Jump to content

Pilprojektilen för PSG90

Guest Börje

Recommended Posts

Guest Börje

Det jag främst undrar är om den skulle gå att använda i andra 7,62x51mm vapen än prickskyttegevär 90

Tydligen så används den bara i prickskyttegevär 90 i det svenska försvaret, men beror detta på att den inte anses nödvändig för AK4/Kulspruta 58 eller beror det på att den inte skulle gå att använda med dessa vapen?

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det jag främst undrar är om den skulle gå att använda i andra 7,62x51mm vapen än prickskyttegevär 90

Tydligen så används den bara i prickskyttegevär 90 i det svenska försvaret, men beror detta på att den inte anses nödvändig för AK4/Kulspruta 58 eller beror det på att den inte skulle gå att använda med dessa vapen?

Jag utgår från att det är 7,62/10 Prick, som du avser när du skriver pilprojektil.

Jag ställde frågan till Per Arvidsson på FMV en gång i tiden och fick svaret att:

-"7,62/10 Prick får ENDAST skjutas i prickskyttegevär 90".

Så var svaret när det gällde kronans vapen, vet inte hur den beter sig i civila eller andra gevär. Kan tänka mig att man gör bäst i att låta bli att stoppa in den i en automatkaribin i vart fall.

Vill du veta mer om ammunitionen kan du kika på: http://www.fmv.se/index.asp?K=005011004&L=SE

Den kommer att fungera såtillvida att den kommer att antända och fara ut genom mynningen på Din Ak4 i en hiskelig fart.

Den underkalibriga projektilens syfte är dock dess stora precision på långa avstånd. Då varken Ak4:ans toleranser eller riktmedel skulle medföra att Du märkte någon större skillnad i Din faktiska träffbild vare sig med en bättre, eller t o m något sämre ammunition än 7,62/10PRJ finns ingen anledning att skjuta annat än denna.

Apropå underkalibrig ammunition i Ak4 fyller denna ammunition en funktion i t ex H&K PSG1 som är ett halvautomatiskt prickskyttevapen av samma grundkonstruktion som Ak4. Detta vapen tillverkas dock under helt andra förutsättningar och med helt andra material och toleransnivåer än Din "tjänste-Ak".

Om det ursäktas att jag raljerar något kan man säga att inget vapen tål att skjuta någon ammunition med överhuvudtaget. Det är bara en fråga om hur många skott man hinner skjuta innan delar behöver bytas eller vapnet är utslitet.

Förutom att prickskyttevapen tillverkas av bästa tillgängliga stålkvalitet, förkromningar, pipstyrningar, bussningar, fräsningar och toleranslägen gör deras användningsområde "ett skott - en träff" att de normalt inte behöver tåla de ammunitionsmängder som t ex en kulspruta måste stå ut med under sin livstid. Detta gör att man kan använda ammunition som är direkt olämplig att skjuta i t ex ett automatvapen.

Apropå SLAP: Under BA01 sköts det svenska förrådet av 12,7 SLPSPRJ/PSPRJ slut och norsk Multi-Purpose-ammunition användes under våren 1994 (orange/svart märkning). Jag vet att någon grupp på Vakt/Eskortpluton också bytte till sig SLAP från danskarna. Jag minns inte om någon sköt med dessa, men det torde inte utgöra några vapentekniska problem.

Haegg: Var det någon som sköt SLAP i skarpt läge?

Unicorn

Det tror jag men jag är inte säker. Jag tror att skåningens grupp sköt med den i skarpt läge.

Om jag inte missminner mig så fick vi plocka bort den underkalibrerade ammunitionen från banden då hylsan runt projektilen kunde bränna fast i pipan vid autmateld. Hylsan var gjord av något plastlikande material.

Om jag inte missminner mig så fick vi plocka bort den underkalibrerade ammunitionen från banden då hylsan runt projektilen kunde bränna fast i pipan vid autmateld. Hylsan var gjord av något plastlikande material.

Yes.

När jag var på vapenkarusell i borås för ett tag sedan ställde jag frågan om det gick att använda u.kal. till Kulspruta 58. (med tungan hängandes i navelhöjd efter att ha sett lite ang. pansargenomslag m.m.) Svar: Nej! Drivspegeln ("hylsan") som sitter runt den mindre kulan är som du säger gjort i något plastmaterial, och kan tydligen kladda i den ofta varma pipan på en KSP.

*vill ändå försöka mot en PBV*

(Det blev ett ganska gott garv i hela gruppen efter min fråga. :) )

Guest MC_J
Den underkalibriga projektilens syfte är dock dess stora precision på långa avstånd.

Vad jag har förstått så har den underkalibriga projektilen sämre precsion än vanlig standard ammunition. MEN den underkalibriga projektilen har en så hög utgånghastighet att flygtiden till 1000meter tar hälften så lång tid som med vanlig ammunition. Det sägs att den underkalibriga har ca 33% sämre precsion.

Den som fuskar vinner oftast.

Om ni nu tvunget vill ha AP till AK4 så finns väl redan "svartnos-ammo". Inte i stora mängder, men det finns. Vet dock inte hur skillnaden i genomslag är mellan 7.62/Prick och 7.62AP. Nån vänlig murvel-själ kanske kan upplysa oss?

Danne

Anledningen till att man skaffade sabot ammon till PSGn är ju den att den helt enkelt är lättare att träffa med på långt avstånd. Vilket är aningens motsägelsefullt eftersom att den enligt folk här har sämre egenprecision än den vanliga 7.62mm.

Hur mycket sämre precision det är i saboten än i en vanlig 7.62 vågar jag inte gissa på i procent. Men jag tror att dom drar ganska jämt. Däremot är den säkert sämre än exempelvis speciell matchammo eller handladdat.

Trotts detta skall den ändå vara lättare att få att träffa sin mål på långt avstånd.  Anledningen är den att utgångshastigheten är så mycket högre i saboten att färden mellan punkt A till B blir väldigt snabb och flack. Och därför slipper skytten bry sig om så mycket. T.ex avstånd till målet, målets hastighet etc. Det gör att antalet fel som skytten kan göra minimeras och det resulterar i att den skjuter bättre.

Citat från FMVs sida om ammon (7,62 prick):

-"Det är motsvarande spridning som arméns normalammunition. På längre avstånd är spridningen för prickskytteammunitionen lägre än för normal-ammunitionen, eftersom den påverkas mindre av väder och vind. "

Gördeln runt den underkalibrerade projektilen släpper omedelbart när kulan lämnar loppet. Gördeln börjar släppa redan i "hålrummet" på  mynningsbromsen. Eftersom hålet längst fram på mynningsbromsen är precis så stort att en 7,62-kula kommer igenom riskerar gördeln helt enkelt att slå sönder mynningsbromsen.

• 1 year later...
Guest Skägget

Jag utgår från att det är 7,62/10 Prick, som du avser när du skriver pilprojektil.

Jag ställde frågan till Per Arvidsson på FMV en gång i tiden och fick svaret att:

-"7,62/10 Prick får ENDAST skjutas i prickskyttegevär 90".

Så var svaret när det gällde kronans vapen, vet inte hur den beter sig i civila eller andra gevär. Kan tänka mig att man gör bäst i att låta bli att stoppa in den i en automatkaribin i vart fall.

Vill du veta mer om ammunitionen kan du kika på: http://www.fmv.se/index.asp?K=005011004&L=SE

:o Är nog för att ammon ändast får avfyras utan flamdämp. :-P

Är nog för att ammon ändast får avfyras utan flamdämp.

Som bekant går flamdämparen att skruva av på både Ak4 och Kulspruta 58. prickskyttegevär 90 har förövrigt ingen flamdämpare utan en mynningsbroms.

7,62PRICK är om jag förstått det rätt en variant av Winchester SLAP (M948).

Från army-technology.com:

The 7.62 SLAP and SLAP Tracer were developed by Winchester under US Government contract. These rounds function reliably in most 7.62mm weapons and can also be used in 7.62mm Bolt Action Rifles, the M240 Coax or Pedestal mounted configurations, the M134 Gatling gun, and the M60 machine gun.

M240=jänkarnas variant av Ksp58B

Alltså går det antagligen bra att använda 7,62PRICK i Ak4 och Ksp58B rent praktiskt, men det är som bekant inte tillåtet.

Från fas.org om 7,62 SLAP i M60:

The 7.62mm effort was not successful in the M60 and caused catastrophic barrel failures due to in-bore break-up of the sabot and the penetrator puncturing the side of the barrel.
Edited by 106

Gubbar, så här ligger det till.

Det är ingen pilprojektil utan en underkalibrig "standardkula".

7,62 Ukal går att skjuta med AK4 men vapnet laddar inte om.

Således går den inte heller att skjuta i ksp förutom enkelskott och vad är då vitsen.

Jag har själva skjutit ett antal i min AK 4 med flamdämpare.

Således går den inte heller att skjuta i ksp förutom enkelskott och vad är då vitsen.

Hur kommer det sig att en patron med högre gastryck och V0, inte laddar om AK´n när patron 10 gör det?

Hur kommer det sig att en patron med högre gastryck och V0, inte laddar om AK´n när patron 10 gör det?

Har ingen fakta men jag kan tänka mig att projektilen och saboten har för liten massa för att det skall kunna byggas upp ett tillräckligt hört tryck i pipan.

Trycket driver i stället på projektilen.

Nån som vet varför man valde en sådan variant och inte en pil?

Pil refererar väl främst till pansar?

Jo, det kanske är därifrån det kommer, men eftersom det tydligen finns sådana i gevärskalibrar kan man ju undra vad som var haken.

Ett försök med vapen anpassat för pilar är Steyr ACR.

Steyr