Jump to content
Sign in to follow this  
RSS-Bot

FM Afghanistanbloggen: En dag i Passoffice

Recommended Posts

Hej alla där hemma!

Jag heter Fredrik och jobbar i Passoffice på Camp Marmal. Jag tillhör enheten Camp Security som i sin tur tillhör Camp Office. Just nu jobbar jag tillsammans med en tysk fanjunkare, men han åker inom kort hem till Tyskland och från och med då kommer jag att arbeta ensam i Passoffice. Huvuduppgiften är att tillverka olika typer av tillträdeskort och det görs under fasta öppettider. Jag agerar även som den sista kontrollen i en lång arbetskedja innan soldater, officerare, civilanställd NATO personal eller kontraktorer får sina behörigheter både till campen men även hela Afghanistan. Vissa dagar tillverkar jag närmare 100 ID-kort medan andra dagar kan det vara extremt lugnt. Tillverkningen är väldigt simpel och man lär sig ganska snabbt vilka ID handlingar och papper man skall kontrollera på kunderna innan man kan börja tillverka deras nya kort. Tillverkningsmetoden tar cirka 5-7 minuter så det finns mycket tid till att öva på sin engelska eller tyska med kunderna som besöker mig. Jag arbetar också två gånger i veckan med att hålla säkerhetsintervjuer med civila individer som både ska och har jobbat på campen, en intervju tar cirka 30 minuter.

passoffice-2.jpg

Det bästa med Passoffice är att man träffar så mycket människor hela tiden.  Man blir ganska snabbt en person som alla känner igen, eftersom samtliga måste besöka Passoffice minst två gånger under sin tid i Afghanistan, en gång när dom kommer för att göra sitt ID-kort och en gång innan dom åker hem igen för att lämna tillbaka sitt ID-kort.

Övrig tid när jag inte arbetar så umgås jag ofta med tyskarna nere på Camp Office, de har blivit som en extra familj. Vi brukar anordna grill- och spelkvällar och två gånger i veckan har vi gemensam fys. Vi genomför även skjutningar på de olika skjutbanorna som finns både inne och utanför campen.  Jag har fått den stora äran att genomföra tyskarnas skytteprov där jag lyckades skjuta till mig en guldmedalj.

passoffice-1.jpg

/Sergeant Fredrik

Läs hela inlägget här >>