Jump to content

Recommended Posts

Tja!

som alla blivande 18-åringar fick jag ju då besked angående om man skulle bli kallad till mönstring eller ej, och blev till min stora lycka kallad trots att jag ligger ett par kilo i överkant (som jag försöker jobba bort) och har pollenallergi osv

Har dock hört en del normalviktiga och hyfsat tränade vänner intresserade av att göra lumpen som inte blivit kallade och det känns märkligt att jag blev kallad men inte dem. 

Någon som har någon teori om varför det är såhär? 

Hejsan!

Forsvarsmakten gor en forsta "screening" baserat pa monstringsunderlaget som du gor innan du eventuellt blir kallad till monstring. Det finns massor av olika anledningar till att folk inte blir kallade till monstring, och det har i forsta hand att gora med nagonting i monstringsunderlaget som forsvarsmakten anser ar av tillracklig vikt for att personen i fraga inte anses vara lamplig for militar tjanst. 

Det kan ocksa handla om bristande betyg, problem med lagen osv, sa alla problem ar inte alltid synliga. 

Hoppas det var den info du sokte efter!

Rekryteringsmyndigheten får inte och heller inte tid att ta reda på allt om en person.

Vad man väger och har för allergier är ju sådant som kommer fram vid mönstringen, men även om man är knubbig och har hösnuva kan man ha en värdefull kompetens.

Så är inte alltid fallet med jägarna där muskler och pannben är bra att ha.

• 1 month later...

En mycket intressant fråga. Jag är övertygad om att det är ett stort mått av slump inblandad.

Så här skriver rekryteringsmyndigheten:

Vi använder uppgifterna i mönstringsunderlaget för att bedöma vilka som har bäst förutsättningar att klara en grundutbildning med värnplikt.

En mig närstående 18-åring fyllde i mönstringsunderlaget i januari. Det rör sig om en tjej som elitidrottar i orientering och har bra betyg på NV-programmet. Hon fyllde i det högsta (ur urvalssynpunkt mest fördelaktiga) alternativet på nästan alla frågor och det näst högsta på två eller tre. Hon skrev också att hon var positiv till att göra GU. Med tanke på att ÖB och Försvarsmakten brukar säga att man vill ha fler kvinnor i försvaret var jag övertygad om att hon skulle bli kallad till mönstring men det blev hon alltså inte.

Jag har även hört om flera andra som jag bedömer har goda förutsättningar att klara GU, och som varit positiva till att göra GU, som inte heller blivit kallade till mönstring. Den enda förklaringen som jag har är att Rekryteringsmyndigheten gör ett slumpmässigt urval bland de som enligt mönstringsunderlaget har tillräckliga förutsättningar för att klara GU.

1 hour ago, 01/B3 said:

En mycket intressant fråga. Jag är övertygad om att det är ett stort mått av slump inblandad.

Antingen en kvot som ska nås eller slump tror jag.

Jag samt flera jag känner var alla positiva till mönstring och GU när vi fick mönstringsunderlaget (1-2 år sen?) samt var vi alla i bra form med helt OK betyg i teknikprogrammet. Ingen av oss blev kallade till mönstring. Nu har jag i efterhand då jag har frivilligt anmält mig till mönstring fått reda på att i mitt fall var det p.g.a att jag skrivit att jag hade fyllt i "temporära magbesvär" (varade i typ 2 veckor, har aldrig haft besvär sen dess).

Jag vet att mina kamrater hade ej allergier och inga hälsobekymmer så jag vet inte varför dem inte blev kallade till mönstring.