Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Nyfiken fråga då jag har funderat på att mönstra och om allt går väl gå vidare. Innan mönstringen så fyller du i en hälsodeklaration. Har inget av betydelse att fylla i där utöver att jag är fullt frisk etc, men en kollega på jobbat frågade om de kollade vad jag skrev var sant. Självklart kommer jag inte att ljuga på en hälsodeklaration, det är både högst oetiskt/omoraliskt och kommer varken hjälpa mig eller någon annan i slutändan. Men frågan är om rekryteringsmyndigheten har möjlighet att jämföra den hälsodeklarationen mot ex. journalregistret? Eller litar de, med brist på ord, blint på att alla skriver sanningen? 

Sedan så kommer även ett färgseendetest. Aldrig gjort något tidigare så det kommer att bli intressant. Något jag hört/läst (internet och ryktesvägar, så allt och inget är väl sant) är att det finns tester som är bättre eller sämre. Jag tänker inte lägga någon värdering i det utan tänker att personer betydligt smartare än jag har valt vilka tester som ska göras av olika anledningar. Min fråga är helt enkelt vilket typ av test som görs utav rekryteringsmyndigheten.

Allt gott, och tack för era svar!

• 1 month later...

Det mesta i hälsodeklarationen intygar du för din egen säkerhet under utbildningens gång, t.ex så frågar de om depression och sömnlöshet som kan bli väldigt stora problem under värnplikt.

För din första fråga är jag osäker om de kollar i din journal, det enda registerkoll jag känner till är hos polisen för tidigare brott, men undersökningar under mönstringen täcker de generella områden som hälsodeklarationen går över, t.ex styrka i leder samt depression vid psykolog momentet.

Färgseende testas av sjuksköterska samtidigt som syntest, du får kort med en massa olika färgade prickar och de ska oftast bilda en siffra, säger du korrekt siffra på alla kort har du bra färgseende. Det är ungefär samma som de flesta färgseende test som finns online, du kan googla "färgseende test" på bilder så ser du hur korten ungefär ser ut.

On 4/16/2020 at 8:24 PM, MrOak said:

Har inget av betydelse att fylla i där utöver att jag är fullt frisk etc, men en kollega på jobbat frågade om de kollade vad jag skrev var sant. 

En "kollega på jobbet", alltså.

;-)

Förstår inte varför folk på ett anonymt forum känner behov av att formulera frågor som "en vän undrar". Inte precis som att SÄPO sitter här och letar IP-adresser.

Förövrigt är jag rätt övertygad om att folks journaler ej gås igenom, då vi hade en person med psykiska problem som gick på medicin under min GU(samt ett antal som borde ha gått på medicin) . Inte en chans att man släpper igenom folk med sådana problem om de uppger dem när man inte tar emot folk med pollenallergi i vissa fall. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By trullss
      Hej allihopa!

Jag är 18 år gammal och har precis kommit hem från Skåne från min mönstring. Jag skickades hem efter de att jag suttit igenom samtalet med psykologen, vilket var mycket förvånansvärt för mig. Inskrivningstestet gick mycket bra där jag fick 8 av 9 poäng (behövde minst 4 för att klara det), och samtalet med psykologen var inget märkvärdigt heller enligt mig. Jag kollade igenom mina svar på hälsodeklarationen och fick rätta till några (hade råkat kryssa för "ja" där det frågade om anabola, alkohol, cigaretter och droger), och allting gick smidigt. Jag berättade lite om mina tidigare erfarenheter med skjutvapen då jag ofta rest till USA och fått skjuta på banor där med allt från pistoler till gevär. Pratade om familjelivet, hur det gick för mig i skolan, och allmänt om mig som person. Jag var mycket förvånad när jag fick ett skarpt "nej" och ett "du kan ta och åka hem nu". Inget förtydligande till varför eller någonting.

För att klargöra; jag har mycket bra betyg i skolan och har inte haft några större problem där, är skötsam, har inte haft några problem med polis, aldrig druckit alkohol, aldrig rökt cigaretter, aldrig testat någon drog eller tagit steroider. Idrottar en hel del på fritiden (MTB, landsvägscykling, fjällsvandring, vintersporter), jobbar när jag kan för att tjäna pengar och har alltid haft en stor önskan till att tjänstgöra inom försvaret. Jag beskrev mina önskningar om att bli jägarsoldat och att jag kände en stor skyldighet till att tjänstgöra samt att jag själv ansåg att det skulle passa mig. 

Det var riktigt trist att bli nekad så tidigt, men att nu behöva vänta i två år till och inte ens veta varför man misslyckades är riktigt frustrerande. Har tänkt på saken och enda vettiga svaret jag kan komma fram till är att jag blev nekad eftersom Försvaret inte behöver fler soldater eller för att jag fortfarande är gymnasiestudent. Funderar starkt på att överklaga och ringa RM för att diskutera situationen med dom samt försöka tydliggöra vad det är som fick dom att neka mig, men från vad jag har hört så ska det mer eller mindre vara omöjligt att överklaga ett sådant här beslut eller få en klargörelse. Oavsett detta är jag fast besluten på att göra allt i min makt för att ändra detta och/eller få en förklaring, vilket är anledningen till varför jag vänder mig till er.

Vad skulle vara det bästa sättet att göra detta på när det gäller att göra en överklagelse eller ringa dem för en förklaring? Tack i förhand!
    • By daed_
      Tjenare!

Jag har i Januari mönstrat med helt OK resultat, fick 8 styrka, 6 cykel och 5 psykolog samt i-prov. Hade självklart högre förväntningar på mig själv, men bara att träna vidare.

Jag pratade med inskrivnings-handläggare som sade att de kvarstående platser jag kunde få var väldigt begränsade, jag hade tydligen väldigt otur och nästan allt var fullt. Vi bestämde att mönstringen skulle avbrytas, men nu i efterhand är jag lite förvirrad på betydelsen av detta. Går det att mönstra om fullständigt (alla moment) och i så fall hur länge måste jag vänta? Jag kan ju tänka mig om jag väntar 1 år och kommer tillbaka måste ju min fysik ha ändrats.

Jag hade hoppats på jägare men resultaten var ej nog, så ifall det går att mönstra om är det då bäst att börja GU på annan befattning och senare byta till jägare eller satsa på jägare från början?

För att förklara vad jag menade med att mönstringen avbröts så blev jag ej inskriven på någon utbildning då de enda befattningar som han kunde rekommendera mig var högvakt vilket jag har hört skräckhistorier om, han kunde också erkänna att det inte är det roligaste, så han ville inte sätta in mig på en utbildning där jag inte hade trivts.
    • By Lyckhage
      Hej
      Jag mönstrade för någon månad sen och fick ett d av läkaren då jag har diagnosen astma utan att ha haft problem sen jag gick på lågstadiet , jag blev sedan inskriven som samband och lednings soldat (GB). Finns det möjlighet att få en bättre lämplighets bedömning nu i efterhand? 

• By ???
      Jag är 18 år och har precis mönstrat hos rekryteringsmyndigheten i Stockholm med ambitioner att bli jägarsoldat. Samtliga testresultat förutom psykologtestet hamnade över de kraven som finns för att kunna söka till jägare. På psykologtestet fick jag en 5:a vilket verkligen förvånade mig. Detta eftersom jag alltid har varit en skötsam kille med höga betyg, goda sociala egenskaper och en mycket god uppväxt. Jag anser därför att jag har fått en felaktig bedömning. Är det på  något sätt möjligt att överklaga ett beslut och därmed göra en omprövning utan att behöva vänta?

Är mycket tacksam för svar! 
    • By Karlsson01
      Jag är med i två stycken frivillig organisationer (HVU och FVRF) och är sugen på att fortsätta inom försvaret direkt efter gymnasiet, dock är jag även sugen på att gå med i ett politiskt parti (KD) och undrar om det kommer att bli ett hinder för min ansökan då det är en offentlig verksamhet och den inte bör ha något med politik att göra. 

Mvh
  • Create New...