Jump to content

Recommended Posts

Hejsan! 
 

Jag håller just nu på att genomföra min GU, och har fått ett preliminärt betyg på JA-2-2.

 

Mitt mål med grundutbildningen är att fortsätta inom försvarsmakten och göra det hela till en karriär inom officersyrket, men jag är orolig över att det betyget kommer att sätta käppar i hjulen för mig i min framtida karriär.

 

Hur tungt väger betyget från GU:n vid framtida anställningstillfällen efter officersutbildningen? Tittar man främst på betyget från officersutbildningen, eller ligger GU-betyget kvar och drar ned en?

 

Jag skulle hemskt gärna vilja göra utlandstjänst som officer också, och jag vet att betyget spelar en roll där också, men jag vet inte hur det är för officerare.

 

Tack på förhand för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte först att det såg lågt ut men jag är en gammal stöt från det gamla systemet med tiogradig skala (t ex 10-7-7). Jag kollade därför reglementet och det är nuförtiden en värdering 0-4. För anmälan till officersprogrammet enligt fhs.se krävs bland annat lägst JA-2-2. För mig låter det som ett godkänt medelbetyg.

Link to comment
Share on other sites

Infogar citat från mail från FHS när jag frågade om detta för OP 20-23. Meritvärde är då det betyg som avgör antagning. 

 

>Meritvärdet är en summering av gymnasiebetyget, betyg från GU/vpl samt lämplighetsbedömningen. Max antal meritpoäng är 32,5 p (22,5+3+7).

 

Som du ser väger gymnasiebetyget högst, därefter lämplighetsbedömningen(du mönstrar i princip igen när du söker OP, fast du pratar också med en officer som bedömer din lämplighet som officer) och därefter ditt GU betyg. Jag undrar hur detta betyg kokas ner till en trea dock. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för svaren! Jag tänkte dock inte i första hand på antagning till OP, utan snarare senare i karriären. Säg att jag söker jobb som exempelvis (stf) plutonschef som färdigutbildad officer. Skulle mina GU-betyg vara relevanta då? 

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2020 at 8:21 PM, Harzdorf said:

Infogar citat från mail från FHS när jag frågade om detta för OP 20-23. Meritvärde är då det betyg som avgör antagning. 

 

>Meritvärdet är en summering av gymnasiebetyget, betyg från GU/vpl samt lämplighetsbedömningen. Max antal meritpoäng är 32,5 p (22,5+3+7).

 

Som du ser väger gymnasiebetyget högst, därefter lämplighetsbedömningen(du mönstrar i princip igen när du söker OP, fast du pratar också med en officer som bedömer din lämplighet som officer) och därefter ditt GU betyg. Jag undrar hur detta betyg kokas ner till en trea dock. 

 

On 10/3/2020 at 3:02 PM, Hyler said:

Jag tyckte först att det såg lågt ut men jag är en gammal stöt från det gamla systemet med tiogradig skala (t ex 10-7-7). Jag kollade därför reglementet och det är nuförtiden en värdering 0-4. För anmälan till officersprogrammet enligt fhs.se krävs bland annat lägst JA-2-2. För mig låter det som ett godkänt medelbetyg.


 

Tack för svaren! Jag tänkte dock inte i första hand på antagning till OP, utan snarare senare i karriären. Säg att jag söker jobb som exempelvis (stf) plutonschef som färdigutbildad officer. Skulle mina GU-betyg vara relevanta då? 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, NiVekeN said:

 


 

Tack för svaren! Jag tänkte dock inte i första hand på antagning till OP, utan snarare senare i karriären. Säg att jag söker jobb som exempelvis (stf) plutonschef som färdigutbildad officer. Skulle mina GU-betyg vara relevanta då? 

Isåfall är ditt GU-betyg inte något vidare relevant.  Du kan se det som att högstadiebetyget skulle vara relevant när du söker högskoleutbildning. I fallet där du tar anställning efter officersutbildning(SOU/OP) så kommer omdömet som du fått under den senaste utbildningen vara det absolut viktigaste. Inte lika relevant vad du gjorde för 2-3 år sen. 

Det relevantaste vore ju om du inte hade visat dig från din goda sida under utbildning, men då blir du inte aktuell för officersutbildning(eller GSS anställning). Det krävs mycket till för att lyckas få under 2-2-JA

Edited by Harzdorf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...