Jump to content

Recommended Posts

Finns det någon bild (gärna även listning av innehållet) på vad som ingick i "Flerbränslekök 08, MT" ?
Jag misstänker att det är ett dylikt kit jag ropade in på Tradera nyligen, men utan något att jämföra med är frågan öppen... 
/Odd

Nja, den tråden har jag studerat - och den innehåller en bra bild av Soldatkök 09 (med en bra innehållslistning) men inget vettigt om Flerbränslekök 08 MT tyvärr.  (En innehållslistning för Soldatkök 10 slinker med också, men utan bild.) Samlar man på kök så måste alla detaljerna stämma, annars kan det vara... Mitt Soldatkök 09 är 'klart', likadant med alla de tidigare: Snuskburk, Jägarkök, 85 Loke, KAP Arctic m.fl.  men jag är osäker på några detaljer i Flerbränslekök 08 MT tyvärr. Hm, ett komplett nytt Soldatkök 10 -kit saknas ännu i samlingen.

• henke changed the title to Flerbränslekök 08 MT

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Hildisvin
      Jag ska upp i fjällen och vandra i 14-18 dagar.

Någon som har tips på var man hittar billig frystorkad mat som smakar ok?

Även andra egna patentlösningar för att göra enkel god mat med matvaror som inte väger så mycket mottages gärna.

Har tidigare lyxat till det med dyra frystorkade märkesprodukter. Men då har det varit kortare turer. Blir svinigt dyrt om man ska vara iväg en längre tid.

Har sett att Blå Band har "outdoor meals" till ett hyfsat pris, men vet inte hur de smakar.
    • By 102:an
      På många håll diskuteras för- och nackdelar med frystorkad mat. Dels innehållet i de olika typerna av dygnsstaterna och dels tillagningssätt. Jag tänkte försöka undvika dessa diskussioner i den här tråden. Här vill jag att det skrivs om lagad mat - levererad från koket.

Som kokgruppchef har jag till uppgift att inför övningar planera en matsedel. Det gör jag mycket utifrån mitt eget huvud och med hjälp av de recept som finns i underhållsreglementet. Det här är inte någon lätt uppgift. Jag ska ju inte bara ta hänsyn till näringsinnehåll utan även om det är praktiskt möjligt att tillaga, något sånär enkelt att äta och framförallt att det är gott.

Det är lätt att det blir ungefär samma mat vid varje övning och jag känner att jag skulle behöva lite mer variation. Därför tänkte jag starta den här tråden (som jag hoppas har hamnat i rätt forum....) för att höra efter vilka maträtter ni föredrar att få när ni är ute i fält.
    • By lasrberglund
      Frågan är som titeln lyder - Föredrar du den gamla hederliga snuskburken eller "nya" jägarköket?

Varför är det ena bättre än det andra?

Fördelar -nackdelar.

• By TrängSoldat
      När det kommer till mat och snuskburken, vad har vi som är lätt att laga, snabblagat och som bara kräver två kärl för tillagning?
      Korv och makaroner är ju en klassiker, men jag tänker mera mat som går lätt att svänga ihop när man sitter eldpost och kanske vill ha någonting att göra.

Ge mig förslag.

(Ja, det är bara för BlåGul att flytta om det är felaktigt placerat.)
    • By Leif H
      Fråga: Användes fortfarande kokkärl m/40 (snuskburken) av de militära enheterna? Ingår den fortfarande som en del av utrustningen, eller är det helt frystorkat som gäller?
  • Create New...