Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har ett intrikat problem och hoppas att någon här kan hjälpa till att lösa det. Fästet till RA180 ramen har mindre öglor än vad RA145/ 146 hade. Resultatet blir att det verkar som att det finns två sorters bärmesar; en utan midjebälte till RA145/ 146 med grövre ram och en med mindre ram med midjebälte till RA180.

Efter att ha jagat runt i kompaniet, instruktionsboken till RA180 samt en del googlande kan jag bara inte hitta något M-nummer på varken bärmesen till RA145/ 146 eller RA180.

1. Stämmer det att det finns två sorters ramar/ bärmesar?
  2. Vilka M-nummer har i så fall respektive ram/ bärmes?
  • Super Administrators

I Soldatmateriel tele 1993, soldr_matr_tele.pdf, sidan 49 visas fästpåten för Radio 180 
Finns som PDF och på Scribd. 

SoldRMtrlTele1993_s49.jpg

On 11/17/2020 at 9:10 AM, GolfPapa said:

Hej!

Har ett intrikat problem och hoppas att någon här kan hjälpa till att lösa det. Fästet till RA180 ramen har mindre öglor än vad RA145/ 146 hade. Resultatet blir att det verkar som att det finns två sorters bärmesar; en utan midjebälte till RA145/ 146 med grövre ram och en med mindre ram med midjebälte till RA180.

Efter att ha jagat runt i kompaniet, instruktionsboken till RA180 samt en del googlande kan jag bara inte hitta något M-nummer på varken bärmesen till RA145/ 146 eller RA180.

1. Stämmer det att det finns två sorters ramar/ bärmesar?
  2. Vilka M-nummer har i så fall respektive ram/ bärmes?

På min tid fanns det inte någon bärmes till RA145  (åtminstone fick vi aldrig se någon) - utan man använde ryggsäcksmesen (ryggsäck 35LK). Man satte radion på mesen och själva säcken utanpå. 

Edited by martinator

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• Guest Sudden
      By Guest Sudden
      På Saccis hemsida står det att den har utgått.
      Jag hittar inte den på Recon.se.

Å jag viiiill verkligen ha den. Skulle passa mig bra, 60L å så.

Någon som vet var man kan hitta den?
      ...det är SACCI G60 som jag talar om...
    • By LRRP
      Tänkte bara påminna om att det finns en norsk tillverkare av friluftsgrejer, Norröna.

De tillverkar tex ryggor för Brittiska Para osv.

Vi testade dem då vi var i Norge och de var faktiskt mycket bra. Mycket STORA grejer främst 125-135 liter.

www.norrona.com

Brandväggen på SAAB strular, så ni får klippa och klistra....
    • By Krax
      Har en välanvänd LK70 där säcken har spruckit i botten efter tung last och att den blev nedsatt på en vass pinne troligtvis...

Ramen är i hyfsat skick så frågan är om det går att hitta en LK70 säck alt nån likvärdig säck i 70-90L att montera?

Tips?
    • By Torgny Rönnqvist
      Hej alla! 
      Har lite svårt att få allt att fylla ss2000 på vättig sät, har ni några bra tips och någon bra bild på hur det ska vara? 
      Lk35 rymdes allt. 
      Den som tar mest plats är ju värmejackan.
      Tack på förhand. 
    • By Kato
      Vad för slags ryggsäck är det soldaterna på Amf.1 nu använder som tross?
      Använder KJ samma tross som övriga på Amf1.?

Tack på förhand.
  • Create New...