Jump to content

FM Malibloggen: Hundra dagar från hemmet

Recommended Posts

Ingen utlandsinsats genomförs utan uppoffringar, särskilt för ens familj. I ledet av covid-19 har dock tiden från hemmet blivit längre än väntat.

Den 28 april lyfter ett chartrat plan från Västerås flygplats. Ombord sitter Mårten och Johnny. De ska tillsammans med övriga i Mali 12:s förstyrka ta över ansvaret för den svenska insatsen i Mali och förbereda huvudstyrkans rotation någon vecka senare. Därefter ska de åka hem på ledighet för att senare återvända till Mali för ytterligare en vända i landet.

marten-johnny-1024x479.jpg

Från vänster Johnny och Mårten.

Planen visar sig dock inte att hålla. Som en del av sina insatser för att motverka covid-19 ställer FN in alla ledigheter. Allt för att inte bidra till spridningen av viruset.

– Pandemin hade ju varit igång ett tag så vi var beredda på att allt skulle kunna hända. Trots det så var det något överraskande när beslutet väl kom, berättar Mårten, kontingentsförvaltare Mali 12.

Som en följd av beslutet kommer både Mårten och Johnny att vara borta från sina familjer i mer än 100 dagar.

– Det svåra är att vara borta från barnen. Amanda förstår ju vad som händer, men är du bara 3, 5 eller 10 år så vet du ju bara att man är borta, berättar Johnny, kylmekaniker Mali 12.

Mårten instämmer i att längtan efter familjen är påtaglig.

– Även om vi tillgång till telefon så är det svårt, särskilt när barnen räknar ner dagarna tills man är hemma igen. Det är riktigt jobbigt.

Samtidigt är livet rätt bra här nere, förklarar Mårten.

– Vi får väldigt bra mat, har tillgång till bra boenden och fina träningsmöjligheter. Det är möjligen direktsänd sport som vi saknar.

Trots att det är gott om tid innan de kommer hem så har de redan gjort planer för hemkomsten.

– Jag ska öppna en flaska bubbel. Frugan har provat några som hon säger är bra. Sen ska jag börja planera för julmaten och krama familjen, berättar Mårten.

Även Johnny tänker spendera tiden efter insatsen med familjen.

– När jag kommer hem så blir det semester. Då ska jag umgås med barnen och kanske åka på en resa – om det går med tanke på corona, säger Johnny.

Läsa hela inlägget här >>