Jump to content

Flygsimulator inför pilottester

Recommended Posts

Hej!

Ny här och utan egen erfarenhet från flyget.

Har en 20-åring hemma som vill flyga helikopter. Klarade alla delmoment på pilottestets första dag förutom datortestet/flygsimulator. Testledaren säger att detta är enda delmomentet som kan förbättras genom träning med hjälp av datorspel, främst flygsimulator.

Nytt försök att göra pilottesterna kan göras efter 2,5 års karenstid. Finns alltså gott om tid att öva.

Ni som flyger helikopter (eller flygplan): vilken simulator eller vilket datorspel rekommenderas för att förbättra de förmågor som testas i delmomentet?

Flygvapnet skriver att någon timmes joystick träning i Google earths simulator är tillräckligt men det stämde alltså inte in på min ungdom, trots att det blev flera timmar och inte bara en.

Tack!

Jag vet inte hur det är med specifikt helikoptrar, men för flygplan i allmänhet kan DCS World https://www.digitalcombatsimulator.com/en/products/world/ rekommenderas. Själva spelet är gratis men man måste köpa de olika flygplanen individuellt. Det finns ett antal detaljerat och realistiskt modellerade stridsflygplan, däribland t ex AJS-37 Viggen. Här är en video som exemplifierar hur pass hög detaljrikedom det är i simuleringen: 

Finns även några olika helikoptrar, men jag har inte testat dem själv.

Edited by AR123456789