Perman Posted September 23, 2020 Report Share Posted September 23, 2020 (edited) Korrigering: Danmark uppger rysk fregatt kolliderat med kylfartyg i Drogden utanför Falsterbo Handelsfartyget ligger kvar vid platsen men korvetten ska ha lämnat området. Det ska ha varit tjock dimma i området och den ryska korvetten ska ha legat i vänt läge i väntan att få gå under bron. Den danska patrullbåten HDMS Najaden finns på plats tillsammans med KBV 034. En sjöräddningsbåt som var på väg från S har dock vänt tillbaka. Quote – De två fartygen står stilla i Öresund. Det har inte skett någon förorening överhuvudtaget och ingen ombord på båtarna har evakuerats, säger Lisbeth Jørgensen, vakthavande befäl på danska försvarets operationscenter. Enligt danska försvaret så befann sig båda fartygen i rörelse när det ryska örlogsfartyget körde in i den danska containerfartyget. Kollisionen slet upp ett hål i det danska skeppet, men ingen olja har alltså läckt ut. Ryskt örlogsfartyg i krock vid Öresundsbron Enligt navalnews så ska det ryska fartyget ifråga vara korvetten 311 Kazanets av Parchim Class (project 1331M). Det är alltså inte fråga om någon av de modernare ryska korvetterna eller fregatterna om denna uppgift stämmer. Kazanets är en av tolv ryska ubåtsjaktkorvetter av Parchim II klass som byggdes som varvsstöd på Peene Werft i Wolgast i dåvarande Östtyskland 1985-90, och varav det finns sex st kvar i Östersjöflottan idag. De ryska fartygen har modernare radar, en 76 mm AK-176 pjäs och ubåtsjakttorpeder jämfört med fartygen av Parchim I klass som överfördes till den indonesiska flottan. Russian Navy Warship Collides With Merchant Ship In Baltic Projekt 1331 (sv wiki) (foto Mike1979 Russia) Ett fartyg med 76 m längd och ett tonnage på 950 ton fl har alltså kört in i ett fartyg med 145 m längd och ett tonnage på 14.567 t dödviktston. Bägge fartygen ska ha varit på väg nordvart enligt Maritime Danmark: Russisk krigsskib i kollision i Øresund Corporal Frisk kommenterar nu på twitter: Quote Seems to have been Parchim II-class corvette Kazanets according to local media. IceRose is reported to have visible damage to the bow, which could be bad news for the lighter Russian ship. Crucially, Danish authorities don't have access to it. UPDATE 232345: Enligt ryska uppgifter fick antiubåtskorvetten "Kazanets" i kollisionen ett litet hål ovanför vattenlinjen, ingen av fregattens besättningsmedlemmar skadades. För närvarande är fartyget på väg av egen kraft till Baltijsk till flottans bas . Östersjöflottans befäl tillkännagav inrättandet av en särskild kommission som kommer att fastställa orsaken till kollisionen. /Per Edited September 23, 2020 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 24, 2020 Author Report Share Posted September 24, 2020 (edited) Skador på kontainerfartyget Ice Rose efter kollisionen med den ryska korvetten. Det verkar som om korvetten gått med bogen mer eller mindre vinkelrätt in i handelsfartygets akterskepp på styrbordssidan. Ordentliga men inte katastrofala skador. Personalutrymmena förmodligen inte påverkade eftersom de med all sannolikhet ligger i överbyggnaden. /Per (foto forsvaretdk) Edited September 24, 2020 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 27, 2020 Author Report Share Posted September 27, 2020 (edited) Skador på MPK-205 eller RFS 311 Kazanets efter kollisionen. Ser ut som om hon skurit som en kniv in i kontainerfartyget. Stora skador både på fördäcket och skrovet. Däcket går väl att reparera men frågan är väl hur skadat skrovet är. Lite tveksamt om man kommer att ödsla pengar och tid på att reparera en 34 år gammal ubåtsjaktkorvett, som delvis var gammalmodig redan som nybyggd. Dessa byggdes ju främst som stöd till den östtyska varvsindustrin. De hade lite modernare radar, en 76 mm kanon och en 30 mm gatlingkanon, men annars var det ingen större skillnad mot de östtyska halvsystrarna (som f ö fortfarande är i tjänst i den indonesiska marinen). Om man ändå beslutar att reparera henne så är det nog främst av prestige och image skäl. photo Capt(N) /Per Edited September 27, 2020 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted September 28, 2020 Report Share Posted September 28, 2020 (edited) On 9/24/2020 at 9:35 PM, Perman said: Skador på kontainerfartyget Ice Rose efter kollisionen med den ryska korvetten. Det verkar som om korvetten gått med bogen mer eller mindre vinkelrätt in i handelsfartygets akterskepp på styrbordssidan. Ordentliga men inte katastrofala skador. Personalutrymmena förmodligen inte påverkade eftersom de med all sannolikhet ligger i överbyggnaden. Perman, har du någon info hur många knop respektive fartyg gick i vid kollisionen? Edited September 28, 2020 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 28, 2020 Author Report Share Posted September 28, 2020 (edited) 33 minutes ago, vikingman said: Perman, har du någon info hur många knop respektive fartyg gick i vid kollisionen? Nej, men att döma av skadorna så är min lekmanna bedömning att korvetten bör ha haft en fart av minst 10 knop. Troligen lite mer. Jag vet dock inte om kontainerfartyget låg stilla eller inte. Ser ju nästan ut som om hon har gjort det. Som en liten jämförelse så körde en sovjetisk ubåtsjagare in i skrovet midskepps på fregatten Sundsvall en gång på 60-talet med god fart, men åstadkom ingen penetrering av skrovet. En ubåtsjagare av Kronstadt klass har dock bara en tredjedel av tonnaget som en korvett av Parchim klassen har, så tonnaget är lika avgörande som farten för hur stora skadorna blir. /Per Edited September 28, 2020 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.