Jump to content
Perman

Första kanadensiska Arctic Offshore Patrol Vessel levererad

Recommended Posts

Quote

Today, the RCN marked the most significant milestone in its shipbuilding programme with the delivery of the first new Arctic and Offshore Patrol Ship (AOPS).  Her Majesty’s Canadian Ship (HMCS) Harry DeWolf, the first of a class of six, is named in honour of Vice-Admiral Harry DeWolf, a Canadian wartime naval hero. The HMCS Harry DeWof is the first ship built for the RCN under the National Shipbuilding Strategy.

 

Government of Canada receives first new Arctic and Offshore Patrol Ship

 

spacer.png

 

spacer.png

 

De sex fartygen är avsedda för den kanadensiska marinen och byggda med det norska kustbevakningsfartyget KNM Svalbard som förebild. Från början så skulle de ha brutit is baklänges med hjälp av en isbrytande akter och azimuth thrusters, men pga. kostnaderna så fick de en konventionell utformning för isbrytningen. Fartygen är utrustade med hangar och flygdäck för 1 CH-148 Cyclone hkp, 2 st 12 m multirole rescue boats och ett utrymme för jeepar, fyrhjulingar och snöskotrar. Bestyckningen utgörs av 1 st BAE Mk38 M242 25 mm chain gun och 2 st tunga ksp. De är klassade för Polar Class 5 (year-round operation in medium first-year ice, which may include old ice inclusions), men bogdelen är förstärkt för Polar Class 4. Två obestyckade systerfartyg ska börja byggas 2022 för den kanadensiska kustbevakningen.

 

Harry DeWolf-class offshore patrol vessel

 

Canadian Armed forces på twitter

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så totalt 8 om man räknar med dom 2 för Kustbevakningen, mäktigt

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/31/2020 at 8:39 PM, Perman said:

Från början så skulle de ha brutit is baklänges med hjälp av en isbrytande akter och azimuth thrusters, men pga. kostnaderna så fick de en konventionell utformning för isbrytningen.


Nu kan de enbart bryta is vid gång framåt? Före ändrat beslut skulle de kunna bryta is åt båda hållen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, vikingman said:


Nu kan de enbart bryta is vid gång framåt? Före ändrat beslut skulle de kunna bryta is åt båda hållen?

 

Ja nu kan de bara bryta is på konventionellt sätt dvs. framåt. Förmodligen hade de kunnat bryta is både framåt och bakåt om den ursprungliga designen använts, men det mest effektiva hade varit baklänges. Det finns redan isbrytande handelsfartyg i norra Kanada som är byggda för att bryta is baklänges, men fartygen blir dyrare att bygga.

 

/Per

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fartygen verkar ha blivit väldigt mycket dyrare än den norska förlagan.
 

https://www.cbc.ca/news/politics/shipbuilding-contract-holds-250m-mystery-1.1300816

Public Works Minister Rona Ambrose and Defence Minister Peter MacKay announced March 7 in Halifax that Ottawa will pay Irving Shipbuilding $288 million just to design — not build — a fleet of new Arctic offshore patrol ships.

Irving will then build the ships under a separate contract.

However, a survey of similar patrol ships bought by other countries shows they paid a fraction of that $288 million to actually build the ships — and paid less than a tenth as much for the design.
 

In addition, the design of Canada's new ships is based upon a Norwegian vessel whose design Ottawa has already bought for just $5 million. (1 CAD = 6,9117 SEK 2020 ingen aning vad den stod i då) = 34.55 miljoner SEK
 

Får inte fram kostnaden för de första sex fartygen till Canadian Navy respektive de två till Canadian Coast Guard trots idogt sökande.

De två fartygen till kustbevakningen verkar ju vara en arbetsmarknadsåtgärd enligt en websida.
 

Står alltid typ: The new Arctic patrol vessels form part of a broader plan to renew Canada’s Coast Guard. In all, 18 large ships will be built at a cost of $15.7 billion, Trudeau said, during his announcement in Vancouver. https://nunatsiaq.com/stories/article/coast-guard-to-get-two-new-arctic-patrol-ships/
 

Bryggan verkar ligga lägre på den kanadensiska varianten än den norska. Varför? Isbrytare brukar ju ha bryggan högt.


Ser man bilder och jämför designen verkar den ju skilja sig rätt mycket mellan Norges och den Kanadensiska.

Edited by vikingman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, vikingman said:

De två fartygen till kustbevakningen verkar ju vara en arbetsmarknadsåtgärd enligt en websida.

 

Står alltid typ: The new Arctic patrol vessels form part of a broader plan to renew Canada’s Coast Guard. In all, 18 large ships will be built at a cost of $15.7 billion, Trudeau said, during his announcement in Vancouver. https://nunatsiaq.com/stories/article/coast-guard-to-get-two-new-arctic-patrol-ships/
 

Bryggan verkar ligga lägre på den kanadensiska varianten än den norska. Varför? Isbrytare brukar ju ha bryggan högt.


Ser man bilder och jämför designen verkar den ju skilja sig rätt mycket mellan Norges och den Kanadensiska.

 

De är ju inte byggda som kopior av det norska fartyget utan de har mer haft det som en förebild vad jag förstår. Skillnaderna hos de kanadensiska fartygen ska vara ökad isbrytningskapacitet (KNM Svalbard kan dock även kan bryta is baklänges), större och helt slutet fördäck/kabeldäck för ökat skydd mot det arktiska klimatet, tillägg av ett "multipurpose operational space", uppdaterat lednings- och styrsystem, uppdaterad sensor utrustning samt större/längre hangar för Cyclone helikoptern. Hur högt man placerar bryggan beror väl på många saker - behov av sikt, vilken metacenterhöjd/stabilitet man vill ha och i vilken sjögång/vindstyrka som fartyget är tänkt att operera i. Ibland får det bli en kompromiss mellan olika behov. KNM Svalbard ska ju även kunna bogsera havererade handelsfartyg (vet inte hur det är med de kanadensiska fartygen). Även ryssarna bygger liknande isbrytande patrullfartyg för Arktis, men de har mycket tyngre bestyckning inkl. kryssningsrobotar.                            

 

( Project 23550 )

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By vikingman
      Ett flygplan med två besättningsmedlemmar från Snowbirds kraschade på söndagen under en flyguppvisning i Kamloops i British Columbia. Arrangemanget var tänkt att stärka hoppet och moralen under coronapandemin. En av besättningsmännen kunde skjuta ut sig. Kanadensiska Snowbirds använder sig av Canadair CT-114 Tutors. Flygplanstypen tillverkades mellan 1963–1966. Flygplanen blir då ca 55 år gamla. 25 st av flygplanstypen finns kvar efter kraschen.

      För mindre än ett år sedan; 19 oktober 2019;  kraschade en Snowbird Tutor flugen av kapten Kevin Domon-Grenier innan en planerad flyguppvisning på Atlanta Air Show i Georgia, USA. Flygplanet kraschade i en bondes fält och piloten blev inlagd på sjukhus. Efter kraschen inställdes Snowbirds uppvisningar i två månader.

      RIP

      https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kanadensiskt-plan-stortade-under-flyguppvisning-en-dod

      https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52701421
    • By Perman
      Canada to Acquire Three Interim Icebreakers
       
      Dessa fartyg färdigställdes som ankarhanteringsfartyg på Nordsjön, men de har också en betydande sekundär isbrytarkapacitet. Fartygen hyrdes in av Sjöfartsverket som hjälpisbrytare i Östersjön under de kalla vintrarna 2009-11. Dock så räckte inte deras isbrytarkapacitet till i början av mars 2010 när flera fartyg och färjor satt fast i packisen i Ålands hav utanför Norrtälje. Då fick en av de stora stamisbrytarna komma ner från Bottenhavet och först ta loss hjälpisbrytaren och sedan de två färjorna som satt fast (Amorella och Finnfellow som även hade kolliderat lätt med varandra). Hjälpisbrytaren satt inte ohjälpligt fast i packisen men hade ändå fått ge upp försöken att ta loss färjorna. Detta trots att dessa fartyg alltså är utrustade både med ballasttankar för krängning liksom skrovspolning.
       
      Viking-klass
       
      /Per
    • By vikingman
      https://coldwarconversations.com/episode63/
       
      Laurie Hawn is a retired Canadian Member of Parliament and former career fighter pilot in the Royal Canadian Air Force.   
      Laurie tells the story of low level delivery of nuclear weapons via the Starfighter as well as conventional missions. Also we get insight into the escape, evasion and interrogation training given to NATO pilots. 
       
      Det var den kanadensiska varianten av F-104 Starfighter han flög. Som i början inte hade M61A1 automatkanonen när den var utrustad för att bära kärnvapen. Senare när den slutade bära kärnvapen sattes M61A1 automatkanonen tillbaka.
       
      Gå till länken ovan för att höra podcasten!
×
×
  • Create New...