Jump to content

FM Afghanistanbloggen: Polisrådgivaren Anders


Recommended Posts

Som polisrådgivare är jag en av få i den svenska styrkan som åker in till stadskärnan i Mazar-e Sherif. För min säkerhets skull har jag alltid närskydd  bestående av bland annat bepansrade fordon med mig.
Just den här dagen åker jag med den tyska styrkan som har till uppgift att skydda min verksamhet som rådgivare. Uppmärksamheten är ständigt närvarande i den tyska styrkan när de läser av omgivningarna under transporten. 
Kvällen före har vi gått igenom alla procedurer om hur vi ska agera ifall något händer, så jag känner mig trygg i deras proffsiga sällskap. Eftersom jag varit ute med den här tyska styrkan flera gånger har jag blivit kompis med flera av dem.
Vissa dagar besöker jag kriminalpolisen, andra trafikpolisen. Den här gången är det Counter Narcotics Police tur.
Utanför byggnaden möter tolken upp och både framför och bakom oss går närskyddssoldater, så kallade Guardian Angels.
På mötet pratar polischefen om olika tillslag de gjort, men mest griper de folk i den vanliga gatuhandeln. Tyvärr kommer de aldrig åt länkarna högre upp i narkotikahandelns kedja.
Och ser man till att Afghanistan står för 80 procent av världsproduktionen av opium, råvaran till heroin, är beslagen inte särskilt imponerande. Under hela kriget har pengarna från opiumhandeln varit en viktig inkomstkälla för talibanerna och möjliggjort inköp av vapen och ammunition.
I min rådgivning går jag bland annat igenom hur de ska utbilda personalen i att använda GPS-utrustning. I rapporter och rättsliga beslut krävs större exakthet än att skriva att något skett ”i närheten” av någonting.
Jag tar även upp frågor som rör deras kommunikationssystem, både när det gäller att ha kontakt med kort räckvidd mellan enheter och på längre håll med Kabul.
När jag inte tjänstgör som reservofficer är jag chef över två it-avdelningar inom banksektorn i Sverige, så jobbförutsättningarna är minst sagt annorlunda här.
Nåväl, nu är dagens möte över och åter tar jag plats i det höga pansarfordonet för att åka tillbaka till vår bas.
dsc-0719.jpg

Under sin tid i Afghanistan har Anders regelbundet åkt in till centrala Mazar-e Sherif för att ge råd åt olika Afghanska polisenheter.

dsc-0754.jpg

På gatan intill Counter Narcotics Police måste man kryssa sig fram mellan läckande soppåsar som ligger slängda överallt.

dsc-0845.jpg

Även om situationen i Afghanistan ibland känns deprimerande, ger det hopp att se alla glada barn som möter oss överallt där vi kommer

Korpral Monique, FS38

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...