Jump to content

Nya militära förband i Försvarsbeslut 2020

Recommended Posts

Enligt DN ska två arméförband skapas, varav ett infanteriregemente i Östersund och ett artilleriförband (en skola?) i Kristinehamn. I praktiken återupprättade förband då? I alla fall Jägarregementet I5. Om det nu blir ett sådant. Dessutom "utreds" två nya korvetter (typ)

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ostersund-och-kristinehamn-far-nya-militara-forband/

• Thanks 1

On 7/7/2020 at 12:43 PM, Granis said:

Enligt DN ska två arméförband skapas, varav ett infanteriregemente i Östersund och ett artilleriförband (en skola?) i Kristinehamn. I praktiken återupprättade förband då? I alla fall Jägarregementet I5. Om det nu blir ett sådant...

Regeringen har sagt det trots att FM har sagt att det inte är vist med nuvarande budget. Riksdagen har dock inte beslutat om det än så det är inte spikat. Jag är dock positiv till valet av platser och återupprättandet om det tillförs pengar.

I5 var för övrigt inget jägarregemente utan kallades av för Fältjägarregemente och utbildade infanteri

• 2 months later...

https://www.dn.se/sverige/falun-och-solleftea-far-sveriges-nya-regementen/

Då har en ny artikel på relativt svaga källor (är min uppfattning) kommit ut om att det är Sollefteå och Falun som återupprättas. Det här tycker jag är ett stort bakslag för FM att landsbygdspolitik ska tvinga FM att starta upp ett regemente på en så pass svårrekryterad och relativt otillgänglig plats som Sollefteå. Det gick ju redan under invasionsförsvarets tid under det inofficiella namnet "Arméns sämsta regemente" för att de hade svårt att locka officerare. Det kommer knappast att gå bättre efter ytterligare tjugo år av avfolkning och nedstängningar av offentlig service. Östersund hade varit ett avsevärt mycket bättre val.

Falun tycker jag är ett bra beslut på grund av att de verkar ha en så pass omfattande utbildningsverksamhet som det är. Det känns som att det är den plats som skulle ha lättast att ta steget upp och bli regemente, för visso på bekostnad av utbildningsgruppen.

Sammanfattningsvis tycker jag att det här är ett orimligt sätt att föra försvarspolitik på. Riksdagen borde besluta att nya förband ska upprättas och sedan inom vilken region men lämna det upp till FM att besluta om ort och övriga detaljer.

• Like 1

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/overenskommelse-om-forstarkningar-av-forsvarsmaktens-grundorganisation/

Nu verkar det vara bekräftat att det är den här vägen januari-partierna vill gå. Det innebär också att FM som inte vill starta någon ny utbildningsplattform för armén de kommande fem åren nu får 4 iom Bergslagens artreg, I13, I21 och en bataljon under I21 i Östersund (AJB:s uppväxling till K4 är ju som bekant inte en nyetablering). Att utbilda en bat i Östersund tyder ju dock på att man framgent kommer vilja växla upp utbildningen där med. I övrigt för arméns del tycker jag det är intressant att man pratar om att på sikt återupprätta gränsjägarförband i norra Lappland vilket ju måste innebära I22. Det här är inget som jag läst någonstans att FM skulle vara ute efter men det är å andra sidan kostnadseffektiva förband. Upprättandet av fler utbildningsplattformar är ju inte heller enbart av ondo. Det borde innebära en mindre belastning på varje enskilt förband vad gäller bland annat hur många skjutfält som sorterar under förbanden osv. Det märks även vilken total avsaknad av systemförståelse politiker verkar ha som vill lägga på fler och fler verkansförband utan att ta hänsyn till hur eftersatt framförallt trängförmågan, ingenjörsförmågan och LV-förmågan är. Förband som borde ha högre prio än exempelvis I22 borde i min mening vara träng- och ingregementen i norr, LV på ostkusten och i norr samt slutligen norrlandsinfanteri.

FV och Marinen är jag inte tillräckligt kunnig för att uttala mig om huruvida det är bra eller dåligt. Marinen är ju hopplöst nedprioriterade i det här försvarsbeslutet.

Sammanfattningsvis tycker jag den här propositionen visar på varför politiken borde styra med målbilder, uppgifter och syften och lämna resten till myndigheten att besluta. Förtäckt arbetsmarknadspolitik är bara osmakligt.

Edited by Kilo3
  • Like 1

Man prioriterar upprättandet av fyra nya arméregementen eller detachement (mot försvarsmaktens vilja), medan marinen å sin sida inte anser sig ha råd att halvtidsmodernisera den tredje Gotlandsubåten (trots succé med de andra två) eller ens utrusta Gävlekorvetterna med en liten vapenstation akterut (som ersättning för 40 mm pjäsen). Ja man upphör aldrig att förvånas över försvarspolitiken i detta land.

MÖP-måndag: Nya regementen i Falun, Sollefteå och Kristinehamn - mot Försvarsmaktens vilja

/Per

Edited by Perman

Ja, det där med hur man hanterar vapenslagen och då deras roll i satsningarna på FM kan man ju undra. Men då kan man också fundera just över arméförbanden, var ska de hålla till (mer än rent ”kommunmässigt” då, typ)? Jag föreställer mig att inga av ställena har de fd regementsbyggnaderna ”tillgängliga” längre? Möjligen med Kristinehamn och Arvidsjaur som undantag då, där har det väl trots allt bedrivits kontinuerlig verksamhet sedan regementsnedläggningarna (?) Men i övrigt? Blir det ”Gotlandslösningar” med baracker (typ) på/ kring skjutfält man också behållit sedan nedläggningarna? Ironiskt är det väl att kring Östersund såg det väl ”mest klart” ut, både att man skulle få ett återupprättat regemente och var (inte på Frösön utan i ett industriområde i utkanten), och så fick man inte det.. Ja, en utbildningsbataljon då. Som Dalarna haft hittills eller?

1 hour ago, Granis said:

Ja, det där med hur man hanterar vapenslagen och då deras roll i satsningarna på FM kan man ju undra. Men då kan man också fundera just över arméförbanden, var ska de hålla till (mer än rent ”kommunmässigt” då, typ)? Jag föreställer mig att inga av ställena har de fd regementsbyggnaderna ”tillgängliga” längre? Möjligen med Kristinehamn och Arvidsjaur som undantag då, där har det väl trots allt bedrivits kontinuerlig verksamhet sedan regementsnedläggningarna (?) Men i övrigt? Blir det ”Gotlandslösningar” med baracker (typ) på/ kring skjutfält man också behållit sedan nedläggningarna? Ironiskt är det väl att kring Östersund såg det väl ”mest klart” ut, både att man skulle få ett återupprättat regemente och var (inte på Frösön utan i ett industriområde i utkanten), och så fick man inte det.. Ja, en utbildningsbataljon då. Som Dalarna haft hittills eller?

Jag har läst någonstans att man i Sollefteå skulle kunna köpa tillbaka det gamla regementsområdet billigt. I Kristinehamn lär det också gå att köpa tillbaka det utan allt för stora kostnader då det inte sker för mycket annat där, annars blir väl placeringen initialt Villingsbergs läger. I Östersund finns Grytans läger vilket skulle fungera initialt med ca 400 bäddplatser om jag inte missminner mig samt med relativ enkelhet (och lägre kostnad än Gotland) skulle kunna byggas ut till ett fullvärdigt regementsområde. I Falun vet jag faktiskt inte hur det ligger till med det gamla området.

Det verkar ju i övrigt som att de verkligen tänker hålla på att det här är arméns försvarsbeslut. I mina ögon känns  otroligt att man inte kan satsa på två saker samtidigt. Jag upplever att det hade varit bättre med en tonvikt på armén men i övrigt ett mer balanserat FB än att som nu i det närmaste totalt ignorera marinen. Hoppas det återgäldas i nästa FB.

Enligt försvarsminister Peter Hultqvist idag på presskonferensen om försvarspropositionen så kommer det framtida flygvapnet (efter leveransen av de 60 39 E) att bestå av 80 till 100 stridsflygplan:

I dag har Sverige 96 Gripen-plan av typen C/D och har beställt 60 nya Gripen E. Enligt propositionen ska försvaret ha sex stridsflygdivisioner. Viss förvirring uppstod på försvarsministerns presskonferens när DN frågade hur många Gripen-plan riksdagen ska fatta beslut om.

– Riksdagen beslutar om antalet divisioner men det är Försvarsmakten som fyller dem med innehåll. Det kommer att ligga på mellan 80 och 100 plan innan den här processen är klar, svarade Peter Hultqvist efteråt.

Höjd försvarsbudget ska rusta Sverige

(dn.se)

Med andra ord så kommer 20 till 40 plan att behållas av 39 C/D typen. Av dessa ska sedan ett antal av 39 D versionen användas som avancerat skolflygplan. Om den lägre siffran 20 st kommer att gälla så lär det inte bli många över för två stridsflygdivisioner (fyra divisioner av sex ska ju bestå av 39 E).

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

11 hours ago, Perman said:

Enligt försvarsminister Peter Hultqvist idag på presskonferensen om försvarspropositionen så kommer det framtida flygvapnet (efter leveransen av de 60 39 E) att bestå av 80 till 100 stridsflygplan:

Höjd försvarsbudget ska rusta Sverige

(dn.se)

Med andra ord så kommer 20 till 40 plan att behållas av 39 C/D typen. Av dessa ska sedan ett antal av 39 D versionen användas som avancerat skolflygplan. Om den lägre siffran 20 st kommer att gälla så lär det inte bli många över för två stridsflygdivisioner (fyra divisioner av sex ska ju bestå av 39 E).

/Per

Det har pratats om att knappt 40 st JAS 39 C/D skulle behållas.

Han svarar enligt DN att det är försvaret som har att fylla upp dessa divisioner.

Vet att några har tolkat att det kan bli 3-4 divisioner JAS 39 E och 2-3 divisioner JAS 39 C. Och så kanske det blir i en övergångsfas. Då vi inte får alla plan samtidigt. Så vi får se vad försvaret kan fylla upp med.

Bra att JAS 39C kommer till Uppsala. För de har åtminstone skyddsrum för dem. Då det är brist med luftvärn.

Men du får annat att glädja dig åt. Då HMS Halland ska rustas.

1 hour ago, madman said:

Men du får annat att glädja dig åt. Då HMS Halland ska rustas.

HMS Halland ska vidmakthållas står det i försvarspropositionen. Vet inte vad du menar med att hon ska rustas. Hon har så vitt jag vet varit i tjänst sedan den senaste uppgraderingen 2015.

/Per

Edited by Perman

4 hours ago, Perman said:

HMS Halland ska vidmakthållas står det i försvarspropositionen. Vet inte vad du menar med att hon ska rustas. Hon har så vitt jag vet varit i tjänst sedan den senaste uppgraderingen 2015.

/Per

https://www.dn.se/sverige/hojd-forsvarsbudget-ska-rusta-sverige/

"Förslaget i korthet

Satsning på armén med en tredje brigad (cirka 5.000 personer) i Revinge (utöver de i Boden och Skövde) och en reducerad brigad i Kungsängen samt förstärkning på Gotland. Återstartade regementen i Kristinehamn, Falun och Sollefteå (med detachement i Östersund). Artilleriet utökas från 24 till 72 pjäser och armén får en divisionsledning.

Flygvapnet får markmålsrobotar med lång räckvidd och flygflottiljen F 16 i Uppsala återstartas.

Marinens Visbykorvetter utrustas med luftvärnsrobotar, en femte ubåt tillförs (genom modernisering av en Gotlandsubåt) och ett återstartat amfibieregemente i Göteborg ger marin närvaro på västkusten."

Edited by madman
  • Thanks 1

Ok. Du tolkar det som om man menar HMS Halland men jag är inte säker. 5 operativa ubåtar uppnås ju även om man bara vidmakthåller HND under 2020-talet. I bästa fallet så har du rätt (nu är ju det här en Gripen tråd, så det är väl bäst att vi slutar).

/Per

Kristinehamn är huvuddelen sålt så ganska korkat ställe, samt att de inte kan öva i anslutning till staden. Man borde lagt det i Villingsberg direkt istället. Lär nog bli så till sist misstänker jag.

Tror vare sig Falun eller Sollefteå kommer ha lätt att rekrytera. 

Till att börja med ganska "osexiga" förband, "lokalförsvarsbataljoner". Så vilken ung officer kommer vilja flytta dit för detta? 

Hur få etablerade officerare med familjer flytta till någon av orterna? Det är inte så att arbetsmarknaden där skriker efter folk.

Men det är alltid så försvarspolitik förts i det här landet. I13 räddades många gånger av centern för just landsbygdspolitik. Samma med många andra förband som räddats av dessa skäl och valdes av dessa skäl (Lv6 exempelvis över Lv3)

• Sad 1

On 10/17/2020 at 8:27 AM, imint said:

Notera att det är en proposition, vad det i slutändan blir när den manglats klart, det återstår att se.

Den här propositionen kommer dock inte manglas så mycket då riksdagspartierna är överens om sakinnehållet. 

• henke changed the title to Nya militära förband i Försvarsbeslut 2020

Östersunds-Posten - Debatt: Förre A 4-chefen: Ett riktigt dåligt beslut ur försvarssynpunkt
När nu äntligen försvaret/armén skulle förstärkas var det samfällda omdömet inledningsvis från alla politiker, att enbart militärstrategiska argument skulle styra var de tillkommande utbildningsplatserna (regementen) skulle lokaliseras.

https://www.op.se/artikel/debatt-forre-a-4-chefen-ett-riktigt-daligt-beslut-ur-forsvarssynpunkt

Edited by henke
Lagt in rubrik
  • Thanks 1

Har ofta framhållits att förband inte behöver utbildas där de ska verka. Det intressanta blir snarare hur man tänker sig lösa mobilisering. Förutom vad tusan de här "lokalförsvarsbataljonerna" egentligen ska göra som inte Hv redan i princip kan göra? Jag har försökt hitta något men inte sett det. 

Antag transport att USMC stridsgrupp från Trondheim österut för att stödja Baltikum. I vilket läge är det två bataljoner för lokalförsvar som behövs längs vägen? (snarare trängförband för underhåll samt luftvärn för skydd av existerande infrastruktur, inget är något ett skytteförband är lämpligt för). Eller förväntar man sig landstigning av Ryska marininfanteriregementen på kustområdet norr gävle och behöver fördröjningstrid tills dess att övriga armén kan ta sig dit?  Sannolikheten för en sådan lyckad överskeppning torde vara begränsad, i varje fall om man ser till att ha tunga kustrobot systemet omgrupperat till roslagen. (lastbilar är snabbare än båtar) Överskeppning mellan Väddö och Åland bör vara omöjligt givet att vi kan gruppera ett tungt ka rb förband runt väddö trakten, med 100km räckvidd skjuter man över åland vilket i praktiken låser bottenhavet (man kan lätt se det genom att ta en titt på ett sjökort över ålands skärgård)

En bra förklaring av HV:s uppgifter (oavsett vad vissa bataljoner övar och vad deras chefer säger att ni har för uppgifter):
https://www.taktisk.se/2020/08/16/hemvarnet-skyddar-bevakar-och-tar-terrang/

En bra förklaring av lokalförsvarsförbanden:

https://www.taktisk.se/2020/07/12/lokalforsvarsforbanden/

Min tolkning är att HV kommer ha kortare mobiliseringstid för att skydda övrig mobilisering och viktiga platser medan lokalförsvarsförbanden har förmågan att genomföra mer avancerad (framförallt försvars)strid och dessutom kommer ha lite högre fyskrav (om de kommer falla in under skyttesoldatskraven). Sedan blir det även en skillnad mellan frivillighet och plikt.

• 1 month later...

Det är tråkigt att se att FM i slutändan blev så överkörda som de blev samtidigt som det givetvis är bra att det satsas. En nykter förändring har dock lagts in och det är att utbildningsdetachementet i Östersund lyder under I19 och inte under I21. Nu blir det intressant att se hur mycket av FMs negativa rek-rapport om Sollefteå som faktiskt kommer vara ett problem. Jag tror inte det kommer bli lätt.

• 5 months later...
On 12/18/2020 at 9:01 AM, Kilo3 said:

Det är tråkigt att se att FM i slutändan blev så överkörda som de blev samtidigt som det givetvis är bra att det satsas. En nykter förändring har dock lagts in och det är att utbildningsdetachementet i Östersund lyder under I19 och inte under I21. Nu blir det intressant att se hur mycket av FMs negativa rek-rapport om Sollefteå som faktiskt kommer vara ett problem. Jag tror inte det kommer bli lätt.

Har du en länk till ovan nämnd rek-rapport?

On 10/26/2020 at 10:05 AM, griffon said:

Bemannas med pliktpersonal, förstås.

Som jag fått det förklarat för mig så ska lokalförsvaret komplettera fältförbanden med enklare uppgifter som kan tas över från t.ex mek-bataljonerna. T.ex ta och hålla strategiska platser. De ligger kompetensmässigt någonstans emellan HV och de reguljära fältförbanden. De är förövrigt redan under utbildning och kullen 20/21 är klara och krigsplacerade i de nya förbanden.

On 10/26/2020 at 6:49 AM, Peo said:

Förutom vad tusan de här "lokalförsvarsbataljonerna" egentligen ska göra som inte Hv redan i princip kan göra? Jag har försökt hitta något men inte sett det.

Utan att veta allt för mycket om föreslagen organisation kan man förvänta sig att lokalförsvarsskyttebataljonerna kommer organiseras som just skyttebataljoner och därmed diffa ganska mycket mot HV.

Har HV-bataljonerna organisk IE? Nej, jag vet att 4 plutoner utbildas, även om tanken var att de enbart skulle stödja HV vilket det inte är täcker det typ 10 % av HV-bataljonernas behov

Har HV-bataljonerna organisk PI-förmåga? Nej, se tidigare svar för utveckling

Har HV-bataljonerna stabskapacitet nog att lösa skyttestrid? Nej

Har HV-bataljonerna logistik-resurser nog att lösa skyttestrid? Nej

Har HV-bataljonerna någon seriösare PV-förmåga (definierat som möjlighet att slå ut STRV)? Nej, undantaget minor där HV har allt för få. De nya bataljonerna lär ha som minst Rb57

Har HV fyskrav som skyttesoldater? Nej

Det här är inte menat att förminska HV, men HV är inte och har inte sedan lång tid tillbaka (aldrig?) varit ett skytteförband. Det saknas ett flertal vitala resurser både utrustningsmässigt och personalmässigt för det. HV fyller däremot en vital roll i att skydda skyddsobjekt och möjliggöra mobilisering samt lösgöra andra förband.

• Like 2