Jump to content

FM Afghanistanbloggen: SAMVERKANSOFFICEREN ANDERS


Recommended Posts

Som samverkansofficer gentemot FN, Röda korset och andra civila hjälporganisationer får jag verkligen veta vad som händer runt om i Afghanistan – även i de områden som kontrolleras av talibanerna.

Mina kolleger som jobbar med rådgivning träffar motparter från den afghanska armén, men de jag möter är civilklädda och kommer från hela världen för att jobba med biståndsfrågor i Afghanistan. Genom dem får jag exempelvis veta hur det ligger till med de ständigt förekommande naturkatastroferna, huruvida barn i olika områden kan gå i skola, hur kvinnor behandlas och om familjer tvingas fly från sina hem på grund av striderna.thumbnail-1d537621-9df8-4ae4-acc8-27d151

Extra viktigt är förstås ifall civila blivit skadade eller dödade i kriget och det behöver utredas vilken part som orsakat det.

Jag passar också på att fråga om deras uppfattning kring hur civilbefolkningen resonerar. Hur ser folk på allt bråk runt presidentvalet? I vilka områden får det skuggstyre som utsetts av oppositionen stöd? Hur är det med demonstrationer eller upplopp? Vilka åldersgrupper är hoppfulla att förhandlingar med talibanerna ska leda till en hållbar fred?

thumbnail-96a24b81-7f09-4324-82f4-c7a70d

Informationen jag får är värdefull för den multinationella Resolute Support-styrkans olika överväganden eftersom vi inte har några egna soldater med ögon och öron bland befolkningen.

Samtidigt är det oerhört viktigt att jag skyddar mina källor och inte avslöjar exakt vem jag har pratat med. Hjälparbetarnas trovärdighet och egenskydd bygger på att de är opartiska och ställer upp för alla som drabbas av konflikten.

För att de ska vilja träffa mig måste jag också ha något att ge dem i utbyte.  I vissa fall kan vi ställa upp med akut sjukvård åt någon biståndsarbetare och vi övar med jämna mellanrum på att kunna evakuera FN-arbetare ifall deras lokaler skulle bli attackerade.

thumbnail-07b98761-ab01-4cca-afd1-14bc56

Att jag är reservofficer och även har en civil utbildning, där jag pluggat bland annat journalistik och internationell politik, är till stor hjälp i jobbet som samverkansofficer. Samtidigt är jag alltid medveten om att jag rör mig i en krigszon, vare sig jag flyger helikopter till Kunduz eller åker pansarfordon i Mazar-e Sharif.

Trots att det är hemskt att se foton på döda barn och höra om hur illa kvinnor har det på landsbygden har mitt jobb varit oerhört intressant.

thumbnail-e8b60a4a-a1db-4710-a78e-16f520

Det jag bär med mig hem är också alla nya vänner jag fått bland de andra officerarna från drygt 20 nationer på vår camp och allt roligt vi hittat på under kvällstid. Oavsett vilket land eller vilken kultur de kommer ifrån, och vad jag själv har för åsikter, har jag ännu en gång insett hur viktigt det är att se till den enskilda individen. Tack vare det har jag mött mycket värme och lärt mig att det finns mer än ett sätt att se på saker och ting.

 

 

Korpral Monique, FS38

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...