Jump to content

Krp. i krig

Recommended Posts

jasså finns det inte ? Jag har då stött på och sett jätte många Kopraler i krig.  I Kosovo fanns det fullt av dem  och på film finns det skitmånga.

Ja jag menar det.

Men snackade med en kille så sa han i krig finns det inga korpraler.

Och tack kimster nu vet jag det. Lås stäng om du vill

jasså finns det inte ? Jag har då stött på och sett jätte många Kopraler i krig.  I Kosovo fanns det fullt av dem  och på film finns det skitmånga.

Jag såg inga korpraler bland svenskarna i Kosovo, däremot filurer och serganter....

• Forumsledning

För att förtydliga. I Svenska utlandsstyrkan finns det så vitt jag vet inga korpraler.

I de andra länderna fins det givetvis det, tex Brittiska armén.

Nu finns det säkert något undantag även is evsnak. Såg ju tom Överfurir (MP) vilket inte är särskilt vanlig grad.

Tidigare var grpch i utlandsstyrkan Sergeant och Stf grpch Furir, numera är de i Kosovo iaf Furirer och det är även stfGrpC.

På Engelska blir Furir översatt "Sergeant", en Sergeant blir "Sergeant 1st Class".

I Brittsika Amrén är många grpch /patrull Chefer "Lance corpral",dvs en pommes/pinne motsv vice korpral. Något de kämpat ca 3-4 år för som heltidsanställd soldat. En sergeant för dem är otroligt högt och de har en oerhörd respekt för dig om du är Sergeant. De kan lixom inte fatta att vi blir sergeanter efter 300 dagar lumpen sen är vi civila. :D

De kan heller inte fatta att det står mig fritt att ta en bira med Bataljonchef på kvällen och kan snacka gojja med ÖB vid frukosten när han är på besök. En brittisk soldat får inte ens gå på samma mäss som en sergeant och en sergeant fårm inte gå på samma mäss som en officerare. De har äbven olika mattider vid lunch middag och olika bord/stolar. Det är lite skillnad på folk och fä där.

Men så har de ju fortfarande inte lärt sig köra på rätt sida vägen heller 8-/

Guest Lt. payne
I Brittiska Armén är många grpch /patrull Chefer "Lance corpral",dvs en pommes/pinne motsv vice korpral. Något de kämpat ca 3-4 år för som heltidsanställd soldat. En sergeant för dem är otroligt högt och de har en oerhörd respekt för dig om du är Sergeant. De kan lixom inte fatta att vi blir sergeanter efter 300 dagar lumpen sen är vi civila.  :D

Men så har de ju fortfarande inte lärt sig köra på rätt sida vägen heller 8-/

Är då engelska pojkar otroligt mycket mer svårlärda än svenska pojkar?

Om ja, då förstår jag att det tar 3-4 år. :)

Om nej, då har ju en engelsk soldat som gått i 3-4 år i sin roll en större erfarenhet och mer kunskap om sin tjänst en en svensk soldat som

haft tjänsten i 300 dar.

Edited by Lt. payne

När jag blev korpral så sket jag fullständigt i det.

Jag blev någgra dagar tidigar utnämd till hundförare och det satta jag mycket mycket högre

så mina soldater anmälde inte Korpral Säveskog utan Hundförare Säveskog.

För Hundförare va jag och det betydde mer en 2ynkliga sträck.

Därför tycker jag svenska militären är lite mer mänskligare. Mera som bröder är vi.

glöm inte systrar... syskon kanske. Vi måste ju vara politiskt korrekta nu för tiden. :}

Ett av de roligaste (både värmande och komiskt) omdömena jag fått av en vpl, fick jag förra året av en motormekaniker under avslutningsmiddag i civila kläder ute på stan:

"Fan Lt ... du är som våran storebrorsa ... inte alltid så jäkla kul att ha att göra med, men du ställer ändå upp för oss när det gäller!"

Behöver jag nämna att att han var så där gråtmild och berusad som bara värnpliktiga som skall mucka kan vara ... :P

Edited by Vargas

Det är helt rätt dtrexx.

Det finns inga svenska korpraler i utlandsstyrkan och du kan inte göra värnplikten i utlandsstyrkan.

The Swede

nja..om man kikar lite på fd swedint´s sida och kikar på beffatningsbeskrivningar så står det faktiskt att tex en signalist på en psk plut har graden menig ELLER krp....