Jump to content

Recommended Posts

Tjena, är det svårare att söka till försvaret som soldat om du har haft ångest, oro och depression någon gång i livet?

 

Jag klarade inte av psykologi momentet, hade det väldigt tufft under 2 med familj och skolan. Tråkigt nog så säger man inte varför man inte klarade det. 

 

Jag tror knappast att alla som är anställda inom försvarsmakten aldrig har haft ångest, oro eller nedstämdhet.

Jag har hört att det är bättre att ljuga för att komma in vilket jag tycker är synd. 

 

Jag förstår att det ställs höga krav på soldaten men jag tycker också att dessa kännslor är männsliga och att det gör dig till en mycket starkare och motiverad person eftersom du klarade av den tiden i ditt liv med erfarenhet som inte går att sälja. 

 

 Inom andra militära styrkor accepterar man männsikor som har haft det tufft innan i förhoppning att det militära livet blir som "the second chance".

Min dröm har varit att arbeta inom försvaret medans många av mina vänner har redan börjat. Ska söka igen i förhoppning att bli uttagen. 

Link to comment
Share on other sites

Min kompis berättade psykologen om sin depression och fick ej godkänt på utvärderingen, de bestämde att de skulle vänta 18 månader för att fastställa att han ej var deprimerad mer.

 

Det är absolut inte bäst att ljuga för psykologen, istället för eventuell period då de ska fastställa om du fortfarande har depression eller andra besvär så kommer du troligen få betydligt svårare att komma in i framtiden. Psykologerna är väldigt smarta och extremt bra på de dem gör, om du ljuger om något stort som depression kommer de märka det och det kommer finnas kvar i registret väldigt länge.

 

Du kunde nog ha frågat psykologen var det var som gällde för att söka igen, men nu vore det bäst att kontakta rekryteringsmyndigheten och se vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2020 at 11:29 PM, Chassi said:

Vad hade du för resultat på de övriga testen?

Har du haft eller har du en diagnos avseende ångest, depression eller liknande?

Jag fick bara genomgå intelligens testet där jag fick average vilket är en 5. Inte vad jag vet, jag tror att att jag blev diagnoserad med nedstämdhet och oro. Men det är inget jag har längre. 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, daed_ said:

Min kompis berättade psykologen om sin depression och fick ej godkänt på utvärderingen, de bestämde att de skulle vänta 18 månader för att fastställa att han ej var deprimerad mer.

 

Det är absolut inte bäst att ljuga för psykologen, istället för eventuell period då de ska fastställa om du fortfarande har depression eller andra besvär så kommer du troligen få betydligt svårare att komma in i framtiden. Psykologerna är väldigt smarta och extremt bra på de dem gör, om du ljuger om något stort som depression kommer de märka det och det kommer finnas kvar i registret väldigt länge.

 

Du kunde nog ha frågat psykologen var det var som gällde för att söka igen, men nu vore det bäst att kontakta rekryteringsmyndigheten och se vad som gäller.

Jag håller med dig men vet inte hur de kommer faställa att jag har en depression genom en interjuv och väntetid på 18 månader. Jag har an vän som är läkare i allmän medicin och arbetar just nu med pyskologi, han känner mig mycket väll och tyckte det var väldigt konstigt att jag inte fick rycka in. 

Link to comment
Share on other sites

De gör ju en bedömning baserad på helhetsintrycket, hur du rör dig när du pratar, hur du rör ögon och ansikte när ni pratar om olika ämnen.

 

Något har de hakat upp sig på, att prata om depression och oro är nog ingen framgångsfaktor direkt och om de nu väcker den diskussionen så ser det hur du gör för att ta dig ur den.

 

Om du har en diagnos så är det svårt att prata bort det.

 

Du kan mönstra igen om drygt två år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...