Jump to content

Byta befattning/Göra om psykologtest?

Recommended Posts

Hej!

Jag mönstrade för några dagar sedan och tyckte att allt gick skitbra. Jag fick åttor och nior på allt och ett A på läkartesterna. När jag fick prata med inskrivningshandläggaren fick jag dock reda på att mitt psykologsamtal inte gått lika bra. Mitt mål var att bli jägare men fick på samtalet ett poäng för lite. Det känns riktigt surt att mitt resultat faller på ett enda poäng när jag vet att jag har så mycket mer att ge, speciellt eftersom jag inte kan få reda på vad som orsakade det. 

Jag har sett att man kan försöka överklaga beslutet vilket jag nog kommer försöka med, även om det troligen inte kommer gå igenom. Vad ska man isåfall ta upp när man försöker överklaga? Det var några saker som jag tyckte var märkliga under samtalet och jag lämande med känslan att jag inte hade fått fram allt jag ville säga, är detta något att ta upp?

Finns det något annat man kan göra, typ be om att få göra om psyktester/mönstring, eller är det bara att bita ihop och genomföra utbildningen?

Är det isåfall möjligt att efter värnplikten ändra min befattning till jägare, eller någon annan befattning för den delen?

Tack för svar!

Du vill och ska göra militärtjänst för att tjäna landet och demokratin, släpp ditt eget ego och kom in i matchen.

Du har fått jättebra resultat och har jättebra underlag för att söka väldigt fina och utvecklande tjänster.

Om du tänker dig en karriär eller fortsättning efter grundutbildningen så kan du göra din inriktning även då.

Gör något bra av det hela och kör hårt.

12 minutes ago, Chassi said:

Du vill och ska göra militärtjänst för att tjäna landet och demokratin, släpp ditt eget ego och kom in i matchen.

Du har fått jättebra resultat och har jättebra underlag för att söka väldigt fina och utvecklande tjänster.

Om du tänker dig en karriär eller fortsättning efter grundutbildningen så kan du göra din inriktning även då.

Gör något bra av det hela och kör hårt.

Absolut ska jag ge allt även om jag inte lyckas överklaga beslutet. Min plan är att stanna inom det militära så när jag är klar med grundutbildningen menar du att jag som anställd kan ansöka till jägarbefattningen då?