Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Mitt första inlägg här.

 

Jag har i flera år funderat på att gå med i Hemvärnet.

Är intresserad av friluftsliv, vandring, jakt.

Arbetar civilt som gruppchef. Har gått UGL mm.

Vill göra något nyttigt på fritiden och kommer ihåg kamratskapen under GU.

Hyfsad fysik och gillar att vara ute i skogen :)

Men..... jag är 55 år. Är det kört att gå med i Hv då?

Dvs söker man bara yngre förmågor typ 25-30 åringar?

Är mina kunskaper och färdigheter föråldrade?

 

Gjorde min GU 1984/85 som gruppchef/plutsjv i Norrland (med 200 fältdygn :)) och därefter ett 24 dagars repmöte innan förbandet las ner och jag blev ”pensionerad”.

Betyg X.8.8 på GU och rep.

Bl.a. utbildad på Ak4 och Ak5, samt allmänt ”vapenvett” via jakt.

Samt som plutsjv 3 månaders utb i ”akutsjukvård”.

 

Vad tror ni?

Är det kört eller skulle jag vara attraktiv t.ex. i ert Hemvärn?

Link to comment
Share on other sites

Det är garanterat inte kört! 

 

Det är inte hundra att det kommer funka som skyttesoldat i ett bevaknings- eller insatskompani, det beror helt på vad du menar med "hyfsad" fysik. Men om du håller på mycket med vandring osv som du antyder, så är det säkert inga problem med fysiken för dig. Finns gott om vältränade 55-åringar som har bättre fysik än många 30-åringar.

 

Det är väl främst rygg och knän som är i riskzonen när man kommit upp i åren lite, då man bär så pass mycket tyngre över lång tid än de flestas kroppar är vana vid till vardags. Stridsutrustningen nuförtiden är nog också tyngre än när du gjorde lumpen, det har t ex tillkommit kroppskydd på ca 4 kg, vätskesystem (en vätskeblåsa du bär på ryggen som kan ha 2-3 liter vatten i sig), mer sjukvårdsutrustning för varje soldat etc.

 

Med det sagt så är mitt råd att söka och sedan helt enkelt känna efter hur det går (gärna i samråd med dina befäl), funkar det mot förmodan inte så finns det också mycket annat att göra som inte är väpnad strid (förare, stabstjänst etc).

 

Vad gäller utbildningen så kommer en del kunskaper vara tidlösa och fortfarande aktuella, och en del vara lite föråldrat - tänker ffa på sjukvården, den har förändrats rejält de senaste årtiondena. Men grunderna i det mesta är fortfarande desamma. Du kommer också garanterat bli förvånad över hur mycket som sitter kvar i ryggmärgen, efter lite avrostning.

Edited by AR123456789
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack AR123456789 för dina bra svar. 

Ja knän och rygg är ju lite mer slitna på en 55-åring än en 25-30 åring;-).
Springa runt med 30-40 kg i skogen hela dagen kanske är bara att inse att det är bättre att lämna åt de yngre förmågorna. Annars kanske det blir färdtjänst hem efter första dagen:D.
Men ett stabsjobb i lågskor och sitta vid ett skrivbord i ett tält hela dagen känns inte så lockande, men jag kanske har fel och vill absolut på inget sätt förringa den tjänsten.


Hur är det med bevakningssoldat/bevakningskompani?
Har kollat lite på Hemvärnet.se.
De verkar ju inte vara lika mobila (som jag förstår) utan mer fast placerade och bevakar sitt objekt. Kanske lite mindre fysiskt krävande än insatssoldat vad gäller springa runt med tung packning?
Fast jag gissar ju bara :-)
Varje kompani har ju en stab, det skulle också vara intressant att veta vilka tjänster/funktioner som finns där.

Men jag får väl kontakta närmaste enhet och kolla om dom över huvud taget är intresserade av mig.
Jag ville bara kolla om ni visste om det var helt kört eller inte pga åldern....

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tony65 said:

Tack AR123456789 för dina bra svar. 

Ja knän och rygg är ju lite mer slitna på en 55-åring än en 25-30 åring;-).
Springa runt med 30-40 kg i skogen hela dagen kanske är bara att inse att det är bättre att lämna åt de yngre förmågorna. Annars kanske det blir färdtjänst hem efter första dagen:D.
Men ett stabsjobb i lågskor och sitta vid ett skrivbord i ett tält hela dagen känns inte så lockande, men jag kanske har fel och vill absolut på inget sätt förringa den tjänsten.


Hur är det med bevakningssoldat/bevakningskompani?
Har kollat lite på Hemvärnet.se.
De verkar ju inte vara lika mobila (som jag förstår) utan mer fast placerade och bevakar sitt objekt. Kanske lite mindre fysiskt krävande än insatssoldat vad gäller springa runt med tung packning?
Fast jag gissar ju bara :-)
Varje kompani har ju en stab, det skulle också vara intressant att veta vilka tjänster/funktioner som finns där.

Men jag får väl kontakta närmaste enhet och kolla om dom över huvud taget är intresserade av mig.
Jag ville bara kolla om ni visste om det var helt kört eller inte pga åldern....

Det är inte jättemycket springa runt med tung packning i insatskompani heller, men ja, bevakningskompanierna förväntas vara mer statiska. Detta yttrar sig bl a i att bevakningskompanier (än så länge) ej har egna fordon för personaltransport.

 

Belastningsmässigt så testade jag precis att väga mig först i kallingar och därefter med full fältuniform och stridsutrustning (exkl vapen), vilket landade på strax under 20 kg i viktökning. Detta med totalt 3 liter vatten (1 i fältflaska, 2 i vätskesystemet) samt med tomma magasin. Har förstås lite bös i stridsväst/uniform som strikt sett inte ingår i stridsutrustningen (multiverktyg osv), men det uppgår knappast till mer än 0,5-1 kg.

 

Till det tillkommer som sagt vapnet, AK4B/C ligger väl på typ 4,5 kg oladdat. Så säg 25 kg i runda slängar som minimumbelastning när du är förberedd till strid. Har du understödsvapen eller bär ett pansarskott på ryggen blir det mer.

 

Det låter förstås lite värre än vad det är, eftersom du bär mycket av den här vikten utfördelad på hela kroppen, men det är fortfarande tungt och slitigt, framförallt för knä och rygg.

 

Stridspackningen är på ca 10kg till, men den bär du för det mesta inte mer än kortare sträckor, och den läggs oftast åt sidan på den plats där man för tillfället övar. Därmed inte sagt att det inte kan komma tillfällen då du behöver bära den längre sträckor. Några längre marscher brukar dock inte äga rum på övningar - övningstiden vi har behöver användas mer effektivt än så.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mina sista 10 år har varit som insatssoldat (StfGrpC) och det har funkat med min fysik, och den är nog väldigt "normal". Byter till ett bevakningskompani nu vid årsskiftet men det beror inte på den fysiska belastningen utan helt andra orsaker. Dom flesta transporter som skett har varit fordonsburna och vi har inte behövt gå allt för mycket men det kan bero på att vi varit en bandburen pluton.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I kompanistab finns bl.a. stabsassistenter, stribefäl, signalister, uhpersonal m.m. Sedan även sjukvårdare, packgrupp så att hitta något du passar till om inte soldat fungerar borde inte vara svårt. 
 

Men nyttigt att börja som soldat för att få känslan för det och även att lära sig grunderna hur kompaniet och Hv fungerar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tack för era svar ovan.
Som sagt, har skickat in ansökan och fått bekräftelsemejl från bataljon så nu är det bara väntan.
Hoppas dock att det inte tar många månader innan kontakt med kompch eller motsvarande för intervju. Skulle ju vara kul att komma igång första halvåret med intro-utb osv. Även om det är Corona-tider.
Finns det någon här som gjort intro i Elfsborgsgruppen under 2020? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/7/2021 at 9:59 PM, 303 said:

Sök! MittFörsvarsmakten.se. Det saknas hur mycket folk som helst med militär grundutbildning

 

 

Ja jag har sökt där, fick ett mejl för drygt 3 veckor sedan att de kommer att kontakta mig för intervju.

Måste erkänna att det känns lite segt, hade varit skönt att få intervjun inbokad och avklarad så jag vet om dom vill ha mig eller ej. Skulle det bli positivt så är det ju en viss inplanering från min sida som också behöver göras med intro 1-2 helger och övningar.

Edited by Tony65
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja snart är det maj....och ingen har ännu kontaktat mig för att boka intervju. Känns lite segt eftersom ansökan skickades in i december.

 

Någon mer här som ansökt via Elfsborgsgruppen och väntar på besked?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lt P said:

Coronarestriktionerna har byggt upp köer av sökande eftersom introplatser är reducerade. Dessutom är det olämpligt att genomföra intervjuer just nu. 

Vi genomför intervjuer i vår grupp, men inte hembesök. Så de genomförs i vår utbildningslokal. 
Är i sig inget problem att intervjua samtidigt hålla 2m distans. 
 

Men ja, allt tar just nu mycket längre tid känns det som. 

Edited by Frippe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Någon som vet hur lång tid säkerhetsprövningen brukar ta från att intervjun är avklarad och dokumenten är inskickade tills dess man får beslut dvs positivt/negativt?  1, 2, 3, 6 månader?

Link to comment
Share on other sites

Det beror på, i dessa dagar så finnes nog ingen norm på hur lång tid det tar, alla skyller på covid och snart så kommer semestrarna, så räkna på efter sommaren men det kan också gå fort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En fråga till er som vet; får man inte ut enmanskök, liggunderlag eller knäskydd som bevakningssoldat?

Saknade dessa prylar på listan med utrustning som ska kvitteras ut.

Edited by Ulan
Fel
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Pederb& said:

Jag fick ut allt och det jag inte fick gick jag till förrådet och begärde och det var aldrig några problem. Kolla med ditt befäl vad som gäller för er.

 

Ok vad bra. Verkar konstigt om man inte ska få ut dessa basala grejer.

 

https://hemvarnet.se/om-organisationen/hemvarnsforbanden/nyheter/222/6917

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ulan said:

En fråga till er som vet; får man inte ut enmanskök, liggunderlag eller knäskydd som bevakningssoldat?

Saknade dessa prylar på listan med utrustning som ska kvitteras ut.

Det ska du absolut få ut. Åtminstone soldatkök och liggunderlag, det är ju helt grundläggande utrustning. Knäskydd skulle jag inte bli lika förvånad om du inte fick ut, men även sådana fick åtminstone jag ut från förrådet (dock kassa, så jag köpte egna som jag använder istället).

 

Kan dock tänka mig att sånt här varierar en del mellan olika förband, jag fick t ex bara ut en fältjacka 90 men jag vet folk som gick med ungefär samtidigt i andra delar av landet som fick ut två.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

On 7/21/2021 at 3:52 PM, AR123456789 said:

Det ska du absolut få ut. Åtminstone soldatkök och liggunderlag, det är ju helt grundläggande utrustning. Knäskydd skulle jag inte bli lika förvånad om du inte fick ut, men även sådana fick åtminstone jag ut från förrådet (dock kassa, så jag köpte egna som jag använder istället).

 

Kan dock tänka mig att sånt här varierar en del mellan olika förband, jag fick t ex bara ut en fältjacka 90 men jag vet folk som gick med ungefär samtidigt i andra delar av landet som fick ut två.

Jag har inte heller ovan utrustning på listan. I värsta fall får man väl ta med ett av sina egna minikök vid ”läge”?

Eller finns det ingen behov, får man alltid lagad mat av kokgruppen? Mat för 24 tim ska man väl ha med sig (har jag läst någonstans)? Och det är ju gott med varm mat istället för mackor i benfickan :)
Vilka knäskydd använder du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...