygvapnet och har aldrig levererats till flygvapnet. Och jag skriver skrov eftersom det är vad det rör sig om, inte färdigbyggda kompletta flygplan, utan tomma skrov. Betalade av svenska staten för att hålla SAABs produktionslina sysselsatt fram till att 39E började byggas. Det är förövrigt dessa skrov som man nu försöker sälja (efter att de i.s.f. byggts färdigt) till Kroatien. Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan sinnan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar. Ska de kunna vara luften 11 timmar plus. Så behöver de även lite bekvämligheter. Där man även bör titta på Global 6500 som ger kortare startbana, 600 NM längre och något lägre estimerad timme. Får vi två till att börja med. Så får vi nog vara tacksamma. Även marinen säger att det är ett tillskott för dem. Där man även nämner Visby med kommande luftvärnsrobotar som även skulle vara ett tillskott. Då man visade Global Eye på F16 i februari enligt Semper miles. Tycker det lite synd att man inte gör något åt chassina och även våra tänkta kvarvarande JAS 39 CD. Då det är möjligt att höja effekten på RM 12 motorn. Då det ofta har hävdats att motorn är lite för svag. Så om man erbjuder JAS 39 C+ så kanske det skulle tilltala någon mera. De tre åtgärder med chip trimning, kraftfullare fläkt och ny turbin skulle väl bli för kostsamma. Då den nya turbinen nog skulle kosta för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 Bara veckor kvar nu... Sweden to formally decide on GlobalEye buy in coming weeks (shephardmedia.com) /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastian A Posted October 14, 2021 Report Share Posted October 14, 2021 Ja, kommer bli intressant och se hur utvecklingen av detta flyg kommer bli i försvarsmakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted October 28, 2021 Report Share Posted October 28, 2021 (edited) Regeringsbeslut om bemyndigande för Försvarsmakten att anskaffa ny flygande spaningsradar (https://www.regeringen.se/) Inget nämns naturligtvis om hur många plan det är fråga om, men som jag sagt tidigare så tror jag personligen att det rör sig om två plan med (i bästa fall) en option på ytterligare två. Anledningen till att man nu har kunnat tidigarelägga en beställning av Global Eye ska, enligt uppgifter på twitter, vara dels att man skjutit på remo av Hercules planen och dels på att gångtiden för de nuvarande S 100D Argus ökat betydligt de senaste åren med ty åtföljande reducering av deras livslängd. UPDATE: Klartecken för nya radarspaningsplanet Globaleye (forsvarsmakten.se) /Per Edited October 28, 2021 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IED Posted April 7, 2022 Report Share Posted April 7, 2022 Efter att ha lagt onödigt mycket tid på att titta på militär flygtrafik längs ryska och Ukrainska gränserna kommer man lätt till slutsatsen att Svenska radar och radiospaningsflyg har en väldigt hög utnyttjandegrad just nu. I princip är det bara Storbritannien och USA som skyltar med motsvarande resurser. (Med undantag för några Luxemburgregistrerade AWACS.) Flygvapnet verkar flyga patrull både utanför Kaliningrad och utanför Ukrainska gränsen med jämna mellanrum. Det säger mig att det är en välkommen resurs även inom det europeiska samarbetet. Min slutsats är att beslutet att köpa Globaleye är oerhört bra och viktigt och att jag inte riktigt tror att Finnarna förstod hur bra dealen med Gripen plus Globaleye egentligen var. Om vi och Finland går med i NATO så kan man naturligtvis lita på att Någon Annan (tm) tillhandahåller den resursen men förmågan att ha eget AEW system ger en betydande autonomi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted April 7, 2022 Report Share Posted April 7, 2022 Hehe skönt att jag inte är den enda som lagt väl mycket tid på att sitta och titta i Flightradar24 och FligtAware.. =) Håller med dig, hela hösten och våren så har Korpen varit uppe och flugit nästan varje dag och nu senaste veckan i Polen längs med gränsen till Vitryssland och Ukraina. Måste vara bra träning för besättningen och FRA/FM att kunna ta del av realtidsdata från ett slagfält, bra erfarenheter och data! De flyger nu i 7-8 timmars pass men tänker att när det är dags att byta ut de två korpen mot nya att man då kör på samma flygplanstyp som GlobalEye, dvs Global express 6500. Ännu bättre räckvid och att planen är lite större och rymligare vilket nog är bra för besättningen. Det jag ser fram emot med Global Eye är ju uthålligheten med att det är ett större flygplan än Saab 360 samt räckvidd men framför allt att det kan flyga på mycket högre höjd vilket måste ge bättre räckvidd för radarn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted April 7, 2022 Report Share Posted April 7, 2022 Det intressanta är ju om SAAB kan se till att integrera globaleye på en större plattform. Inom NATO är det USA, Storbritannien, Frankrike och Grekland som har egna flygande stridsledningsflygplan. Storbritannien valde nyligen E8 som ersättare till sina E3, det är osannolikt att USA väljer något annat. Frankrike och NATO gemensamt å andra sidan har inga val ännu. Här skulle en Airbus med globaleye kunna vara ett vettigt trovärdigt alternativ framförallt om Sverige går mer i NATO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2022/saab-far-bestallning-pa-tva-globaleye-till-sverige Men leverans 2027.. hur kan det ta 5 år att bygga? Men nice att vi har option på ytterligare två. Kommer behövas… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zkurt Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 54 minutes ago, Slenke said: https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2022/saab-far-bestallning-pa-tva-globaleye-till-sverige Men leverans 2027.. hur kan det ta 5 år att bygga? Men nice att vi har option på ytterligare två. Kommer behövas… Svårt att veta när det gäller press-releaser men ofta när man säger Leverans så menar man att systemet är färdigt, testat, och fullt integrerat. En process som kan ta flera år för mer avancerade system. Så första flygningarna med begränsad kapacitet kan säkert vara ett par år tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 (edited) 3 hours ago, Slenke said: https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2022/saab-far-bestallning-pa-tva-globaleye-till-sverige Men leverans 2027.. hur kan det ta 5 år att bygga? Men nice att vi har option på ytterligare två. Kommer behövas… Fem år verkar vara par för banan. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2020/saab-delivers-the-first-globaleye Tittar man däremot på SAAB:s övriga pressreleaser så verkar en del arbete ske parallellt, då två av fem flygplan som beställdes 2015 blev klara under 2020, det tredje februari 2021. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2021/saab-delivers-third-globaleye Edited June 30, 2022 by Adeptus Bellum Tredje kärran blev klar i februari 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 2 hours ago, Adeptus Bellum said: Fem år verkar vara par för banan. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2020/saab-delivers-the-first-globaleye Tittar man däremot på SAAB:s övriga pressreleaser så verkar en del arbete ske parallellt, då två av fem flygplan som beställdes 2015 blev klara under 2020, det tredje februari 2021. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2021/saab-delivers-third-globaleye Fem år är mycket för två flygplan, tycker FMV borde ställa högre krav. Alla delar tillverkas ju ändå parallellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 (edited) 1 hour ago, Slenke said: Fem år är mycket för två flygplan, tycker FMV borde ställa högre krav. Alla delar tillverkas ju ändå parallellt. "Visst, men vad är vi redo att betala?" är mitt reflexmässiga svar, men det kanske inte ens är möjligt att skynda på tillverkningen. De sakerna som bedömt tar tid är att få leveranserna av flygplanen och de sensorer (och annan utrustning) som SAAB inte bygger själva. Sen så skall S 106 byggas av en exklusiv personalstock som inte växer på träd. Om SAAB skulle expandera för en snabbare leveranstakt, vad finns det för garantier att personalen som utbildas verkligen kan sysselsättas bortom 2027? Den sak som jag inte har koll på just nu är SAAB:s orderbok. D.v.s. om de bygger några flygplan just nu åt en annan kund, eller om vi kanske t.o.m. står längre bak i kön. SAAB måste vara en trovärdig leverantör av produkter och tjänster som ger inkomster. SAAB är ingen statlig koncern som står för fot gevär och väntar på politiska beslut i en planekonomi. Edited June 30, 2022 by Adeptus Bellum SAAB och FMV kanske t.o.m. haft en seriös dialog om vad som är möjligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 21 minutes ago, Adeptus Bellum said: Den sak som jag inte har koll på just nu är SAAB:s orderbok. Tillgång på komponenter för produktion utav radarelementen, produktionskapacitet utav radarelement, tillgång till övriga halvledare och/eller elektroniska komponenter, orderdjup Giraffe-familjen, prioritering utav kunder, kvalitetssäkring/verifiering/integrering utav komponenter etc. etc. Listan kan göras jävligt lång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mainrr Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 Boeing–Saab T-7 Red Hawk tar nog en massa personal i anspråk. var ju mindre än ett 1 år sedan Saab öppnade en stor fabrik i West Lafayette. Så tror det kan vara en av anledningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted June 30, 2022 Report Share Posted June 30, 2022 Sen tar det ju sin lilla stund att få flygplanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted July 3, 2022 Report Share Posted July 3, 2022 On 6/30/2022 at 3:53 PM, Slenke said: Fem år är mycket för två flygplan, tycker FMV borde ställa högre krav. Alla delar tillverkas ju ändå parallellt. Europeisk försvarsindustri är anorektiskt liten och har inte så enormt hög kapacitet. För att SAAB ska öka sin behöver de betydligt fler och långa ordrar. Exempelvis "50 giraffe AMB" med startlevernans XX och 30 ytterligare Gripen E". Helt enkelt så de vågar anställa fler på tillverkningsidan och veta de kan behålla dem i 10+ år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.