Jump to content

Grekiskt minjaktfartyg kluvet i två delar efter kollision med ett portugisiskt kontainerfartyg


Perman

Recommended Posts

Grekiska marinens minjaktfartyg M63 Kallisto av br Hunt klass klövs i två delar i morse efter att ha påseglats av ett portugisiskt kontainerfartyg utanför hamnen i Pireus. Två besättningsmän ska ha skadats lätt och förts till sjukhus.

 

Quote

Som framgår av de exklusiva bilderna av protothema.gr har en stor del av akterdelen marinens minsvepare kapats. En operation pågår med kustbevakningen och marinen för att bogsera skeppet till hamnen i Salamis för att undvika att det sjunker.

 

Bilder: Marinens "Kallisto" klipptes i två delar - bogsering i Salamina

(protothema.gr googlad)

 

Greek Navy Minehunter HS Kallisto Cuts in Two After Colliding With Container Ship

(defpost.com)

 

spacer.png

(foto Leonidas To Eat)

 

HS Kallisto är ett av bara två grekiska minjaktfartyg av br Hunt klass. Hon är byggd 1988 som HMS Berkeley för Royal Navy och överfördes till den grekiska marinen 2001. Förutom att huvudmaskineriet byttes till MTU dieslar 2004-05 så är inga ytterligare uppgraderingar planerade på dessa två fartyg. Den grekiska marinen har även två något modernare minjaktfartyg av f d am. Osprey klass (mod it Lerici klass. Brittiska flottan har fortfarande 6 st minjaktfartyg av Hunt klass i tjänst (plus ett som skolfartyg). Dessutom så finns f d HMS Atherstone som togs ur tjänst 2017 och som avvaktar försäljning eller skrotning. Om grekerna skyndar sig så kanske hon finns kvar. Dock har hon (så vitt jag vet) inte fått nytt maskineri som sina aktiva systrar i RN, utan hon har kvar sina gamla Ruston-Paxman Deltic dieslar.

 

Disposal Ship: ATHERSTONE Interim Sales Summary

 

 

UPDATE

Fartyget (eller rättare sagt de 2/3 som är kvar av henne) bogseras nu till hamnen i Pireus:

 

Bogsering av den olyckliga N / THI Kallisto

(youtube.com)

 

/Per

 

 

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Perman changed the title to Grekiskt minjaktfartyg kluvet i två delar efter kollision med ett portugisiskt kontainerfartyg

En fråga till dig Perman, eller givetvis någon annan insatt, från en med minimal kunskap om marinen, förutom att vatten är blött och oftast för kallt för att bada i. Har det hänt fler kollisioner mellan fartyg (Skepp? Vet tyvärr inte skillnaden) den senaste tiden än vad som är normalt, om det någonsin kan vara normalt att krocka fartyg? Min högst personliga känsla är att man läser betydligt mer om det här på SoldF forum?

 

Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tomas P said:

En fråga till dig Perman, eller givetvis någon annan insatt, från en med minimal kunskap om marinen, förutom att vatten är blött och oftast för kallt för att bada i. Har det hänt fler kollisioner mellan fartyg (Skepp? Vet tyvärr inte skillnaden) den senaste tiden än vad som är normalt, om det någonsin kan vara normalt att krocka fartyg? Min högst personliga känsla är att man läser betydligt mer om det här på SoldF forum?

 

Mvh Tomas

 

Väldigt svårt att svara på om det sker fler kollisioner idag, men den omedelbara känslan är ju att så är fallet. Även grundstötningar verkar ske oftare. Sen kan det naturligtvis ha att göra med att informationen är mycket mer tillgänglig idag och den sprids mycket fortare på nätet. Man kan t ex ta svenska ubåtar. Dessa hör man ju väldigt sällan vara inblandade i nånting, men kollar man i boken Det Svenska Ubåtsvapnet 1904-2004 bilaga 3 Olyckor och tillbud med svenska ubåtar så finns ju hur mycket som helst. Mellan 1970 och 1993 kan man räkna till

15 st kollisioner med andra fartyg och ubåtar (huvudsakligen egna militära),

5 st grundstötningar eller bottenkänningar,

4 st vatteninbrott,

3 st tillbud med egna övningstorpeder och 1 tillbud med egen stridsladdad torped,

9 st bränder av olika omfattning, och

3 st tekniska problem (diesel övervarvar, batterisyraläckage, manöveroduglig L-brytare).

 

Vem har hört talas om allt detta? Man får nog ändå dra slutsatsen att ökningen huvudsakligen beror på att informationen om tillbud och kollisioner är så mycket tillgängligare idag och sprids så mycket fortare. Kollisioner och tillbud har nog skett i alla tider. Dock är ju detta naturligtvis min lekmanna bedömning. Jag är absolut ingen expert på detta.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...