Hotel Charlie One Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jag hade förväntat mej betydligt mer studs från FK01. Taskig rättning, blandade huvudbonader och olikfärgade kängor. För att inte tala om bärandet av solbrillor i sluten formering... Jag tycker inte detta ser klokt ut... http://www.mil.se/images/local/miniatyr/hos_crff.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jag hade förväntat mej betydligt mer studs från FK01. Taskig rättning, blandade huvudbonader och olikfärgade kängor. För att inte tala om bärandet av solbrillor i sluten formering... Jag tycker inte detta ser klokt ut...http://www.mil.se/images/local/miniatyr/hos_crff.jpg Det är Flygvapnet, vad hade du väntat dig. Uppgiften framför utseendet, sluta tjata på hur folk ser ut. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Inget förband har någonsin studsat eller putsat ihjäl fienden. Skall man vara i tropiskt afrika klimat kan det vara en smart idé att ha kängor som passar ens fötter och huvudbonader som skyddar mot solen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 30, 2003 Author Report Share Posted June 30, 2003 Skulle det se lika jävligt ut om Force Commander kom på besök skulle dessvärre förtroendet naggas mer än en aning i kanten. Visst är det vad man uträttar som är det viktiga men det är trots allt ett militärt förband i internationell tjänst och vissa formkrav finns även om man är en FV enhet... En ÖB kommer sällan som en blixt från klar himmel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Soldaterna kan fortfarande inte stå i raka led ! Det kunde dom inte på F4 och inte nu häller ! Det e illa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Guuuuud, vad ni är småaktiga besserwissrar....Åk dit själva då och stå i rakade led. Vore jag chef där nere, så har jag hellre ett gäng killar som kan sitt jobb utan och innan, än har ett gäng robotar som bara kan stå rakt. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 (edited) Guuuuud, vad ni är småaktiga besserwissrar....Åk dit själva då och stå i rakade led. Vore jag chef där nere, så har jag hellre ett gäng killar som kan sitt jobb utan och innan, än har ett gäng robotar som bara kan stå rakt. B) Skulle jag vara ÖB däremot skulle jag mest vara intresserad av att det ser bra ut, att förbandschefen säger att det går bra och att generalerna från de andra länderna tycker att svenskarna passar in. Då blir man som ÖB glad och är ÖB glad finns ingen anledning till oro ... Edited June 30, 2003 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 30, 2003 Author Report Share Posted June 30, 2003 Det ena utesluter faktiskt inte det andra. Om det nu är så att det är det praktiska som ska styra till varje pris så kunde de ju suttit med bar överkropp, i bekväma stolar och vinkat och sagt "-Hej Johan!" när ÖB anlände? Ni ska få se på den obligatoriska hälsningsbilden som kommer att publiceras i lokalblaskan hemma i Sverige, då är det minsann putsade kängor, snyggt baskerstuk och blå halsduk som gäller!!! Vill man så kan man, men kanske inte i FV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Men så roligt. Mer gnäll på skitsaker. m/87 och lågskor på soldaterna och gärna en nypolerad betongplatta att stå på. Gräsmattorna ska vara nyklippta och MÅLADE gröna för att det ska se bra ut. De där molnen som är i bakgrunden borde gå att blåsa bort på något sätt, ser inte alls bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Observera att (brand)soldaterna står i manöver. ÖB kommer säkert anmäld men han kan ju komma för tidsschemat. Den officiella mottagningen kan amn knappats klaga över: http://www.mil.se/int/photo.php?id=51917&nid=15875 Ang kängor...de blev tilldelade luftiga kängor men vad jag hörde fanns det bara ett begränsat antal svarta resten var ökencamo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jag hade förväntat mej betydligt mer studs från FK01. Taskig rättning, blandade huvudbonader och olikfärgade kängor. För att inte tala om bärandet av solbrillor i sluten formering... Jag tycker inte detta ser klokt ut...http://www.mil.se/images/local/miniatyr/hos_crff.jpg Grejade en lite större bild . ÖB i Kongo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Ja se där, FV kan åckså när dom vill. Det är det som jag är så XXXX less på det här i övrigt utmärkta forumet, en massa snorhyvlar som gnäller på bilder som ni inte har en aning om i vilket sammanhang eller under vilka premisser dom är tagna. Tagga ner och fundera över dom stora frågorna istället, petitesser kan man lämna i sandlådan eller på jobbet, belamra inte fritiden med sådant. jag --> <--Gnällspikar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Grejade en lite större bild . ÖB i Kongo Det ser ut som om nästan alla har kämgor från Magnum. Har de fått ut dom från FM eller köpt själva? Kan någon identifiera de sandfärgade kängorna? Märke och modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Ja se där, FV kan åckså när dom vill. Det är det som jag är så XXXX less på det här i övrigt utmärkta forumet, en massa snorhyvlar som gnäller på bilder som ni inte har en aning om i vilket sammanhang eller under vilka premisser dom är tagna. Tagga ner och fundera över dom stora frågorna istället, petitesser kan man lämna i sandlådan eller på jobbet, belamra inte fritiden med sådant. jag --> <--Gnällspikar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 De sandfärgade är troligtvis ett par Chiruca/FAL, men allvarligt kan det vara vad tusan som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Grejade en lite större bild . ÖB i Kongo Det ser ut som om nästan alla har kämgor från Magnum. Har de fått ut dom från FM eller köpt själva? Kan någon identifiera de sandfärgade kängorna? Märke och modell. Kängorna har FM köpt. Det skall vara någon sorts djungelkänga. Märket är inte Magnum. Skall försöka ta reda på märket. ----------------------------------------------------------------------------------- Sluta gnälla på pojkarna som är därnere. Dem ligger i "fält", puts och studs gäller kasern inte i fält. Det spelar ingen roll att Kungen själv kommer, han får ta det som det är. Och det dem visar är verkligheten, för det är väl det ÖB är där för att titta på?!? Vill ÖB titta på puts och studs, då tittar han nog hellre på Högvakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Ja se där, FV kan åckså när dom vill. Det är det som jag är så XXXX less på det här i övrigt utmärkta forumet, en massa snorhyvlar som gnäller på bilder som ni inte har en aning om i vilket sammanhang eller under vilka premisser dom är tagna. Tagga ner och fundera över dom stora frågorna istället, petitesser kan man lämna i sandlådan eller på jobbet, belamra inte fritiden med sådant. jag --> <--Gnällspikar Då är det ju faktiskt bara så att inte läsa just de trådarna....... Bamse Gnällspikar i allmänhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Sluta gnälla på pojkarna som är därnere. Dem ligger i "fält", puts och studs gäller kasern inte i fält. Det spelar ingen roll att Kungen själv kommer, han får ta det som det är. Och det dem visar är verkligheten, för det är väl det ÖB är där för att titta på?!? Vill ÖB titta på puts och studs, då tittar han nog hellre på Högvakten. Helt rätt! Jag tycker det är skönt att se folk som faktiskt anpassat utrustning/klädsel efter det rådande läget och inte skäms för att visa det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Grejade en lite större bild . ÖB i Kongo Det ser ut som om nästan alla har kämgor från Magnum. Har de fått ut dom från FM eller köpt själva? Kan någon identifiera de sandfärgade kängorna? Märke och modell. tycker det ser ut som ett par Altama, det är de som jänkarna använder i varmare klimat. http://www.altama.com http://www.wellco.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pang Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Det är väl en del av militären och armen mm. Att kunna anpassa sig till andra klimat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Jag tycker det är helt rätt att de anpassar utrustning och liknande i ett annorlunda klimat, konstigt vore annars. Däremot tycker jag att de kan försöka hålla sin klädsel någorlunda uniform i sluten formation som skall inspekteras av ÖB. Jag tänker främst på huvudbonad, det är så enkelt att chefen beordrar basker på eller vad man nu anser vara det vanliga, i det här fallet. Personligen är jag ingen extrem ordningsfascist, men när det kommer folk utifrån och skall titta på det man gör vill åtminstone jag att det ska ge ett propert och seriöst intryck. Man vill kunna vara stolt över det man gör och det vill man också visa upp. När jag skaffar "bättre-än-RU"-grejer (vilket jag ofta föredrar), försäkrar jag mig om att de både är jäkligt funkis, men även att de lätt kan tas för RU genom att de inte står ut nämnvärt. Det är relativt enkelt, efter ett tag får man "känsla" för vad som är rätt, även när inte regelboken beskriver situationen. Det kallas "följsamhet". Dessutom borde man som yrkesmilitär kunna dra vissa slusatser själv. Jag har i alla fall blivit utbildad till att ta beslut och agera utefter ett ibland knapphändigt underlag. Vill man prompt följa UniR FM till "lagens bokstav", kan man ändå med relativt gott samvete "komma undan" med rätt mycket. Dessutom kan jag säga att det finns en del diskrepanser mellan UniR FM kämfört med vad som tillämpas på vissa förband. Det är vissa saker man gör på förbanden som man upptäckt att det är mer praktiskt, snyggare eller mer lämpat med tanke på det enskilda förbandets traditioner och historia. Ett exempel på detta var att när Sjöstridsdräkt 93 infördes i Marinen, fanns det en keps (ung. Fältmössa 90 i mörkblått). Detta var ett plagg som någon hade kommit fram till att det var ett bra plagg för Marinens båtbesättningar att bära. Efter en kort period kom många fram till att för en sjöman är den ypperligt opraktisk (skärmen kommer i vägen, kepsen blåser lätt av etc.). Dessutom var den otroligt ful, men framförallt svarade den inte upp mot förbandens traditioner och historia. Sjöstridsdräkt 93 är betydligt bättre än sina föregångare, men den saknar mycket av det man förknippar med sjömän. Lösningen blev naturligtvis att bära båtmössa till SSD93. För er som inte har haft något med Marinen, och framförallt Flottan, kan jag nämna att båtmössan är något man är mycket rädd om. Ofta har man samma båtmössa genom hela sin karriär och aktar sig noga för att t ex tappa bort den eller, Gud förbjude, frugan råkar tvätta den! Dessutom är den förvånansvärt praktisk och ser betydligt finare ut än någon löjlig liten basebollkeps. Vips hade man omvandlat sjöstridsdräkten till något som både var modernt och "på vågen framkant", men även något som hade själ och tradition. På samma sätt är jag övertygad om att det måste fungera även i utlandstjänsten. Man utgår från reglementet, sen ändrar man sitt beteende så att det passar den verksamhet man bedriver. Därefter verkar man för att de delar av reglementet anpassas till det som verkligen görs. Nåja, det var i alla fall någorlunda min syn på saken ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Må "basebollkepsen" gå till historien under tystnad. Länge leve båtmössan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regulatorkropp Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 (edited) Kan bara hålla med vargas! LITE följsamhet är inte fel! Sedan undrar jag (med miljarder fältdygn och utan utlandstjänst) om man helt skiter i likformighet, "puts & studs", order och kommandon bara för att man är en anställd soldat eller i fält (jag vet vad fältlystran betyder). Lite raljant, men ändå! Har hört/sett från flera håll hur soldater tycker officerare är helt bakom flötet när dom kommenderar upptällningar etc. med motiveringen som - Jag har minsann vart ute fler gånger/Han har ju aldrig vart ute - Vi är fan inga bassar längre! Är man basse bara för att verksamheten bedrivs med order och kommandon? Visst skall man göra RÄTT saker istället för att göra saker rätt ibland, men ändå... Vad tycker ni? Edited July 2, 2003 by regulatorkropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 I mina ögon är menig, soldat och basse samma sak. Dessutom är den viktigaste egenskapen för en ”basse” förmågan att gilla läget, kan han/hon inte göra det är det något som är fel. Att gilla läget och agera utifrån förutsättningarna är en grundläggande soldategenskap, dessutom livsviktig för den egna överlevnaden. Att gilla läget är något man borde snabba upp om man ”rest på sig” så mycket mer än sina befäl. Fast piss-and-moan Svensson finns alltid…Man gnäller gärna för gnällandets skull. Ser man bara till att gilla läget och lösa uppgiften så må det ju vara hänt att det gruffas inför en uppställning. - HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regulatorkropp Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Håller med till 100% Jag blandade lite begrepp i mitt förra inlägg dock; Det jag menar är att det går att skönja följande inställning ibland: Det är bara under vpl man håller på att ställa upp, följa uniR osv. Är man anställd så blir det något onödigt och löjligt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Min lilla åsikt: Ibland är det uppställning, ibland inte. Är det uppställning, ex. för att ÖB kommer på besök. så är det uppsnäppt som gäller! Samma huvudbonad, putsade kängor (i den mån det går) etc. I mitt förband så använder vi oss ofta av uppställning (hemvärnet), jag gör det iallfall. Detta för att inte glömma att vi är soldater som lyder under en särskild sorts ordning. Sen så kan jag hålla med om att det kan vara uppställning i tid och otid och att det kan kännas löjlig ibland. Läget avgör, är man på kasern eller i fält. Sen så försök övertyga mig om att en flygplats är i fält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerberusz Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Ganska märklig diskussion det här. Skulle vilja se fransmän, jänkare, britter etc diskutera huruvida man kan skita i likformighet i klädsel när landets överbefälhavare kommer på besök. Det kanske inte är det viktiga, men det kanske kan vara ett sätt att visa högre och äldre befäl respekt. Anledningen till att de ställer upp kanske också kan vara att ÖB inte bara vill spatsera omkring och prata med enstaka individer utan att han vill säga något till ALLA som inte har viktigare saker för sig (som skarp patrulltjänst, räddningsberedskap, vad vet jag). Min uppfattning är att efter GU så dras "kontrollen" ned, som t ex visitationer, uppställningar etc, MEN INTE FAN UPPHÖR DEN!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Är det NÅGON av er som var där, och vet vad som är beordrat vid tillfället? De kan mycket väl ha varit ute och jobbat, varit i tjänst, gjort sånt där som de nu gör på dagarna och Generalen kom förbi, varvid de snabbt ordnade en uppställning. Ang. Manöver, det är väl heller inte deras fel, det är vad jag vet chefen som ger lystringsgraden vid uppställning. Inte fan vet jag vad som försigår på den bilden. Det vet inte ni heller. Inte ens vad det är exakt för regler med undantag som gäller för gänget i Kongo. Eller? Liten edit här.. vi vet inte ens vilka de på bilden är. De kanske inte ens gjort GU, utan är bara där i gröna kläder för att de kan med flygplatser? Var det inte ett sådant gäng vi skickade dit? Gnälla är roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted July 2, 2003 Author Report Share Posted July 2, 2003 (edited) Tråden, och den något insinuanta frågan, var menad som en brasklapp och fick just den effekt jag hoppades på. Cerberusz hittade det ord jag sökte: RESPEKT. Om jag som chef inspekterar en/ett enhet/förband så skulle jag uppskatta att man gjort följande, enligt mej, extremt triviala personliga uppoffranden: Rätt tid Rätt plats RÄTT UTRUSTNING Vem bestämmer då vad som är rätt utrustning? Jo, chefen på platsen. Jag har varit med om uppställningar under brinnade krig då hela truppen inte haft likadan utrustning att tillgå men att hela kollektivet då ställt upp på VARANDRA och ensat. Det är inte alltid upp till den enskilde hur saker och ting skall se ut oavsett hur jävla praktiskt/smidigt/snyggt det månde vara. Tråden var INTE menad att på något vis peka finger åt Flygvapenstyrkan i Kongo som utan tvivel på ett formidabelt sätt löser en mycket svår uppgift och som jag hyser en utomordentligt stor respekt för. Jag försökte belysa ett problem inom Försvarsmakten som enligt mitt sätt att se det inte alltid inser att man utgör en mycket liten, om än mycket kompetent, del i de internationella styrkor vi tillhör och att vi inledningsvis bedöms efter hur vi ser ut och inte alltid efter hur vi agerar. Om ni har studerat min profil så har ni sett att jag skrivit beredskapskontrakt med SWENARAP IKS01. Jag är före detta knekt och har MYCKET att tillägga om puts och studs även i Flottan och det kommer jag att göra den dag vi åker på mission. //Gammalmodig men stolt HC1 Edited July 2, 2003 by Hotel Charlie One Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerberusz Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Ing: Ja, gnälla är livet... Vad jag vet så är det blandat kompott, både militärer och civila (i uniform). Inget märkligt med det, detta var/är praxis även i Bosnien och Kosovo. Däremot så var det puts och studs vid officiella uppställningar. Hävdar dock fortfarande att om man har problem med att ställa in sig i ledet, så har man förmodligen problem med en hel del annat också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts