Jump to content

Pilprojektilen för PSG90


Guest Börje

Recommended Posts

Pilprojektiler finns till bl.a. hagelbrakare. Har en hemma som jag fick av P. Arvidsson, dom ligger 40 st i en hagelpatron och har den rälia egenskapen att dom går mellan fibrerna i en skottsäker väst och du måste klä av killen in på bara skinnet för att se om han är träffad.

Lite ballistik, bantoppen vid skjutning på 1 000 m är:

Vanlig 7,62 = 5,5m

Underkalibrig = 1,29m

Pilprojektil = 0,33m

:camo:

Edited by heiho
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pilprojektiler finns till bl.a. hagelbrakare. Har en hemma som jag fick av P. Arvidsson, dom ligger 40 st i en hagelpatron och har den rälia egenskapen att dom går mellan fibrerna i en skottsäker väst och du måste klä av killen in på bara skinnet för att se om han är träffad.

Lite ballistik, bantoppen vid skjutning på 1 000 m är:

Vanlig 7,62 = 5,5m

Underkalibrig = 1,29m

Pilprojektil = 0,33m

:sniper:

Så det finns både "underkalibrig" och "pilprojektil" till 7,62x51mm?

 

Varför går de små pilarna i hagelpatronen genom skyddsvästar?

Är de tillräckligt smala eller?

Link to comment
Share on other sites

Banhöjd 7,62 prick (Skjutavstånd 1000 meter): 225 cm, vid 600 meter.

 

Banhöjd 7,62/10 spårljus (Skjutavstånd 1000 meter): 553 cm, vid 600 meter.

 

Banhöjd 7,62/10 normal (Skjutavstånd 1000 meter): 540 cm, vid 600 meter.

Link to comment
Share on other sites

7,62 prick är endast avsedd att skjutas i PSG90. Jag tycker att alla funderingar kring att testa detta i andra vapensystem läggs på hyllan. Olyckor kan hända och vi ska inte ängna oss åt att uppmuntra till bristande vapenhantering och säkerhet...Synpunkter?

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

-"Jag har själva skjutit ett antal i min AK 4 med flamdämpare".

 

Har precis varit iväg på en PSG90 kurs (igen) och vi ställde frågan om vi inte skulle kunna få pröva 7,62 prick till nästa gång ( dvs ukal) Det blev ett tydligt nej och det var pga att det är väldigt omständigt att få ut den ammon, t.o.m för värnpliktiga prickskyttar. Varje patron är tydligen numrerad och man får bara ha patronen under en viss tid sedan skall dom redovisas. Hylsor såväl som överbliven ammo... och här har vi tydligen någon som kommit över ukal själv *funderar lite avundsjukt*...

 

Jag är lite nyfiken på hurvida "bogvågsknallen" kan påverka en person. Låt oss säga att en 7,62 prick susar förbi skallen med ca 1000 m/s, hur skulle det påverka en.

Eller säg att en 12,7:a susar förbi i 700 m/s, hur påverkas man ??

 

Fick öva lite på att lokalisera prsk genom att bli överskjutna (enl säkis alla regler) ifrån olika riktningar och det snärtar ju till ganska bra även ut på 600 meter !!??

 

:banana

Link to comment
Share on other sites

Har inte själv blivit beskjuten men jag har lekt med ljuddämpare till gevär en del och gjort en del observationer. Ju större och trubbigare projektilen är desto kraftigare blir ljudbangen eftersom mer luft trängs undan/komprimeras. Styrkan i ljudbangen ökar bara marginellt när väl ~500 m/s passerats. En 12.7:a lär alltså ge en betydligt kraftigare ljudbang än en liten 7.62 prick så länge denna fart överskrids.

Link to comment
Share on other sites

-"Jag har själva skjutit ett antal i min AK 4 med flamdämpare".

 

Har precis varit iväg på en PSG90 kurs (igen) och vi ställde frågan om vi inte skulle kunna få pröva 7,62 prick till nästa gång ( dvs ukal) Det blev ett tydligt nej och det var pga att det är väldigt omständigt att få ut den ammon, t.o.m för värnpliktiga prickskyttar. Varje patron är tydligen numrerad och man får bara ha patronen under en viss tid sedan skall dom redovisas. Hylsor såväl som överbliven ammo... och här har vi tydligen någon som kommit över ukal själv *funderar lite avundsjukt*...

 

Jag är lite nyfiken på hurvida "bogvågsknallen" kan påverka en person. Låt oss säga att en 7,62 prick susar förbi skallen med ca 1000 m/s, hur skulle det påverka en.

Eller säg att en 12,7:a susar förbi i 700 m/s, hur påverkas man ??

 

Fick öva lite på att lokalisera prsk genom att bli överskjutna (enl säkis alla regler) ifrån olika riktningar och det snärtar ju till ganska bra även ut på 600 meter !!??

 

:)

Jag tog upp frågan med C Rättsmeducin i Lund. Doc. Peter Krantz.

Enl. honom har bogvågsknallen ingen direkt verkan på människan mer än att hörseln tar skada.

såg däremot ett program från Australien där dom bedövade kängurur genom att skjuta mellan öronen, inte i skallen, för att kunna fånga in och transportera bort dessa skadedjur från åkrarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den formen på kulan är troligtvis bättre än en pil när det gäller aerodynamiska egenskaper. Den påminner ganska mycket om en droppe som far baklänges. Detta är en av de bästa aerodynamiska former man kan ha på en projektil.

 

 

Helt utanför ämnet, men en droppe är (borsett den lilla inverkan gravitationen har)

sfärisk. Är nog mest kanonkulor och sluggs som har den formen.

/M

 

 

HvPrsk Edit: Fixade "quote" rutan...

Edited by HvPrsk
Link to comment
Share on other sites

Ak4an laddar troligtvis inte om med 7,62prick efter som ak4an är rekylomladdande och därmed till större del beroende av projektilvikten än vad en gasomladdare är (fast även där spelar proj.vikten in...).

Kan du utveckla detta? Ak4 rekylomladdad?

Link to comment
Share on other sites

Ak4an laddar troligtvis inte om med 7,62prick efter som ak4an är rekylomladdande och därmed till större del beroende av projektilvikten än vad en gasomladdare är (fast även där spelar proj.vikten in...).

Rambo! FFS... Har helt plötsligt kulvikten att göra med hur hård rekylen är??... Det här måste jag bara få höra fortsättningen på.... Rekylomladdande?? Utveckla!!

Link to comment
Share on other sites

Ak4an laddar troligtvis inte om med 7,62prick efter som ak4an är rekylomladdande och därmed till större del beroende av projektilvikten än vad en gasomladdare är (fast även där spelar proj.vikten in...).

Rambo! FFS... Har helt plötsligt kulvikten att göra med hur hård rekylen är??... Det här måste jag bara få höra fortsättningen på.... Rekylomladdande?? Utveckla!!

 

Håller med "Rambo", problem med omladdning lär nog dyka upp pga den mycket låga projektilvikten, och fläska på med mer krut för att kompensera lär inte gå då trycket antagligen skulle bli på tok för högt.

 

Recoil- relax and enjoy it, som gamle Elmer sa. Om du skulle få möjlighet att skjuta hemladdad ammo så skulle du känna en rejäl skillnad. Skulle du ta en ptr10 och knacka ut originalkulan på 150gr, behålla krutladdningen och stoppa dit en 220 gr. .30 kula så skulle du bli bjuden på en mycket obehaglig överaskning. Handlar helt enkelt om tung massa.

Link to comment
Share on other sites

Nja... Här gäller newtons lagar. Den viktigaste i det här sammanhanget är Newtons första lag tröghetslagen som säger att Rörelsemängden bevaras.

 

p=mv

 

Den innebär att vapnet och kula+krutgaser får samma rörelsemängd men riktade åt motsatta håll. (detta gäller även då det i vapnet finns rörliga delar då lagen verkar på vapnets tyngdpunkt)

 

Slutsats: hastigheten har LIKA stor betydelse som kulvikten. Men man måste också beakta Krutgasernas vikt och hastighet då dessa bidrar till rekylen.

 

Krafterna som verkar på kulan och på vapnet kan beräknas ur Newtons 2e lag (Accelerationslagen), förankrad i 3e lagen (Action - Reaction)

Edited by -Archon-
Link to comment
Share on other sites

Rambo! FFS... Har helt plötsligt kulvikten att göra med hur hård rekylen är??... Det här måste jag bara få höra fortsättningen på.... Rekylomladdande?? Utveckla!!

Rekylens storlek beräknas genom att multiplisera projektilens vikt med dess utgångshastighet.

 

Om du skjuter med ett vapen utan någon form av rekyldämpning

så kan vapnets hastighet bakåt, p.g.a. rekylen beräknas som:

 

(projektilvikt x Vo) / vapnets vikt

 

 

 

OT:

 

Olika former av automatladdningssystem hjälper till att sprida ut rekylen under längre tid,

vilket gör att vi får en mer elastisk stöt (enligt formeln för rak central stöt).

 

Formen av en vattendroppe beror på jämvikt mellan

ytspänning och gravitationsorsakat luftmotstånd.

Droppformen är därför ganska nära det optimala i underljudshastighet

(långsamt avsmalnande bakkropp och liten "våt yta"),

men f.f.a. är det en form som ger stabiltet, vilket förklaras

dess popularitet för grkgranater och bomber.

 

För överljudsfart så gäller det mer att prioritera en spetsig nos och liten frontarea.

 

En jämförelse mellan flygplan avsedda för underljuds-

resp. överljudshastighet kan där vara av intresse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Någon som vet var man kan få tag i och köpa (för civilt banskyttebruk, typ) en PSG90/accury international i kal 7,62 ?

Ev företag o pris ???

 

Tack på förhand!

Banskytte? Vad vill du ha ut av ditt vapen? Du betalar onödigt mycket för ett PSG90 om du "bara" ska skjuta på bana med det.

 

PSG90 har i ärlighetens namn inte så märkvärdig precision. Det som är det bästa med det vapen och som gör det överlägset många konkurrenter är stryktåligheten och alla "fältanpassningar". Alla förändringar och anpassningar som görs i bössan för att den ska bli stryktålig och tåla hårda påfrestningar i extrema situationer/klimat får du ju betala för.

 

Vill du ha en bössa för precisionsskytte med ”prickskyttestuk” så finns det många minst lika bra alternativ för halva priset…

 

 

-< HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

ang prick i AK4:an eller i Kulspruta 58.

 

står det i SäkI att en viss ammo. typ enbart skall användas till ett särskiltvapen, då gäller det. sedan ifall man kan eller inte kan göra på ett annat sätt tycker jag inte är så viktigt. för SäkI gäller. :navy:

 

i SäkI står det klart och tydligt att prick enbart får användas i prickskyttegevär 90, då ska det bara användas där

Link to comment
Share on other sites

ang prick i AK4:an eller i Kulspruta 58.

 

står det i SäkI att en viss ammo. typ enbart skall användas till ett särskiltvapen, då gäller det. sedan ifall man kan eller inte kan göra på ett annat sätt tycker jag inte är så viktigt. för SäkI gäller.  :navy:

 

i SäkI står det klart och tydligt att prick enbart får användas i prickskyttegevär 90, då ska det bara användas där

Det kan ju faktiskt vara intressant att veta om/hur saker och ting fungerar utanför SäkI-världen också. Tänk om ofreden kommer och du sitter där med dina reglementerade fyra magasin och svår ammunitionsbrist, och det enda som finns att tillgå är psg-ammo. Vore det inte då bra att veta VARFÖR prick-ammo inte ska skjutas i en annan bössa. Om det är för att bössan slits, eller om det är för att det finns risk för skador på skytten, hur stor risken är osv.

Att man sedan under fredstid under inga omständigheter ska tumma på säkerheten är ju en självklarhet för alla som sysslar med vapen, hoppas jag.

 

Svenska säkerhetsbestämmelser och säkerhetsfunktioner har ju faktiskt visat sig kunna vara till skada under skarpa förhållanden. Att inte kunna skjuta rök från en skadskjuten pebba, bara för att luckorna inte går att stänga ordentligt är ju ett exempel på säkerhet som kan vara rent livsfarlig.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog vilja påstå att de säkerhetsföreskrifter som är skadliga är så få att de är försummbara.

 

kan inte komma på så många faktist. kanske att man inte får skjuta automateld i bebyggelse åtminstone inom LG-gruppen.

 

att man inte får skjuta rök från vagnen är en skitbestämmelse som kommer av att folk klantar sig(som de flesta begränsningar grundar sig i) dock kan sägas att åtminstone jag själv tror att jag skulle skjuta från vagnen...... säki gäller väl endast i fred och utb i krig och i tillämpbara delar i strid.

 

att ifrågasätta säkerhetsregler kan vara en av de största anledningarna till att en kedja missbedömningar och felaktigt handhavavnde leder till en olycka.och jag vill helst inte ha några olyckor med ukal.....

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

att man inte får skjuta rök från vagnen är en skitbestämmelse som kommer av att folk klantar sig(som de flesta begränsningar grundar sig i) dock kan sägas att åtminstone jag själv tror att jag skulle skjuta från vagnen..

Blev det inte ett litet missförstånd här?

 

I Pebbans fall är det - om jag inte är ute och paddlar - så att man faktiskt inte KAN skjuta rök om inte stridsluckorna är stängda.

 

Det är sålunda inte en SäkI-regel som är i vägen, utan en "säkerhetsmässig designmiss".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...