Jump to content

Ny bandvagn?


Kilo3

Recommended Posts

Är det ersättaren till BV206 som nu så sakteliga är på gång? https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/avsiktsforklaring-undertecknad-for-upphandling-av-bandvagnar/

Vad finns det för alternativ förutom Hägglunds Beowulf om det nu är en softskin-BV som ska upphandlas?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Beowulf kan väl i mångt och mycket anses vara en aning för dyr och resurskrävande vid service för att vara lämplig att implementera på  bredd. Nu vet jag visserligen inte hur andra länder resonerar, men lokalt skulle nya bandvagnar tillfalla hemvärnet i minst lika stor grad som armén. Och hemvärnet har tyvärr inte nog med tekniker för en sådan lösning.

Det skulle inte förvåna mig allt för mycket om det som efterfrågas är en ny "206". Hägglunds producerar (/beställer) ju fortfarande in reservdelar för att kunna stödja och ge underhåll till de tusentals 206:or med syskon som fortfarande rullar ute i världen. Och från olika håll (däribland bekant Hägglundsanställd) så ska produktionslinan fortfarande finnas kvar, om än lagerställd (Det tror jag dock kan vara lite kalla-kriget romantik som spökar).

Men gällande behovet för softskin bandvagnar är nog ändå 206:an fortfarande ett vettigt alternativ (givet att kaross, säten, motor/växellåda osv får en modernisering).

ST Engineering kanske kan skaka fram en obepansrad Bronco, men även den sitter på ett liknande underhållsbehov som Beowulf/BvS 10. Slutligen är nog Sisu Auto också pigga på att bygga, men där är mitt kunskapsläge sämre

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, 27Kilo said:

Beowulf kan väl i mångt och mycket anses vara en aning för dyr och resurskrävande vid service för att vara lämplig att implementera på  bredd.

Det är ju den, dvs BvS10, som tillsammans med BV206 ska ersättas.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, 27Kilo said:

Beowulf kan väl i mångt och mycket anses vara en aning för dyr och resurskrävande vid service för att vara lämplig att implementera på  bredd. Nu vet jag visserligen inte hur andra länder resonerar, men lokalt skulle nya bandvagnar tillfalla hemvärnet i minst lika stor grad som armén. Och hemvärnet har tyvärr inte nog med tekniker för en sådan lösning.
...
Men gällande behovet för softskin bandvagnar är nog ändå 206:an fortfarande ett vettigt alternativ (givet att kaross, säten, motor/växellåda osv får en modernisering).

Beowulf är väl en softskin-BV, vad gör den så mycket mer tekniskt komplex och underhållskrävande än 206:an?

Länk till Beowulf https://www.baesystems.com/en/product/bvs10-beowulf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gillar man 206 så finns ju en modell med samma kaross  men med ny drivlina, motor, bandupphägning, AC osv.

 

Tester genomfördes på "nya" Bv206 modeller i Boden 2007, något inköp var dock inte aktuellt med den regeringspolitik som bedrevs då.

 

Så Beowulf är inte det enda alternativet från Hägglunds.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/30/2020 at 7:32 AM, griffon said:

Det är ju den, dvs BvS10, som tillsammans med BV206 ska ersättas.

Vad jag vet är inte Beowulf införskaffad. Och Bvs10 är väl inte slutkörd redan? Hur som var mitt svar främst riktat till Kilo3s fråga om softskinvarianter.
 

On 5/30/2020 at 4:07 PM, Kilo3 said:

Beowulf är väl en softskin-BV, vad gör den så mycket mer tekniskt komplex och underhållskrävande än 206:an?

Länk till Beowulf https://www.baesystems.com/en/product/bvs10-beowulf

Den är softskin, i den bemärkelsen att det är en Bvs10 utan pansar. Allt annat lika gällande styrsystem och hydralik. Fördelen är väl att hela främre kupén går att "fälla upp" så man slipper det eviga i-och-ur lyftandet av motorkåpor i 206:an.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 27Kilo said:

Den är softskin, i den bemärkelsen att det är en Bvs10 utan pansar. Allt annat lika gällande styrsystem och hydralik. Fördelen är väl att hela främre kupén går att "fälla upp" så man slipper det eviga i-och-ur lyftandet av motorkåpor i 206:an.

Så vi kan få logistiska fördelar av att vi redan har BvS10 och den är mer lättmekad än 206:an?

Är det samma motor också? För om det är det borde den ha en mycket högre hk/ton än BvS10 av förklarliga skäl samt ytterligare bidra till en förenklad logistik.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, griffon said:

Varit i tjänst åtminstone 15 år och skriver man på papper nu lär det dröja ett antal år innan det finns nåt nytt att börja leverera.

Den ursprungliga Bvs10 ja, men modellerna uppdateras ju hela tiden så de senaste modellerna från fabrik är bara några år gamla rent tekniskt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

On 5/31/2020 at 10:13 PM, Kilo3 said:

Så vi kan få logistiska fördelar av att vi redan har BvS10 och den är mer lättmekad än 206:an? /.../

Det är lättare att komma åt motorn, men det är en betydligt mer komplicerad maskin.

Exempelvis är styrdonet på en Bv206 en mycket "enklare" konstruktion än på Bvs10.

 

Den ena är byggd för att repareras med ståltråd, tejp och reservdelar plundrade från sönderskjutna bilar. Allt detta förlagt ute i den mörka skogen. Den andra är byggd med ett mer "fredstida" tänk, med allt vad det innebär gällande specialkomponenter och lullull. [En aning förenklat, jag vet]

Link to comment
Share on other sites

Ur hemvärnets perspektiv så är nya fordon en logostisk/teknisk katastrof, nuvarande fordonspark bortsett från Pb8 är ju 30-40 år gammal och de flesta med fordonsteknisk grundkompetens kan utföra basic kontroll och felsökning på Tgb 11, 20, 30, 40 och Bv206.

Sedan finns alltid någon på förbandet som också kan mecka och reparera.

 

Med nya fordonssystem som tex Pb8 så tänds en lampa som visar att något är fel och sedan krävs ett diagnosverktyg för att få reda på vad och vad som bör göras, vilket hemvärnet inte har.

 

En ny bandvagn till HV skulle ytterligare besvära logistiken och tekniken då felsökning och reparation i praktiken hänvisas till utpekad verkstad, hemvärnet har ingen repförmåga av den kaliber som är nödvändig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Varför fortsätter vi att upphandla med andra länder?

Det tycks att varenda gång vi gör detta så får vi undermålig utrustning tillverkad utomlands till ockerpris, medan om det svenska alternativet mot förmodan skulle väljas så drar sig samarbetsländerna ur i allra sista sekund för att de har kommit på andra tankar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/7/2020 at 12:25 PM, Chassi said:

Ur hemvärnets perspektiv så är nya fordon en logostisk/teknisk katastrof, nuvarande fordonspark bortsett från Pb8 är ju 30-40 år gammal och de flesta med fordonsteknisk grundkompetens kan utföra basic kontroll och felsökning på Tgb 11, 20, 30, 40 och Bv206.

Sedan finns alltid någon på förbandet som också kan mecka och reparera.

 

Med nya fordonssystem som tex Pb8 så tänds en lampa som visar att något är fel och sedan krävs ett diagnosverktyg för att få reda på vad och vad som bör göras, vilket hemvärnet inte har.

 

En ny bandvagn till HV skulle ytterligare besvära logistiken och tekniken då felsökning och reparation i praktiken hänvisas till utpekad verkstad, hemvärnet har ingen repförmåga av den kaliber som är nödvändig.

Fast är det verkligen så krångligt med modern utrustning? Det kanske kostar evinnerligt mycket mer med diagnostikverktyg till militär utrustning, men jag känner många privatpersoner som har diagnostikverktyg hemma och upplever att det är lättare att hitta vad som är fel på en modern bil än en gammal.

Sedan är väl ett stort problem med bl a Volvo C300-serien att delarna sedan länge är ur produktion och att det är svårt att få tag på?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, darkjak said:

Fast är det verkligen så krångligt med modern utrustning? Det kanske kostar evinnerligt mycket mer med diagnostikverktyg till militär utrustning, men jag känner många privatpersoner som har diagnostikverktyg hemma och upplever att det är lättare att hitta vad som är fel på en modern bil än en gammal.

Sedan är väl ett stort problem med bl a Volvo C300-serien att delarna sedan länge är ur produktion och att det är svårt att få tag på?

Krångligt och krångligt, det är krångligt i de fall ett fel uppstår i ett system som inte kan överblickas utan speciell utrustning.

 

Vissa reservdelar är ju slut men en del finns fortfarande till 11/20 bilarna.

 

Det finns ett motstånd mot att ge hemvärnet någon form av teknisk förmåga och det gynnar inte förbanden i min mening.

 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vilken civil expertis varje enskilt HV förband har så ser inte jag något problem med att skicka mer tekniskt moderna fordon till oss. 
 

Bara i vårt förband har vi de som professionellt arbetar som mekaniker på betydligt mer komplicerade fordon samt de som har som största intresse att meka med fordon inklusive rallybilar. 
 

Se bara till att det finns utrustning för felsökning och enklare snabbreparationer på varje kompani, så löser vi det själva. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger nog inte i allmänkompetensen, utan i att en av försvarsmakten godkänd utbildning för ett specifikt fordon. De gånger jag upplevt att folk i det gröna gjort (i många fall) skrämmande stora fel är det på grund av att personer som anser sig kompetenta i det civila bestämmer sig för att omsätta detta på Hemvärnets fordon, med blandade resultat...

Sedan kan det ju självklart fungera utmärkt i vissa förband. Men en orts lägstanivå kommer vara en annan orts högstanivå. Och civil expertis leder till civila lösningar som exempelvis vapeninstruktören som tog med sig sin civila glock för att under vården lyckas skjuta både sig själv i handen och en annan soldat i benet. Eller de bandvagnar jag mött där olika "smarta" elektriska lösningar ordnats med tejp och välvilja för att få USB-kontakter med mera.
 

Nu är jag visserligen väldigt problemfokuserad i texten ovan, och jag ställer mig tveksam till idéer som saknar tydliga hur. Men jag ser det inte som en omöjlighet och hoppas att anskaffning av nya fordon inte begränsas av lättja och vana.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Frippe said:

Med tanke på vilken civil expertis varje enskilt HV förband har så ser inte jag något problem med att skicka mer tekniskt moderna fordon till oss. 
 

Bara i vårt förband har vi de som professionellt arbetar som mekaniker på betydligt mer komplicerade fordon samt de som har som största intresse att meka med fordon inklusive rallybilar. 
 

Se bara till att det finns utrustning för felsökning och enklare snabbreparationer på varje kompani, så löser vi det själva. 

Det är ju den utrustningen och grundförutsättningen som inte finns, idag.

En modern (militär) fordonspark kräver andra förutsättningar än en åldrad, redan idag kan tekniskt kompetenta soldater på hemvärnets nuvarande fordonspark göra ganska mycket underhåll och felsökningsåtgärder, mest för att utrustningen är äldre och bygger på enkel teknik.
Det är inte säkert att nya system är lika enkla för en lekman.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, 27Kilo said:

Problemet ligger nog inte i allmänkompetensen, utan i att en av försvarsmakten godkänd utbildning för ett specifikt fordon. De gånger jag upplevt att folk i det gröna gjort (i många fall) skrämmande stora fel är det på grund av att personer som anser sig kompetenta i det civila bestämmer sig för att omsätta detta på Hemvärnets fordon, med blandade resultat...

Sedan kan det ju självklart fungera utmärkt i vissa förband. Men en orts lägstanivå kommer vara en annan orts högstanivå. Och civil expertis leder till civila lösningar som exempelvis vapeninstruktören som tog med sig sin civila glock för att under vården lyckas skjuta både sig själv i handen och en annan soldat i benet. Eller de bandvagnar jag mött där olika "smarta" elektriska lösningar ordnats med tejp och välvilja för att få USB-kontakter med mera.
 

Nu är jag visserligen väldigt problemfokuserad i texten ovan, och jag ställer mig tveksam till idéer som saknar tydliga hur. Men jag ser det inte som en omöjlighet och hoppas att anskaffning av nya fordon inte begränsas av lättja och vana.

Tejpa USB-kontakter låter mer som en hobbymekare än en yrkesman som varit i farten. 

13 minutes ago, Chassi said:

Det är ju den utrustningen och grundförutsättningen som inte finns, idag.

En modern (militär) fordonspark kräver andra förutsättningar än en åldrad, redan idag kan tekniskt kompetenta soldater på hemvärnets nuvarande fordonspark göra ganska mycket underhåll och felsökningsåtgärder, mest för att utrustningen är äldre och bygger på enkel teknik.
Det är inte säkert att nya system är lika enkla för en lekman.


Fast med införande av pb8 samt kommande fordon så är inte fordonsparken så gammal längre. 

 

Mitt inlägg handlade inte om lekmän utan om yrkesmekaniker som vardagligen arbetar med Lika eller mer komplicerade system än en modern minibuss eller kommande lastbil/bandvagn. Det finns gott om dessa i hv-leden. Så med just utrustning för felsökning och lättare reparationer ute på förbanden skulle vi lösa det mesta vi kan drabbas av själva.

 

Risken nu är att moderna skyddssystem i en pb8 kommer göra fordonet obrukbart utan dessa möjligheter. För vi kan knappast förvänta oss att hitta reparationsstationer ute i fält. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Frippe said:

Fast med införande av pb8 samt kommande fordon så är inte fordonsparken så gammal längre. 

 

Mitt inlägg handlade inte om lekmän utan om yrkesmekaniker som vardagligen arbetar med Lika eller mer komplicerade system än en modern minibuss eller kommande lastbil/bandvagn. Det finns gott om dessa i hv-leden. Så med just utrustning för felsökning och lättare reparationer ute på förbanden skulle vi lösa det mesta vi kan drabbas av själva.

 

Risken nu är att moderna skyddssystem i en pb8 kommer göra fordonet obrukbart utan dessa möjligheter. För vi kan knappast förvänta oss att hitta reparationsstationer ute i fält. 

Ja, det är ju det jag säger, du upprepar ju bara mig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2020 at 10:56 PM, Frippe said:

/.../ Tejpa USB-kontakter låter mer som en hobbymekare än en yrkesman som varit i farten. /.../

Huruvida det var en hobbymek eller yrkesman förtäljer inte historien, men faktum kvarstår att det var en/flera individer som skred till verket med inställningen "Det här kan jag civilt".

Och vem bär ansvaret när civilkompetensen leder till materiel- eller personskada?

Edited by 27Kilo
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nu står det klart vilket vägval FM gjort för vår framtida bandvagnspark. Som tidigare är känt så har vi beställt fler Bv 410 och kommer beställa ännu fler inom ramen för det multinationella samarbete som inletts med GB, Tyskland och NL. 

 

Tidigare i veckan la FMV ut en RFI om att renovera och modifiera upp till 1000 Bv 206/208 med bland annat ny dieselmotor och automatväxellåda. 

https://www.kommersannons.se/fmv/Notice/NoticeOverview.aspx?ProcurementId=46889

 

Så i framtiden kommer vi således ha ett antal hundra splitterskyddade Bv 410(totalt 277 beställda hittills) och upp till 1000 renoverade och modifierade Bv 206/206. Det här kan bli riktigt bra!

Utöver detta har vi även ett hundratal Bv 309, hur framtiden ser ut för dessa är något oklart i dagsläget. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...