Jump to content

Frågor om hälsodeklaration & färgseendetestet


Recommended Posts

Hej,

 

Nyfiken fråga då jag har funderat på att mönstra och om allt går väl gå vidare. Innan mönstringen så fyller du i en hälsodeklaration. Har inget av betydelse att fylla i där utöver att jag är fullt frisk etc, men en kollega på jobbat frågade om de kollade vad jag skrev var sant. Självklart kommer jag inte att ljuga på en hälsodeklaration, det är både högst oetiskt/omoraliskt och kommer varken hjälpa mig eller någon annan i slutändan. Men frågan är om rekryteringsmyndigheten har möjlighet att jämföra den hälsodeklarationen mot ex. journalregistret? Eller litar de, med brist på ord, blint på att alla skriver sanningen? 

 

Sedan så kommer även ett färgseendetest. Aldrig gjort något tidigare så det kommer att bli intressant. Något jag hört/läst (internet och ryktesvägar, så allt och inget är väl sant) är att det finns tester som är bättre eller sämre. Jag tänker inte lägga någon värdering i det utan tänker att personer betydligt smartare än jag har valt vilka tester som ska göras av olika anledningar. Min fråga är helt enkelt vilket typ av test som görs utav rekryteringsmyndigheten.

 

Allt gott, och tack för era svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det mesta i hälsodeklarationen intygar du för din egen säkerhet under utbildningens gång, t.ex så frågar de om depression och sömnlöshet som kan bli väldigt stora problem under värnplikt.

 

För din första fråga är jag osäker om de kollar i din journal, det enda registerkoll jag känner till är hos polisen för tidigare brott, men undersökningar under mönstringen täcker de generella områden som hälsodeklarationen går över, t.ex styrka i leder samt depression vid psykolog momentet.

 

Färgseende testas av sjuksköterska samtidigt som syntest, du får kort med en massa olika färgade prickar och de ska oftast bilda en siffra, säger du korrekt siffra på alla kort har du bra färgseende. Det är ungefär samma som de flesta färgseende test som finns online, du kan googla "färgseende test" på bilder så ser du hur korten ungefär ser ut.

Link to comment
Share on other sites

On 4/16/2020 at 8:24 PM, MrOak said:

Har inget av betydelse att fylla i där utöver att jag är fullt frisk etc, men en kollega på jobbat frågade om de kollade vad jag skrev var sant. 

 

 

En "kollega på jobbet", alltså.

 

;-)

 

Förstår inte varför folk på ett anonymt forum känner behov av att formulera frågor som "en vän undrar". Inte precis som att SÄPO sitter här och letar IP-adresser.

 

Förövrigt är jag rätt övertygad om att folks journaler ej gås igenom, då vi hade en person med psykiska problem som gick på medicin under min GU(samt ett antal som borde ha gått på medicin) . Inte en chans att man släpper igenom folk med sådana problem om de uppger dem när man inte tar emot folk med pollenallergi i vissa fall. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...