Jump to content
Trofast

Alternativa vapensystem för jägarförband

Recommended Posts

On 4/23/2020 at 9:03 AM, Kilo3 said:

On 4/23/2020 at 9:03 AM, Kilo3 said:

Vilket kvalificerat skitsnack! Jag vet få soldater idag som inte i sin utbildning/befattning har minst två vapensystem. Själv har jag utbildning och ska kunna bruka åtta olika vapensystem beroende på situation. Det finns dock en klar fördel om eldhandgrepp och vård är så likt som möjligt så att man snabbare kan breddutbilda på vapensystem alternativt plocka upp ett vapen och kunna nyttja det för att man har utbildning på något annat i vapenfamiljen.

Ett problem som uppstår när vapnet har annorlunda eldhandgrepp eller funktionsprincip är att misstag sker. Till exempel så är min upplevelse att det sker betydligt fler vådaskott med TKSP än 58/90 procentuellt sett då de flesta är vana vid 58/90 (som har samma eldhandgrepp och funktionsprincip) men inte vid TKSP.

Det är inte jag som påstår att militären har problem med logistiken. Utan svaret är ju ofta att det skulle ge problem med utbildning, utrustning etc. Även Niveken som jag svarade, ansåg att det skulle ge problem om man hade två olika vapensystem, som Ak4 och Ak5. Du gjorde bara ett utdrag av det svaret. Där jag sa att militären alltid har haft olika vapensystem. Sedan belyser du ett problem. Eftersom du har fått utbildning på 8 olika vapen. Då militären håller utbildning in absurdum för att man ska lära sig olika saker. Frågan är då vilka vapensystem blir man då riktigt bra på. 

Men om det ger för stor bredd av olika vapen så kan det ge problem. Som exempelvis Finland som under kriget hade en salig blandning av vapen under kriget. Där man även fick helt plötsligt fick exempelvis PVK  som man inte hade  utbildning på. Även Sverige hade en blandning av kpistar under kriget. Då är det en fördel att vissa förband har åtminstone samma typer av vapen.   

Edited by madman

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Albin Klevsand
      Hej! 

Jag söker all information man kan få om Flygbasjägarna! Främst från F17 men även vettig information från när utbildningen inte var på F17! Verkar otroligt intressant och har tankar på att gå FBJ. Hittar dock inte så mycket information om utbildningen m.m.
      Så det är bara att skriva! Hade varit kul att få reda lite från de som gått utbildningen de senaste åren om hur det ser ut nu ! 

Här kommer lite frågor som jag gärna får besvarat! 

Allmänt om utbildningen ? 

Reflektioner kring F 17 ? (Mat, boende) 

En vanlig dag som Flygbasjägare under utbildning men även efter utbildning ?

Den utökade mönstringen, vad innehåller den för tester? 

Lodjursmarchen ? Hur går den till ? 

Hur många söker och kommer in varje år ? 

Vad behövs för betyg på Mönstringen ? 

Hur förbereder man sig bäst innan utbildningsstart? 

Om de olika befattningarna ?  

OCH allt annat ni har att säga om FBJ! All information är bra information! 

Tack på förhand! 
    • By Djungelvrål
      Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 
      Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?
    • By Djungelvrål
      Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 
      Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?
    • By Perman
      US Navy’s fifth Flight III Arleigh Burke destroyer named USS William Charette

Arleigh Burke-class destroyer

Amerikanska robotjagarna av Arleigh Burke klassen är den längsta serien av ytstridsfartyg i väst under efterkrigstiden och kan komma att omfatta över hundra fartyg. På alla fartyg finns utrymme för två CIWS pjäser av Vulcan Phalanx typ (en för om bryggan och en på aktra överbyggnaden), men fr o m DDG 85 så är inte den främre Phalanx pjäsen installerad. Nån som möjligen vet varför? Är det fråga om "fitted for but not with" eller är den främre platsen ämnad för senare installation av nåt annat system (laserenergivapen?)? Kanske är svaret så enkelt att det inte finns fler Phalanx pjäser tillgängliga just nu? Vad utnyttjas den platsen till idag?

/Per
    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg

Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
  • Create New...