Jump to content

"Clean" på svenska


Översättare

Recommended Posts

Undrar om nån här kan föreslå något bra uttryck på svenska för "clean", efter att man konstaterat att det t.ex. inte finns gömt någon avlyssnings- eller spårningsapparat på ett fordon? Knappast säger man väl att bilen är "ren", förstås kunde man kanske tänka sig "kollad", "ok" eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vad är sammanhanget?

En infartspost till en militär anläggning, uppsatt fordonskontroll av passerande fordon eller någon typ av civil verksamhet såsom polis, väktare, mostvarande?

 

Vid en militär infart brukar man dock inte kontrollera avlyssning främst utan förekomsten av sprängmedel.

Utan att veta sammanhanget skulle jag nog bara säga "fordon kontrollerat" eller enklare bara "klartecken", de andra i gruppen vet ju vad jag gjort/min uppgift så närmare precisering behövs normalt inte.

 

När det gäller att leta efter avlyssningsutrustning brukar det kallas för att "svepa", så "svepning klar" eller nåt sånt kan också funka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv6XeK/jag-blev-avlyssnad

https://www.di.se/di/artiklar/2015/8/17/de-sveper-motesrummen-efter-buggar/

 

Link to comment
Share on other sites

Tack, Henke, det här hjälper mycket. Det handlar om översättningen av ett gisslandrama, där förövarna delvis har militär bakgrund och kontrollerar med en RF-detektor att polisen/underrättelsetjänsten inte har installerat någon form av spårnings- eller avlyssningsutrustning i fordonen, som det har lyckats tvinga till sig. Bra förslag, för tycker att ”ren” låter konstigt, trots att det används i andra språk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...