Jump to content

Spärrtid på I-prov och hur man tränar på det tills nästa gång

Recommended Posts

Hej!

Jag är en 18 årig kille som hade tänkt göra värnplikten nästa år, men idag när jag mönstrade fick jag tyvärr fick jag en 3a på begåvningstestet/inskrivningsprovet, och man behövde en 4a för att gå vidare. Psykologen lät mig snacka med en inskrivningshandledare innan jag stack där ifrån, och tydligen måste man ha en 5a på provet för att bli stridsvagnsförare, vilket är min dröm. Jag ser det positivt med att jag har mer tid att få körkort, och därmed större chans att bli det, men samtidigt så vet jag inte om ett steg från 3 till 5 är realistiskt möjligt. Jag tränade på svåra ord innan jag mönstrade, och det var faktiskt inte så svårt, men det var tärningarna och figurerna som viker sig som jag hade problem med. Har läst på nätet efter hur jag ska träna på det, men hittar inget. Jag har ångest och är lite deppig när jag tänker på hur fel det kan gå. Tänk så misslyckas jag igen efter min spärrtid på 18 månader? Då kommer det ju vara kört för mig. Eller så får jag en 4a och inte kan bli stridsvagnsförare. Hade tänkt göra lumpen efter studenten och sen arbeta inom försvaret efteråt, men så blir det icke.

Tänker inte ge upp så tidigt, men jag behöver tips på hur man kan plugga figurer och tärningar. Ha det gött. :baskerPa:

7 hours ago, Pederb& said:

Så nu har du 18 månader att plugga till nästa test, ge aldrig upp som man säger inom militären

Ja det är ju lite enklare nu när man vet vad som kommer komma, men grejen är den att jag vet inte hur man tränar upp sin spatiala förmåga. Lite klurigt när man söker upp det eftersom att en lång forskningsartikel från DIVA-portal hävdade att man ska kunna träna upp det, men där står inte hur.                                                                                          https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1138996/FULLTEXT01.pdf

Edited by Kronan-vit

Just now, Chassi said:

Du tränar upp det genom att göra en massa övningar på, finns ju gratisövningar att skriva ut.

Ok. Ska jag söka upp gratisövningar på spatial förmåga, eller hur ska jag söka. Har gjort det nu i ett par timmar med hittar inget speciellt.

Jag gjorde också testet på mensa precis, fick 107.

Men det är ju en del i det hela också, att kunna ha förmågan att inom begränsad tid kunna avläsa och fatta ett beslut.

Har man förmågan så ser man direkt sambandet, är man dåligt tränad så ser man det inte.

Men att sitta vid mönstringen är något helt annat mot att sitta hemma.

Nu kunde du ju göra testet igen, och det var samma symboler :-P

Hittade faktiskt en bra video som lärde mig lite mer in-depth. Den är på engelska men allt verkar finnas om man söker upp det på engelska. https://www.youtube.com/watch?v=JrDcD_lcazw&ab_channel=CareerVidz

Har även följt rådet och börjat spela tetris. Det är rätt så kul och samtidigt en bra träning.