Jump to content

Missnöjd med skyttesoldat PB 8 förare

Recommended Posts

Tjenare!
Mönstrade för ett tag och som ni ser fick jag PB 8 förare och om jag har förstått det rätt så är det inom hemvärnet. Mina vänner som har gjort militär tjänst har påpekat att det är riktigt trist och bara massa gamlingar. Är detta sant att det är så illa som det låter? har ju tittat letat runder runt forumet och har förstått att det är en lång process att byta utbildning. Jag kan förstå dock nog förstå varför jag fick de jag fick eftersom jag hade väldigt låga poäng på allt, psykologen 4, cyklen 4.

Vad har du för plan efter militärtjänsten? Soldatyrke, soldat som "bisyssla", eller sofflock? Det påverkar en hel del kring vad som är "rätt" för dig.

Är du intresserad av HV kan jag dock säga följande:

Hemvärnet har en högre medelålder än övriga försvarsgrenar, sant. Men den sjunker för varje år som går. Gör man dessutom skillnad på de mer "stationära" bevakningskompanierna och insatskompanierna så går åldern ned ännu ett par snäpp. En grundutbildning är en grundutbildning oavsett vad för befattningsutbildning som väntar dig i andra änden. Självklart finns det regionala skillnader beroende på vad för "inriktning" den aktuella "skolan" har, men du blir soldat(sjöman) i vilket fall. Hemvärnet är en resurs vars kompetens och rykte stärks för var dag som går, och hittills har jag inte hört någonting annat än lovord för "prostatagerillan" oavsett gästande befäls bakgrund.

Utbildningen mot hemvärnet kommer ha samma åldersfördelning som vilken annan utbildning i försvaret. Du kommer få skjuta både AK, KSP och GRG. Handgranat skall kastas, minor apteras och försvarsladdningar eka över nejden. Och om(när) du kommer ut på ditt HV-förband kommer du också märka att dit söker sig jägarna, utlandstjänst, och alla andra "häftigare" befattningar. Äldre, ja. Men erfarna och kunniga.

Som förare till PB8 är du fortfarande soldat, och det finns fortfarande "vägar att gå" därifrån. Vad intresserar dig; Logistik, sjukvård, CBRN, kok, TOLO? Någonting annat? PB8-förare behövs i många delar av HV.

[Sedan kan ju självklart vissa hemvärnsförband vara några år efter i utvecklingskurvan, men det går ju inte att veta i förväg.]

• Like 2

Tack så mycket för svaret 27Kilo
Det var en lättnad att höra hur de är i hemvärnet. Mina tankar just nu är att jag vill göra militärtjänsten och göra de så bra som möjligt. Har dock ingen idé vad eller hur jag vill gå vidare. Men tack för svaret som sagt känns som att min grundutbildning inte är hela världen och att de finns mycket utrymme för andra möjligheter :D

Jag fick en liknande befattning inför min GU, du behöver inte oroa dig. Inför 2021 så ändras reglerna för anställning till GSS/K och GSS/T samt "GU-HV's" utbildningsinnehåll vilket innebär att GU mot Hemvärn är förlängt till 6 månader minimum. Detta gör att det finns möjlighet till andra befattningar och tjänster efter din befattningsutbildning. Du har även möjlighet att söka vidare till GSS/K samt GSS/T efter 6 månaders GU med godkända betyg. 

Förtydligande, om du efter GU av någon anledning känner att hemvärnet inte passar dig så kan du söka dig vidare till tjänster i Armén, Flottan eller Flygvapnet. 

• Thanks 1

Tillägg: Enligt vad jag har sett hittills i FM, utifrån att jag är en bilkårist med endast en 2-veckor lång GU-F i ryggen, så är personlig lämplighet och attityd avgörande. Se till att ditt namn har ett välförtjänt gott rykte så kommer det vägra tyngre än vilka bokstäver du skulle råka ha på en gul båge.

[Och 7.62 är mycket roligare än 5.56 :lala:]

• Like 1

• 1 month later...

Hej hej. Hittade denna tråd eftersom jag också ska in som skyttesoldat/ pb 8 i Gävle i januari. Jag tror att utbildningen blir riktigt givande och rolig. Det var ett bra beslut FM tog att man har en längre utbildning på minst 6 månader, så att man kan söka vidare till armén, marinen eller flyget. Man växer ju som person och det psykologen tyckte är rätt är inte hugget i sten.