Jump to content

Reglemente.

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Jag vill höra era åsikter om om olika reglementens syfte.

För det första håller jag stenhårt på säkerhets reglementen,så det tänker jag inte ens ta upp till diskussition.

Men de andra då tex, uniformsregl. eller övrig utrustnings sammansättning eller användande.

Hur utvecklar man en verksamhet eller rutin till det bättre utan att "Töja" på ett befintligt regelverk?

Är man låst av att lita på ett system som utvecklades för ett antal år sen?

Ett exempel,hur utvecklades behovet av en stridsväst från stridsbältet utan att någon började att använda såna utanför

regelverket?

Kan man idag tex,sluta att använda vattenflaskans ficka

och i stället använda en extra stridsbältesficka som då

både kan användas till vatten och extra ammunition?

Är man då skyldig till ett regelbrott eller har man börjat utveckla materialens användningsområden i syfte att bli

flexiblare?

Reglementen är till för att brytas :D

Skämt åtsido. Jag anser att materielreglementen är töjbara.

Under min GU på K3 -89 -90 var det många befäl som hade egna regnjackor typ Berghaus motsvarande i grönt istället för långa regnkappan. Sen när man muckade och blev hv-man fick man ju själv se till att "uppgradera sin materiel" så att man kunde lösa dom uppgifter man hade. Vi går mycket efter reglementsenligt på kasern o fältmässigt i fält. :D

Så det är aldrig fel att prova något nytt. Hur skall annars utvecklingen gå framåt.

Jag håller med Kjellberg, om man aldrig provar något så går ju inte utvecklingen framåt. Oftast när FM har tagit fram/ anskaffat någon ny matriel, så har det tagit lång tid. Och då har det redan kommit ut något bättre på marknaden. Hur mycket matriel har inte anskaffats utav "skrivbordsjägare" inom FM, som oftast glömt hur det är att vara lasse i ledet.

Under vpl fick vi inte ha några egna prylar, enhetligt skulle det vara. Nu försöker jag ändra lite på det i min beredskapspluton, dock så finns det ju gränser för vad för matriel man skaffar. Jag vill ha en lite mer fältmässigare syn på matriel i fält. Har dock tröttnat på Hv- och FBU- folk som bara köper för köpandets skull. :(

I Brittiska försvaret har alla lika inne på kasern, men när man är ute på övning och i krig får du ha i stort sett vad du vill så länge det är färgerna DPM, grönt eller svart. För när allt kommer omkring så är det DU som får bära det. Lite sundare åsikt än ett tjurskalligt nej till egen matriel...

Att vara reglementenligt utrustad på kasern är väl för de flesta en självklarhet men jag anser också att under GU så ska du använda RU. Detta för att få en förståelse och kunskap i grunderna, inte komma undan "lättare" än de med RU.

Som HV/FBU- man så tycker jag liksom ovanstående att lite egna iniativ är bra. Dock måste det styras upp får att inte glida tillbaka till HV för några år sedan när varannan HV-man dök upp i orange HellyHansen, blåa gummistövlar, kamofärgade "Snowjoggers" osv. Det är inte heller bra att folk dyker upp i mtrl som är av tveksam kvalitet rent säkerhetsmässigt. Den stora anledningen till att vi inte får ha ej godkänt mtrl är ju faktiskt att detta är testat och godkänt och skulle en olycka inträffa så gäller försäkringen.

Har du eget mtrl gäller inte försäkringen som du har som HV/FBU-man. Har hört skräckhistorier om hur en kille nästan blev nekad ersättning för en brännskada p g a att han tvättat sin uniform hemma och därmed förstört den flamskyddande egenskaperna hos tyget......   Kunde dock inte bevisas och han fick ersättning tillslut.

Mitt förslag är att det ska vara lättare att få godkänt mtrl för användning. Ett ansvarigt befäl på resp MD-grp som godkänner mtrl och sedan i har Bataljonchef/Kompanichef/Plutonchef också ett ord med i laget. Detta för att ha lite koll på läget.

Guest Lt. payne

Bamse, du har en punkt i ditt inlägg som de här som inte ännu gjort sin militärtjänst ska ta lärdom av.

Under GU är det RU som gäller.

Med den erfarenheten man får med den utrustningen

kan man sedan komplettera eller byta ut till något man tycker är bättre.

Kom bara ihåg att det du tycker passar dej utmärkt inte nödvändigtvis passar nästa man.

Har hört skräckhistorier om hur en kille nästan blev nekad ersättning för en brännskada p g a att han tvättat sin uniform hemma och därmed förstört den flamskyddande egenskaperna hos tyget......   Kunde dock inte bevisas och han fick ersättning tillslut.

Sådana här "skrönor" förekommer ju i alla sammanhang... Har personligen lite svårt att tro på just detta, men det var egentligen inte det jag ville ha sagt.

Det är ju helt löjligt om man inte skulle få ha ex. magfickorna till vad man vill, har dock lite förståelse om man under lumpen tvingas ha regler för detta. Antar att man blev mer ordningssam p.g.a. det, men det fyller ju inget riktigt ändamål anser jag.

Egna initiativ är bra.

Har hört skräckhistorier om hur en kille nästan blev nekad ersättning för en brännskada p g a att han tvättat sin uniform hemma och därmed förstört den flamskyddande egenskaperna hos tyget......   Kunde dock inte bevisas och han fick ersättning tillslut.

Sådana här "skrönor" förekommer ju i alla sammanhang... Har personligen lite svårt att tro på just detta, men det var egentligen inte det jag ville ha sagt.

Är inte självupplevt så kan inte till 100% garantera att det inte är en skröna men hört det från en Kn med stor insikt i arméns mtrlhantering på central nivå och som inte behövde hävda sig som många Fk och Lt som är goda vidarebefodrare av skrönor i syfte att verka fräcka för de värnpliktiga.

Ett annat exempel på hur det kan gå när icke godkänt mtrl används var ju när en prskomgång från KJ(?) imiterade mänskliga facklor utrustade med egentillverkade "ghilliesuit", prickskyttedräkter, trolldräkter eller vad man nu behagar kalla dem. Nu var ju detta beordrad verksamhet så felet ligger hos ansvarigt befäl men ändå en tankeställare varför reglerna finns..............   ( man kan ju också diskutera det lämpliga att vistas i närheten av öppen eldslåga med torr säckväv)

Bamse;

Mjao, det var en KJ'are som dabbade sig lite...han lagade mat med trolldräkten på, trött utav fan, och kom för nära, för länge, lågan med dräkten som består av dels säckväv och dels plast (ung. som i vanliga maskeringnätet) som fattade eld.

Var låg felet/ansvaret?: hos FMV som godkänt en flamvarlig persedel?, hos den vpl som använde persedlen felaktigt? eller hos övningsansvarige befälet som i så fall måste detajlkontrollera exakt ALLT..?

Om reglementen: på kasern SKALL allt vara enligt reglementets konster, i fält under lumpen kan man mycket väl rucka och personifiera som man tycker bäst (med av befäl godkänd mtrl) - det finns dock somliga saker som aldrig för ändras, ex första förband och motsvarande som måste kunna användas av andra.

I slutet är det ditt befäl som måste godkänna, och i krig det sunda förnuftet, man kan inte, och bör inte, modda allting till förbannelse..