Jump to content

Tatueringar.

Runningback

Recommended Posts

Var sitter den? Eller förresten det kanske jag inte vill veta. Syns den när du har kläder (motsvarande uniform) på dig?

Det är inte ovanligt att officerare också har tatueringar men om du har tatuerat hela ansiktet kan de ju börja ställa konstiga frågor.

En tatuering är ju ingenting de kan beordra dig att ta av vid uppställningar så vad kan de göra? Skicka hem dig pga en tatuering?

Nej, du kan nog vara rätt lugn. Sitter den så att det ser illa ut kanske du inte får delta i paraden vid högvakt eller liknande men så mycket mer kan de ju inte göra åt saken.

PS Jag har ingen tatuering själv, men vet ett antal som har tatuering(ar) och har genomfört GU, liksom ett par officerare som är tatuerade. DS

Möjligen ifråga om smak, men i övrigt tror jag att de flesta anser att man får tatuera sig bäst fan man vill. Personligen skulle jag aldrig tatuera ansiktet eller liknande och skulle ha vissa problem med att betrakta en vpl med ansiktstatueringar som seriös. Det är i och för sig bara min personliga åsikt. Är det lämpliga färger kan Kronan spara in en liten kostnad för maskeringsfärg, vad vet jag.

Samma sak när det gäller piercing. Så länge det inte innebär ett riskmoment, så kan de få sitta kvar. I praktiken innebär det att alla synliga piercingar plus i munnen är "out-of-bounds" vid normal verksamhet. Samma sak när det gäller vanliga "hål-i-örat". Har man piercingar på någon annan kroppsdel, brukar det inte vara några problem. Däremot brukar jag påpeka ett par dagar inför övningar där jag bedömmer att det skulle innebära en risk, t ex brandövningar och påpekar detta.

Möjligen ifråga om smak, men i övrigt tror jag att de flesta anser att man får tatuera sig bäst fan man vill. Personligen skulle jag aldrig tatuera ansiktet eller liknande och skulle ha vissa problem med att betrakta en vpl med ansiktstatueringar som seriös. Det är i och för sig bara min personliga åsikt. Är det lämpliga färger kan Kronan spara in en liten kostnad för maskeringsfärg, vad vet jag.

Samma sak när det gäller piercing. Så länge det inte innebär ett riskmoment, så kan de få sitta kvar. I praktiken innebär det att alla synliga piercingar plus i munnen är "out-of-bounds" vid normal verksamhet. Samma sak när det gäller vanliga "hål-i-örat". Har man piercingar på någon annan kroppsdel, brukar det inte vara några problem. Däremot brukar jag påpeka ett par dagar inför övningar där jag bedömmer att det skulle innebära en risk, t ex brandövningar och påpekar detta.

Det var en tjej på min pluton som hade en tungpiercing, ingen av befälen hade något mot det.

De i öronen fick hon ta ur dock.

Två av kockarna vid vårt kompani hade tungpeircing och det var inga problem. Så länge piercingen inte är en risk för tjänsteutövande så är det grönt. När det gäller tatueringar är jag osäker men rent spontant skulla jag ha svårt att tänka mig en "regel" som sa att en värnpliktig inte får vara tatuerad.

Personligen gör inte mig tungpiercingar något, men risken för tandskador är betydligt högre med sådana än utan. Ännu värre är det med sådana som sitter i underläppen. Jag har haft åtminstone en vpl som ådragit sig tandskador som inte skulle uppstått om han hade saknat piercing. Fördelen med tungpiercing är att den oftast inte syns särskilt väl. En nackdelen för bäraren är att det kan ge upphov till en viss sluddrighet i tal.

Så länge tatueringen inte innehåller t.ex hakkors och andra symboler som andra kan söra sig på är det väl helt OK. Jag har sett killar som haft ovan nämda tatuering och andra i mitt tycke klart suspekta tatuerinagar, och några av dessa killar har också skiljts från sin utbildning. Men det har väl med att göra att FM inte vill ha några ev. extremister i sina led om det går att styra.

Så så länge du har normala tatoos så bry dig inte om det.

DP :D

Så länge tatueringen inte innehåller t.ex hakkors och andra symboler som andra kan söra sig på är det väl helt OK. Jag har sett killar som haft ovan nämda tatuering och andra i mitt tycke klart suspekta tatuerinagar, och några av dessa killar har också skiljts från sin utbildning. Men det har väl med att göra att FM inte vill ha några ev. extremister i sina led om det går att styra.

Så så länge du har normala tatoos så bry dig inte om det.

DP  :D

Jag har en tribal som inte syboliserar något så jag kan nog vara lugn..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...