Jump to content

Ak5C/D

Sytare

Recommended Posts

Tjena, jag har dammsugit detta forum i jakt på bilder på Ak5C och D.

Jag har också passat på att läsa och jag vet att det är några som hävdat att dom i alla fall har Ceasar-versionen.

- Finns det några bilder på Ceasar som lätt kan presenteras i detta forum?

- Finns det några bilder på David som lätt kan presenteras i detta forum?

- Vilket Aimpoint-sikte bestämde man sig för? (Comp-M eller det där som bl.a. figurerat här i forumet tidigare?)

Vad är det som gäller med KAC-railen? Är det Bofors egna påhitt?

Och när landar Ak5C/D på K4 Arvidsjaur (dit jag ska nu i januari (2004))

Är tacksam för svar och bilder då jag har blivit djäkligt nyfiken.

Angående siktet, det finns några här som verkar ha koll som antagligen kan bidra. Vill du vara säker så mejla FMV eller Aimpoint.

Kan bara bidra med två bilder från ww.sak-fv.org på AK5CF (F=Försök) som kommer att testas lite på bl.a F4 nu.

2.jpg

9.jpg

/OT-Edit: Vi råkar inte vara släkt på något vänster...?

Edited by Toll

Angående siktet, det finns några här som verkar ha koll som antagligen kan bidra. Vill du vara säker så mejla FMV eller Aimpoint.

Kan bara bidra med två bilder från ww.sak-fv.org på AK5CF (F=Försök) som kommer att testas lite på bl.a F4 nu.

2.jpg

9.jpg

Jag är lite fundersam över plastmagasinens utformning. En av de stora fördelarna med sådana är ju att man kan använda genomskinliga material, men så verkar det inte vara här. Hoppas det ändras under testernas gång!

@Knekt:

Om du tittar på den här bilden från HKPRO.COM:

G36RIFLE.jpg

eller denna från REMTEK.COM/ARMS

aug20.gif

Så ser man utan bumpor så verkar det inte allt för transparant, men Toll kanske vet mer om detta.

Edited by Tollen

AK5D kan du hitta bilder på på SoldF.com.

När de nya AK5:orna dyker upp din K4? Tjae, vilket decennium som helst skulle jag tippa.

Ny materiel som utlovas dyker allt som oftast upp 2 veckor efter muck, om man har tur. Skämt åsido, sånt här tar tid i FM. Du får hålla tummarna och fortsätta dregla på de få bilder som finns.

@Mojo

Jag har en lösning på det problemet... det kallas FOK :baskerPa:

Funderar på att stanna inom FM efteråt...

@Fu Dahlberg

Idag så måste man byta ut kolven beroende på om man har normala eller korta armar. Tjejer och huvuddelen av årets skörd av bevakningssoldater på P10 har så korta armar att dom får en nedkortad kolv.

Då är det bättre med en kolv som man kan anpassa själv.

Sen så kommer ju aspeketen med klädseln, under vintern har man ju mera kläder på sig och då kommer ju kolven inte riktigt i samma läge... Det är väl en minimal skillnad, men då kommer man till aspekten vakttjänst och koma-rock...

Alla vapen har ju för och nackdelar. Frågan är hur bra det nya axelstödet kommer att klara kylan. Det mest troliga är att det blir samma fenomen som med AK4 axelstödet blir poröst i extrem kyla.

Men man ska inte måla fan på väggen ännu.

Men varför ska dom ha detta synnerligen obra pistolgreppet på handskyddet?

Finns det någon människa som kan skjuta med ett sånt annat än vid mejning? Tycker bara att det blir fel, ännu en utstickande pryl som kan fastna på dom mest konstiga ställen.

@Mojo

Jag har en lösning på det problemet... det kallas FOK ;-)

Funderar på att stanna inom FM efteråt...

@Fu Dahlberg

Idag så måste man byta ut kolven beroende på om man har normala eller korta armar. Tjejer och huvuddelen av årets skörd av bevakningssoldater på P10 har så korta armar att dom får en nedkortad kolv.

Då är det bättre med en kolv som man kan anpassa själv.

Sen så kommer ju aspeketen med klädseln, under vintern har man ju mera kläder på sig och då kommer ju kolven inte riktigt i samma läge... Det är väl en minimal skillnad, men då kommer man till aspekten vakttjänst och koma-rock...

så p10 har fått en större tilldelning av korta axelstöd nu? förut har det knappast funnits några alls.

Finns det någon människa som kan skjuta med ett sånt annat än vid mejning? Tycker bara att det blir fel, ännu en utstickande pryl som kan fastna på dom mest konstiga ställen.

Har inte provat själv. Men har för mig att det har varit uppe i någon tidigare tråd och då svarade LRPR att det var mest en vanesak.

Finns nog säkert en anledning förutom att det ser lite tuffare ut att mer och mer armér runt om vår jord skaffar pistolgrepp.

;-)

Hittade lite information på en amerikansk hemsida.

Enligt dem så håller Boforsdefence på att ta fram en CGA5-LSW. Dock för export.

CGA5, C2 AND LSW

The latest development is a family of assault rifles. The members of the family are named CGA5, C2 and LSW. Each has a caliber of 5.56 mm and is intended for the export market. A rail has been fitted to each weapon to simplify the mounting of advanced sighting aids, such as image intensifiers, laser pointers, aim points and magnifying optics. There is also a reserve sight with improved capacity for combat during the hours of darkness. As an ergonomic priority, an extendable shoulder support that is easily adaptable to the soldiers need when using magnifying optics has been developed. The telescopic sight can be adjusted for optimized effect. The C2 (see picture) is the shortest weapon of the family. It is primarily intended for personnel who have another type of main weapon and for non-combat troops.

The LSW is a light support weapon with a heavy barrel for a high level of firing endurance. It can be fitted with a standard magazine or drum magazine.

2.jpg

9.jpg

Jag är lite fundersam över plastmagasinens utformning. En av de stora fördelarna med sådana är ju att man kan använda genomskinliga material, men så verkar det inte vara här. Hoppas det ändras under testernas gång!

Hmm, plastmagasinen till AK5CF ÄR svagt genomskinliga!!

Man ser patronerna genom plasten, så det går att hålla koll på ammon.

Färgen och hur genomskinliga maggen är beror på vilka IR-krav man har.

Vill man minska IR-reflektionen så blandar man in pulver i plasten, vilket dock leder till att plasten blir mörkare.

MVH

Fk Van der Kaye

Ursäkta två olika inlägg, missade lite...

Att man har ett främre vertikalt grepp beror delvis på att man kommer snabbare upp i en bra anläggning vid stressade situationer.

Vilket leder till en högre P-hit i komb. med rödpunktssiktet vid tex jaktskottsförfarande.

Beror på att kroppen har lättare att ställa in sig när man håller båda händerna i likartade grepp.

Det vertikala greppet har också sina fördelar vid SIB.

Men som sagt det går ju att ta bort om det inte faller skytten i smaken.

MVH

Fk Van der Kaye

Ska vi ta och vara lite listiga? Det finns ju en hel del bilder på nya versiopner av AK5, men dessa är spridda till höger och vänster och inte helt enkla att hålla koll på.

Vad sägs om att ni mailar mig det ni har i bildväg, så fixar jag en sida med allt i AK5C/D/E/F/G/H/I-väg vi kan hitta?! (Tänk på upphovsrätten, så slipper jag göra det)

Varför gör man om en fullt fungerande Automatkarbin till ett understödsvapen?

Då passar ju en KSP med utbytbar pipa och bandmatning f-n så mycket bättre... eller?

Gör man? Vad har jag missat?

Men var är alla bilder! Jag har fått tag på tre (3) stycken hitintills och det blir ju en rätt tam sida!

Jag vet att jag (har söks på forumet utan att lyckas) exempelvis sett bilder på AK5D med RIS/RAS.

GE HIT! :2guns:

Varför gör man om en fullt fungerande Automatkarbin till ett understödsvapen?

Då passar ju en KSP med utbytbar pipa och bandmatning f-n så mycket bättre... eller?

Förstår inte heller konceptet.

Inte nu när Minimin finns.

Förstår inte vad det är som förvånar er. Svenska försvaret är ju ökända för att försöka använda samma sak till så mycket som möjligt.

En KSP kan bara vara KSP, men en AK kan användas till det mesta beroende på vad man skall göra. Förmågan att bygga på vad man behöver. Sikten, laser, lampor, handtag, större magasin osv...

Jag förstår fortfarande inte vad det är som sääger att Ak5 ska användas som LSW. Är det det nya främre greppet som spökar? Vad har jag missat?

Här ligger iaf de bilder jag fått in till dags dato.

Enligt den länk Snipers Paradise som TEN la in i ett tidigare inlägg så ska det finnas en LSW.

Om detta stämmer vet jag inte.

The Swede

Ah! Där var det ja! "Det första man blir blind på..."

Hmm... det verkar ju onekligen märkligt. Jag har inte någonstans hört/sett samma påstående.