Guest Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 En kille som jag pratade med sa att man har fördel när man skall mönstra om man är född sent på året. Stämmer detta? Han menade att man då mänstrar på våren och således skulle de flesta utbplatser vara lediga. Tycker väl att det kan låta rätt men fortfarande inte eftersom det kan komma tusen personer och mönstrat jättemycket bättre än mig och söka till samma tjänst. Får inte dom tjänsten i första hand då, istället för mig med sämre resultat vid mönstring? :withstupid [Förlåt om jag frågar om mönstring igen men det börjar ju närma sig ], 1.5 år hmmm *harkel*:baaa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Det viktiga är som sagt inte när du fyller år, utan när du mönstrar. Din kompis har rätt i att man har mer valfrihet om man mönstrar tidigt. Själv så mönstrade jag 9:e januari, mönstringen startar den 8:e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Holger3D Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Jag e född den 2:a januari och mönstrade i april, varför så sent??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 jag e född 17 januari och mönstrade i Mars, flera andra i klassen som e födda före mig mönstrade i maj alt juni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 hmmm mönstrade 16 april är född den 2 april... men som sagt mönstrar man tidigt så finns det mer roligt man kan bli..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Men hur är det med det där mönstringsresultatet? om någon som mönstrar efter mig och får mycket bättre resultat. Har inte den personen då större rätt till min tjänst om vi har valt samma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Caleman Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Jag fyller i Oktober, mönstrar i Augusti! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 att fågel fenix: om du uppfyller kraven precis, så får du tjänsten, och du får behålla den även om nån kommer dan efter å har 9 i allt och också vill ha den! undantaget är väl uttagning till extramönstringar, där tar de ut de med högst resultat. för övrigt så fyllde jag 18 den 2 mars och mönstrade/antagningsprövade den 19 mars. tilläggas bör att jag skickat in ansökningspapper långt innan, mer än ett halvår, så jag fick ju en tidig plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Att Lajsen Ansökningspapper? Menar du dom papper som man skickar in till mönstringen med upgifter om familjeproblem och allt sånt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Caleman Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Skicka in papper? Det enda jag skall skicka in är om jag vill slippa göra VPL, annars finns det inget och skicka in i förväg, inte som jag fått iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Som tjej skickar man in en "ansökan om antagningsprövning". med andra ord så ber vi snällt om att få mönstra å sen ber vi snällt om att få göra lumpen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Oroa dig inte Fågel Fenix. Det är säkrast att mönstra tidigt. Jag fyllde 18 den 8 maj, den 8 mars mönstrade jag. Gör så här. 1. Maila pliktverket där du ska mönstra. I mailet ska du fråga när det är tänkt att du ska mönstra. 2. Får du exempelvis reda på att du ska mönstra i Juni så vänta till januari samma år med att slå till. 3. Med att slå till menar jag att du ringer till pliktverket och ber om att få mönstra snarast möjligast. Skäl som du anger kan vara att du söker "lite speciella tjänster" eller att det inte passar längre fram,-resor och sådant... Det här funkade för mig. Glöm inte! Det sak vara ett mail när du frågar om mönstringsdag men du måste ringa när det gäller att ändra mönstringsdatum. Mailar du som kommer dem att skita i dig. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Hur lång tid i förväg bestäms tiden för mönstring? Dom har ju knappast bestämt tiden för mig.(Mönstrar troligtvis 2005) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Att Tjorven hänger inte riktigt med här nu alltså =) Man skall alltså anmäla när man vill mönstra, alltså om man vill mönstra snarast möjligt. Men då bara om man vill ha speciell tjänst eller om det är nåt man verkligen vill ha? För egentligen behöver man väl inte göra nåt alls utan bara vänta tills datum och plats kommer på posten? Sen en fråga till, hur vet man vart man skall mönstra? =D Bor i Uddevalla, 7 mil norr om GBG (Dom har väl mönstringsställe i GBG??) Kan väl hålla med om att det är lite flumigt skrivet men så är det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Jag är född i Augusti men ringde förra hösten till Pliktverket och bad om att få mönstra tidigt. -Inga problem, sa damen som svarade. Så jag åkte och mönstrade 7e januari, dvs lite över 8 månader innan min 18-årsdag. En kompis till mig gjorde samma sak. Dock fick han ljuga lite för MANNEN som svarade; att han skulle bort osv.. Vi mönstrade sedan samma dag. Så stå på dig och hör av dig till PV! Det tjänar du på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 @Björkman jag fyller ju i November så då bör jag väl mönstra i januari ändå eller?? eller kanske i december? Fast då är ju frågan är året är slut om man säger så. Alltså jag menar när dom säger att nu är allt fullt. För då mönstrar jag ju hellre i januari, som jag tror att det blir. Annars får man väl ringa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 att Fågel; Jag förstår inte riktigt vad du menar.. Jag mönstrade 8 månader INNAN jag fyllde 18. Detta skulle innebära att du mönstrade på våren, samma år som du fyller 18. Desto längre tid det går på ett år så finns det ju självklart mindre platser att välja mellan. Mönstra så fort som möjligt helt enkelt! Hoppas du blev klokare (?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Mönstra samma år som du fyller 18! Mönstra tidigt på året! Mönstrar du året efter du fyller 18 kan du komma att få ett tomt år efter studenten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 F.o.m 1 juli så spelar det ingen roll när på året man mönstrar. Man kommer i fortsättningen inte tilldelas en tjänst direkt efter mönstringen utan man får bara 2-3 preliminära placeringar. I slutet av året träffas sedan inskrivningsfolket och placerar ut alla på olika befattningar... För övrigt så fyllde jag år 19 juni och kommer mönstra 22 oktober. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts