Guest super Matrosen Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Jag har hört från bla en som ligger i flottan att dom har möjlighet att ta dykar cert i lumpen. Någon som vet om man kan ta fortsättnings kurser efter den mest grundläggande kursen?Själv har jag inget cert alls men ska försöka ta det när jag ligger inne. Hade varit smidigt om man också kunde ta lite mer avancerade kurser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Har själv civilt dykcert sedan 94. Praktiserade via skolan på marinens dykskola (MDykS) i Karlskrona för en herrans massa år sedan och då fick vi se utbildning som bl a A-dyk genomförde och den skulle man inte tackat nej till... Men den enda dykutbildning som jag vet MDykS genomför för civila är certifiering för A-certifikat (yrkesmässig dykning). För att få söka till denna utbildning måste man ha trestjärnigt CMAS-certifikat eller PADI divemaster och ett HLR-certifikat som inte får vara äldre än 2 år. Det är förmodligen inte detta du tänker på men det är vad jag vet den enda civila dykcertifieringen som marinen genomför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Holger3D Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 På livgardets sida står det att det finns sådana möjligheter http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=2587 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Det finns en del kurser, bl.a. som det stod hos livgardet, jägarexamen och dykcert. Meningen är att man ska använda sig av fritidsbidraget för att pröjsa de där. Det var ett gäng som faktiskt tog dykcert hos oss. Det har ingenting med militär dykning att göra, utan det är fria kurser. Själv började jag med jägarexamen, då det inte skulle kosta mig något (dykningen gick på 3000 utöver bidraget tror jag), men det sket sig. Efter ett par missade tillfällen (övningar, kvällstjänst..) så kom man tillbaka och så var det prov. Kul. Då var det ju lättare med dykningen, där var det två eller tre tillfällen som de åkte iväg och pluggade och hade praktik. Då var det ju bara för dem att söka permis. (KUNDE vi säkert gjort också, menmen..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Har en kompis som ligger i flottan och har skrivit upp sig på en lista för önskemål om att ta dyk cert. Det står också på bla min utbildning att eftersom vi inte är lediga varje helg på grund av att vi ligger till havs och liknande har vi möjlighet till bla ta dyk cert o Vhf-certifikat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Jag antar att du ligger i Karlskrona. Gå till Dyk affären som ligger vid Trolle och fråga. Om du tittar på förbandsmärkena i affären så kan du nog snabbt dra slutsatsen att han vet vad han pratar om när det gäller civil utbildning av Vpl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 hehe ok tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorre Posted August 11, 2002 Report Share Posted August 11, 2002 Jag ligger inne på Berga nu och vi har möjlighet att ta dykcert i samarbete med nån dykskola i Sthlm (grundkursen, vet ej vilken organisation). Med hjälp av bidrag så går det löst på 1000-1500 kr eller något liknande. Eftersom jag redan har cert så är jag mer intresserad av en fortsättningskurs men det har jag inte sett något om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Jorre Är du amfibie eller flottist eller vad och vilken befattning?, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts