Jump to content

FM Afghanistanbloggen: Min dag i Kabul

Recommended Posts

Jag heter Joakim och genomför just nu min insats i Afghanistan som LNO (samverkansbefäl) på RSHQ (högkvarteret) i Kabul.

lno-2.jpg

LNO:s uppgifter är att vara ögon och öron till COM TAAC-N (chefen) i högkvarteret. LNO:n uppdaterar chefen om läget i Afghanistan fortlöpande samt har även daglig kontakt med chefen SAR (Stefan från FS 39) i TAAC-N, som ligger på Camp Marmal, angående pågående och kommande verksamheter.

Från högkvarteret koordineras och leds hela insatsen i Afghanistan med en 4-stjärnig general som chef. Jobbet som LNO är både omväxlande och spännande. Min arbetsplats är i CJOC (Joint Operation Centre) där funktioner som exempelvis personal resources, patient och evalueringskoordinering, special forces samt övriga LNO:er från andra TAAC:ar arbetar. Det är ganska unikt och lärorikt för en svensk officer att få möjligheten att tjänstgöra på denna (NATO) ledningsnivå.

En vanlig dag på RSHQ inleds oftast med ett fyspass vid klockan 06.00 (löprunda på 3x 1,3km innanför murarna) eller ett besök på ”Prison Gym” innan frukost på Nordic Palace. Nordic Palace är Nordbornas samlingsplats där man kan se film, träna och ibland äta nygräddade våfflor.

img-0260.jpg

Arbetet i CJOC inleds med en överlämning mellan natt- och dagstyrkan klockan 08.30. Vid detta möte rapporteras verksamheter från de olika TAAC:arna samt att visst fokus läggs på KABUL och KSF (Kabul Seq Force) med hänsyn att RSHQ:t ligger där. Samma överlämning sker på kvällen klockan 20.30.

Vid 9-tiden går jag tillsammans med mina LNO kollegor från Italien och Storbritannien normalt via det enda öppna Cafe’t till parken och dricker kaffe. Dessa två LNO:er har jag kommit väl överens med och kommer förhoppningsvis fortsätta hålla kontakten med efter insatsens slut.

lno-1.jpg

COM RS (Generalen Miller) lägger stort fokus på Covid-19 situationen samt avvecklingen av hela styrkebidraget i Afghanistan. Dagliga koordinerinsmöten genomförs i syfte att hålla koll på CF (Coallitoin Force) sjukdomsläge samt personalen som sitter i karantän eller isolering. Restriktioner och förhållningssätt är desamma som i övriga samhället d.v.s. social avstånd, tvätta händerna och var noga med hygienen.

Kabul city ligger på 1800 meter över havet, vilket märktes när jag landade här. Löpträningen gick betydligt tyngre än hemma, ovetandes om den stora höjdskillnaden. Kanske får man igen denna ”höghöjdsträning” när man väl kommer hem. Själva Kabul city är omringat av höga berg och en väldigt vacker omgivning. Flygresan över Hindukush vid min ankomst var storslagen, med snötäckta toppar på över 4000 meter över havet. Kontrasterna och naturen skiljer sig markant jämfört med Mazar-e-Sharif uppe i norr, där övriga FS 39 befinner sig. Luftkvaliteten i Kabul på sommaren är bra till godtagbar jämfört med vintern. Vintertid eldar afghanerna allt brännbart skräp som de kommer åt i syfte att hålla värmen, vilket påverkar luftkvaliteten märkbart.

Maten är i huvudsak bra med ett varierande utbud i den amerikanska (enda) matsalen. Det jag uppskattar mest är den färska frukten och valmöjligheten att äta nyttig mat istället för allt ”amerika- friterat” samt ”makaroner med ost”.

Normalt är vi två LNO:er från TAAC-N på RS HQ. Jörgen Vikström ansluter åter till Afghanistan i början på augusti.

img-0123-e1594371224201.jpg

Tiden går fort, dock blir man lite dagvild eftersom jag inte har några lediga dagar. Arbetsdagarna avslutas normalt vid 21-tiden då jag återvänder till rummet på ROME palace. Som tur är finns det bra internetuppkoppling vilken underlättar kontakten med de där hemma. Ser med tillförsikt fram emot en ledighet senare i sommar hemma i Sverige, innan slutspurten och överlämningen till FS 40 ska genomföras.

Snart halvvägs in i insatsen,

/Joakim, LNO FS 39

Läs hela inlägget här >>