Jump to content

Recommended Posts

Borde väl bestå utav ett par-tre dygn med marsch till fots och en del händelser efter vägen, någon dryg kadett som står och skriker på er när ni gräver ståvärn, lite lösskjutning, sjukvårdsmoment, övernattning under något träd.

Det brukar vara lite hemligt.

Men det är bara att köra på, ingenting du blir utsatt för är mer än du klarar av, vila så mycket du kan när tillfälle ges, hjälp andra som verkar ha det tufft.

Jag var pansarbasker och dels handlar det väl om de formella kraven som finns i soldatprovet, ex. https://www.forsvarsutbildarna.se/stockholm-sodermanland/forening/tunga-infanteriforeningen/rapport-fran-soldatprov-hosten-2019/, men åtminstone för min/vår sammansatt med en del andra delar till en mer sammanhängande kedja av händelser. 

Vårt soldatprov började med att plutonen blev upplastad på en lastbil, vid ett ställe i skogen blev den påskjuten och oskadliggjord, varpå alla gjorde avsittning/närskydd. Som sjvman fick jag ta hand om sårade och bära bår fram till vi nådde en civil byggnad med folk som sade sig kunna frakta den skadade till sjukhus. Därefter återvände vi till plutonen - gick långa sträckor med packning, löste olika uppgifter, bevakning, minering, sov i regn med en flik knäppetält över sig, osv osv.