Jump to content

Recommended Posts

Hej! Mönstrade för ett tag sen och valde Markstridssoldat Gruppbefäl på Ledningsregementet. Valde detta då yrkesvägledaren sa att jag kommer vara på en närskyddspluton, arbeta med Stridsfordon 90 och komma så nära pansarskytte jag kan, då alla pansarskytte-befattningar var upptagna. Har dock fått lite tviveltankar, namnet på min befattning är "Markstridssoldat (GB)" på 11. eller 12. bataljonen, Ledningsregementet. Så som jag har uppfattat det är "Markstridssoldat" en allmän term som beskriver egentligen alla markstridsbefattningar, och det står ju ingenstans att jag faktiskt kommer vara på närskyddspluton osv. Finns det en chans att jag egentligen kommer vara radiolänksoldat, sambandssoldat, mekaniker eller något annat? Eller har jag en garanterad plats på en närskyddspluton, då det var det yrkesvägledaren sa? Det är såklart för sent att byta nu, men jag ville ju bli skyttesoldat/pansarskytte och inte signalist, radiolänk osv. Jag har mailat regementet och frågat om min befattning men inte fått något svar.

Tack på förhand!

3 hours ago, polman1 said:

Tänker du ta anställning efter?

Förmodligen, ja, men vet inte om det blir på just LedR eller någon annanstans i landet. Såklart går det att ta anställning som annan befattning, men det är just min GU jag undrar över.