Jump to content

Ersättningar i HV


Recommended Posts

Hej!

Sitter (i väntan på intervju) och räknar lite på ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Letar på nätet och tittar i gamla trådar i detta eminenta forum.
Jag ber om ursäkt i förväg om det redan finns ett aktuellt svar på frågan som jag i så fall missat:-(. Posta gärna i så fall en länk till tråden så kollar jag där.

Exempel 4 dygns avtal.
Normal civil arbetsvecka mån-fre, 8 tim/dag.

Genomförs oftast KFÖ torsdag-söndag?
Jag har hittat uppgifter både på att man får SGI-dagpenning tors-fre samt tors-lör. Vet någon vad som är korrekt?

Räknas SGI-dagpenningen som beskattningsbar inkomst? 


Är den årliga utbildningspremien på 3.500 kr för 4 dygnsavtal skattefri?
Den kanske kan kompensera inkomstbortfallet även om jag inte tror att det är det ursprungliga syftet med den ;-)
 

Slänger med en sista fråga:
Är det någon som vet hur ofta intro-utbildningar körs i Elfsborgsgruppen?
Dvs vanligtvis en på hösten, en vår och en höst, etc etc. Eller är det ad-hoc vid behov?

Edited by Tony65
Link to comment
Share on other sites

Allt detta är fritt ur minnet:

Tors-sön (i praktiken onsdag kväll-söndag eftermiddag) torde vara det allra vanligaste av praktiska skäl. Ibland kan det vara andra dagar, t ex skulle vår KFÖ våren 2020 ha varit fredag-måndag. Men man försöker alltid få in det över en helg på något sätt. Det skulle antagligen bli ett ganska stort bortfall annars då många nog har betydligt svårare att komma ifrån jobbet 4 dagar i sträck jämfört med 2.

Du får dagpenning, vilket baseras på din förlorade arbetsinkomst, via Försäkringskassan. Jobbar du inte lördag/söndag så får du inte ersättning för förlorad inkomst för de dagarna. Bedömt skattar du för denna inkomst.

 

Om du inte får dagpenning så får du dagsersättning. Det är alltså inte kopplat till ditt inkomstbortfall utan något som alla får, även de utan inkomst. Den ersättningen är på nån hundralapp om dagen, och det får du även för helgdagar. Skattefritt.

 

Därtill får du, i slutet av året, om du har fullföljt ditt kontrakt (4 eller 8 dagar), utbetalt en utbetalningspremie på 3500 om du tjänstgjort 4 dagar, 7000 om du gjort 8 dagar. Har du en befattning där du behöver tjänstgöra mer än så, t ex grupp- eller plutonchef, så får du också en extra befattningspeng som kompensation för dels att du behöver göra fler övningsdygn, dels att du behöver göra administrativt arbete även utanför övningarna. Dessa är skattefria.

 

 

Edited by AR123456789
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Exempel från HvH s. 116:

Quote

En hemvärnssoldat med fyradygnsavtal rycker in till KFÖ torsdag morgon. Tjänstgöringen omfattar fler än två dagar och rätt till dagpenning föreligger för torsdag, fredag och lördag dock ej söndag. Om han/hon skulle ha arbetat under söndagen föreligger rätt till dagpenning vid förlorad arbetsinkomst mot uppvisande av intyg från arbetsgivaren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...