Jump to content

"Sweden commits to future GlobalEye buy"


Granis

Recommended Posts

5 hours ago, Granis said:

Frågan är väl då vilken "plattform" man väljer; Bombardiers eller nåt brasilianskt (som brassarna själva gjort) som kompensation för Gripen-köpet dit?

 

FM vill ha standardkärran för Globaleye, d.v.s. Bombardier 6500. Då är utveckling och certifiering av flygsystemet redan färdigt och vi kan få det levererat relativt snabbt och kostnadseffektivt. Eftersom FM dessutom har stöttat SAAB med flygutprovningen av UAE:s maskiner så har man rätt bra koll på det systemet redan.

Men vad våra politiker sedan får för sig är däremot en helt annan sak...

 

3 hours ago, vikingman said:

Hur många?

 

Bedömt två till fyra maskiner!

Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2021 at 10:10 PM, Pärmtroll said:

 

Bedömt två till fyra maskiner!

Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kilo3 said:

Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist.

 

Precis. 2 st med option på ytterligare 2 är nog vad vi realistiskt kan hoppas på. Huruvida en ev. option sedan kommer att utnyttjas eller inte beror väl mycket på hur utvecklingen blir i FM och vad som händer efter valet 2022 och vid kontrollpunkten 2023. Ett löfte om anskaffning från försvarsministern är en sak, men jag tror inte det betyder så mycket. Ett tidigt beslut om anskaffning i år däremot hade nog stärkt Gripens chanser i HX projektet.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Men nu händer det saker kopplade till företrädaren (S100B "Argus"/ SF340): Enligt senaste "Air International" är UAEs dylika på väg tillbaka till SAAB och Sverige nu. Detta såklart efter att ha blivit "avlösta" av GlobalEye. Vad är tanken med dessa? Öka Försvarsmaktens kapacitet med 100 % =från två till fyra!? Thailand har väl köpt ett par (!) "permanent" men Grekland hade väl ett par (?) som de lämnade tillbaka för några år sedan? Är det kanske dessa Arabemiraten haft fram tills nu?

Edited by Granis
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/18/2021 at 9:32 AM, Kilo3 said:

Fyra hade varit bra fint! Särskilt om finnarna hakar på JAS/GlobalEye-spåret. Lär ju dock bli två om man ska vara pessimist/realist.

 

Ja, två maskiner är ju absoluta minimibehovet för att kunna ha någorlunda uthållig effekt av systemet. Och mer än fyra maskiner är bedömt ytterst osannolikt med tanke på maskinernas prislapp (runt 4 miljarder/st). Tre maskiner skulle vara en acceptabel kompromiss...

 

Som av en händelse...

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Även om det nu bara skulle bli två maskiner så är det väl ändå en rejäl förbättring av övervakningsförmågan? Framför allt kanske vad gäller tillgängligheten på systemet. Kan man beställa 14 st 39 C/D som flygvapnet egentligen inte velat ha bara för upprätthålla produktionen hos SAAB så känns det väl som om en beställning på två Global Eye i närtid inte skulle vara omöjligt.

 

/Per

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perman said:

Även om det nu bara skulle bli två maskiner så är det väl ändå en rejäl förbättring av övervakningsförmågan?

 

Ja, visst är det så! Framförallt är det en betydligt kraftigare flygmaskin som kan vara i luften runt tre gånger så länge som dagens ASC 890, samtidigt som den kan flyga både snabbare och högre. Besättningen har betydligt högre komfort, och därigenom uthållighet, då GlobalEye har både pentry, toalett och en "vilohörna". Och dessutom har maskinen betydligt högre överlevnadsförmåga då den är försedd med VMS och ESM.

Dagens ASC 890 är väldigt trång och spartansk eftersom den aldrig var avsedd att flyga med operatörer ombord.

 

2 hours ago, Perman said:

Kan man beställa 14 st 39 C/D som flygvapnet egentligen inte velat ha bara för upprätthålla produktionen hos SAAB så känns det väl som om en beställning på två Global Eye i närtid inte skulle vara omöjligt.

 

Flygvapnet var aldrig inblandade i den affären, skroven var aldrig avsedda för flygvapnet och har aldrig levererats till flygvapnet. Och jag skriver skrov eftersom det är vad det rör sig om, inte färdigbyggda kompletta flygplan, utan tomma skrov. Betalade av svenska staten för att hålla SAABs produktionslina sysselsatt fram till att 39E började byggas. Det är förövrigt dessa skrov som man nu försöker sälja (efter att de i.s.f. byggts färdigt) till Kroatien. 

 

Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan innan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Pärmtroll said:

 

Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan innan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar.

Och av försvarsbeslutet går det att utläsa att "beslut om anskaffning"(citat fritt ur minnet) ska fattas före 2025. Det tolkar jag som att beställning avses läggas innan 2025 men leverans efter 2025. En rimlig avvägning med tanke på att detta är en förmåga vi har idag genom ASC 890 och att det finns andra större brister att täppa igen först. Men jag hade gärna sett att vi redan nu hade några Globaleye i tjänst..  

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 11:18 PM, Meteor said:

Och av försvarsbeslutet går det att utläsa att "beslut om anskaffning"(citat fritt ur minnet) ska fattas före 2025. Det tolkar jag som att beställning avses läggas innan 2025 men leverans efter 2025. En rimlig avvägning med tanke på att detta är en förmåga vi har idag genom ASC 890 och att det finns andra större brister att täppa igen först. Men jag hade gärna sett att vi redan nu hade några Globaleye i tjänst..  

 

Jo precis. Beslut och beställning i perioden 2021-25, och leverans (och därmed betalning) i perioden efter 2025. Dock kan man ju tolka de signalerna som både politiker och FML sände i veckan som att det (på gott och ont) kan vara aktuellt att tidigarelägga denna omsättning...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Posted (edited)

Nu "önskar" (begär?) FM GlobalEye. Vet inte om det är nån skillnad mot tidigare? Betalartikel numera (där också) så snåla jag kan inte läsa i varje fall ;-). Men det kanske framgår där hur många man önskar, apropå vad vi berört här tidigare?

https://www.janes.com/defence-news/air-platforms/latest/swedish-armed-forces-request-globaleye

Edited by Granis
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Köper man in två med en option på en tredje så får vi vara tacksamma.  Sedan uppger SAAB att den även kan tillverkas med Bombardier Gobal 6500 som kan vara ett alternativ mot 6000. Pengar säger man redan är budgeterade.

 

 "Försvarsmakten har sedan tidigare budgeterat för att köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan. Den hemställan som nu skickats till regeringen är en start på processen att få köpa in dessa."    

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 5:30 PM, Pärmtroll said:

 

Ja, visst är det så! Framförallt är det en betydligt kraftigare flygmaskin som kan vara i luften runt tre gånger så länge som dagens ASC 890, samtidigt som den kan flyga både snabbare och högre. Besättningen har betydligt högre komfort, och därigenom uthållighet, då GlobalEye har både pentry, toalett och en "vilohörna". Och dessutom har maskinen betydligt högre överlevnadsförmåga då den är försedd med VMS och ESM.

Dagens ASC 890 är väldigt trång och spartansk eftersom den aldrig var avsedd att flyga med operatörer ombord.

 

 

Flygvapnet var aldrig inblandade i den affären, skroven var aldrig avsedda för flygvapnet och har aldrig levererats till flygvapnet. Och jag skriver skrov eftersom det är vad det rör sig om, inte färdigbyggda kompletta flygplan, utan tomma skrov. Betalade av svenska staten för att hålla SAABs produktionslina sysselsatt fram till att 39E började byggas. Det är förövrigt dessa skrov som man nu försöker sälja (efter att de i.s.f. byggts färdigt) till Kroatien. 

 

Men absolut, finns det bara en politisk vilja så finns det alltid pengar. Innan 2025 finns det dock inga medel avsatta i försvarsbudgeten för att köpa nya AEW, så vill politikerna köpa nya flygplan sinnan dess så får de antingen stryka något annat, eller vackert pynta upp mer stålar.

Ska de kunna vara luften 11 timmar plus. Så behöver de även lite bekvämligheter. Där man även bör titta på Global 6500 som ger kortare startbana, 600 NM längre och något lägre estimerad timme. Får vi två till att börja med. Så får vi nog vara tacksamma. Även marinen säger att det är ett tillskott för dem. Där man även nämner Visby med kommande luftvärnsrobotar som även skulle vara ett tillskott. Då man visade Global Eye på F16 i februari enligt Semper miles.

 

Tycker det lite synd att man inte gör något åt chassina och även våra tänkta kvarvarande JAS 39 CD. Då det är möjligt att höja effekten på RM 12 motorn. Då det ofta har hävdats att motorn är lite för svag. Så om man erbjuder JAS 39 C+ så kanske det skulle tilltala någon mera. De tre åtgärder med chip trimning, kraftfullare fläkt och ny turbin skulle väl bli för kostsamma. Då den nya turbinen nog skulle kosta för mycket.     

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Regeringsbeslut om bemyndigande för Försvarsmakten att anskaffa ny flygande spaningsradar

(https://www.regeringen.se/)

 

Inget nämns naturligtvis om hur många plan det är fråga om, men som jag sagt tidigare så tror jag personligen att det rör sig om två plan med (i bästa fall) en option på ytterligare två.

 

Anledningen till att man nu har kunnat tidigarelägga en beställning av Global Eye ska, enligt uppgifter på twitter, vara dels att man skjutit på remo av Hercules planen och dels på att gångtiden för de nuvarande S 100D Argus ökat betydligt de senaste åren med ty åtföljande reducering av deras livslängd.

 

UPDATE:

Klartecken för nya radarspaningsplanet Globaleye

(forsvarsmakten.se)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...