Jump to content

Vad händer vid mob

Recommended Posts

Tjena, I går var jag och min broder ute på stan å reka, i en park så såg vi en som såg ut å vara medvetslös, vi gick fram och kontrollerade att han levde, iaf kom det fram en hemlös å började pratade med oss. Det visade sig att han var en gammal överfurir, nu till frågan om hur dessa krigsplacerade hemlösa inställer sig vid en ev mob? Är dom oxå enligt lag tvingad att ställa in sig? Personligen så skulle jag inte vilja ha honom som befäl motsv, han hade en ganska skev bild om det mesta. jaja någon som vet något om detta?

han hade en ganska skev bild om det mesta. jaja någon som vet något om detta?

Det är det många befäl som har, även dom som har ett hem. lol

Hemlös lyder under samma lagar som andra, så visst skall han inställa sig till tjänstgöring om han är krigsplacerad.

Edited by Pal

Är man krigsplacerad så är man, oavsett bostadsförhållanden.

Dock så skulle jag inte tro att denne hemlöse fortfarande har en krigsplacering.

Edit: :huh: måste lära sig att skriva fortare :((

Edited by BJE

• Forumsledning

Om han fortfarande mot förmodan är krigsplacerad så måste han Mobilisera, dock kan ju en mobilsering bli av valda delar.

När man sedan är på plats tar jag för givet att chefen för resp enhet gör en bedömning av sina underställda och avskiljer de som inte anses lämpliga. Det finns ju PB som kanske inte gjort någo militärt på 20 år medan någon soldat varit aktiv med flera utlandstjänstgöringar och befäl i Hemvärn etc. Så viss justering av befälsstrukturen tror jag är naturlig.

Det finns alltid något som alla kan göra. Räkna tomhylsor, etc.

Under min värnplikt hade vi en MOB-övning. Fick inga vanliga biljetter för återresa efter vår sommarledighet utan en MOB-biljett för färjan.

Detta var i augusti och det finns många sköna damer på Gotlandsfärjorna varpå vi hade lite trevligt. Vissa drack lite väl mycket och var reäljt dragna när färjan la till vi 0600..

Buss hämtade oss och körde till en samlingsplats och inte till regementet. Vidare transport till "Förråd" (kontainrar)

Vapen och uniform/stridspackning fick vi ut från våra kontainrar.

De två-tre som var för fulla anmälde vi grpch till vår Kapten att vi inte ville ha i vår trupp. De togs åt sidan..

Vi övriga genomförde stationssystem för Utspisning, Skyddsmask, Vapeninskjutning, NBC-info, mm, sedan gruppera ute i terränglådan. Senare på kvällen anslöt de som tidigare varit fulla. Givetvis fick de extratjänst som straff samt lite personliga samtal med Kaptenen och Majoren.

Osäker på vad som gäller vid mob, men dyker du upp berusad till inryckningen vid en KFÖ riskerar du att det blir polissak av det hela.

Det brukar sägas att de verkliga problemen när man kallar in värnpliktiga till mobilisering börjar när alkoholisternas medhavda dricka tar slut.

Osäker på vad som gäller vid mob, men dyker du upp berusad till inryckningen vid en KFÖ riskerar du att det blir polissak av det hela.

Det brukar sägas att de verkliga problemen när man kallar in värnpliktiga till mobilisering börjar när alkoholisternas medhavda dricka tar slut.

På min KFÖ var det några soldater på PV-robot plutonen, som var så berusade att de fick vänta till dagen därpå för att få sina AK5:or.

Jag har ett par äldre kollegor som var med under ubåtjaktens glada dagar och alla hade varit med om att när de kom hem efter en blöt kväll på krogen så fanns det på telefonsvararen (detta var innan mobiltelefonerna var vanliga) ett meddelande om att inställa sig snarast på grund av skrap incident. Det var bara att sätta sig i taxin och inställa sig oavsett vilket skick de var i.

I mitt fall handlade det om två soldater som hade ägnat hela natten på tåget från Sthlm till Norrland åt att kröka. De var bra packade när de kom fram till förådet på morgonen.

Om jag inte av ren ovana skrivit in dem när de anlände hade kompch kört iväg dem och sedan gjort en polisanmälan. Jag är inte säker på vilket lagrum han tänkt åberopa, men det finns säkert nått att ta till.

Dock så skulle jag inte tro att denne hemlöse fortfarande har en krigsplacering.

Edit:  :ak: måste lära sig att skriva fortare  :wub:

Om du menar åldern så har ju jag en kul liten anekdot.

Min far som gjorde lumpen någon gång under det glada 60 talet fick för ett par veckor sedan ett kul brev från Försvarsmakten.

Det stod att eftersom hans GU förband var nerlagt så skulle han vid mobilisering inställa sig vid xxx.

Han var Pionjär, (tror jag) sergant och ledde tagande och försvar av brohuvud medan de slog strv bro över floden de skulle över.

På den här tiden tog brobyggande ca 20 timmar. (man räknade med att vara under beskjutning.

jaja lite blev mycket men håll med om att det är märkligt.

Guest Fågel Fenix
På den här tiden tog brobyggande ca 20 timmar. (man räknade med att vara under beskjutning.

Åh, herre jessanes!

Det var redigt vad tid det tog på den gamla goda tiden :ak:

Åh, herre jessanes!

Det var redigt vad tid det tog på den gamla goda tiden :)

Och.. om brobygge vet du .. hur mycket? ,O

Skrev jag 20 timmar????

Menar 2-4

mystiskt

Men glöm att jag sa hur lång tid det tog för jag vet faktiskt ingenting om brobygge :P

Ville mest visa på att det e en vääääldigt stor, avgrunds skillnad på hur man gör om man ska över en älv nu mot vad det var då.

Nu skulle man nog inte storma över om Ivan låg på andra sidan t.ex

Ville mest visa på att det e en vääääldigt stor, avgrunds skillnad på hur man gör om man ska över en älv nu mot vad det var då.

Nu skulle man nog inte storma över om Ivan låg på andra sidan t.ex

Nu är jag nog inte rätt människa att svara på det hela, men förhoppningsvis ska Ivan på andra sidan vattnet vara någorlunda tillbakatryckta innan ingenjörerna börjar bygga bro. Det vore iofs intressant att se hur det gick om ingenjörerna smög igång ett brobygge för att komma över älven innan Ivan vaknade.. ,O