Jump to content

Psykologen en andra gång

Recommended Posts

Hej,
Mönstrade för ett tag sedan men klarade mig inte riktigt hela vägen hos psykologen, har sedan dess tänk om lite och bestämt mig för att jag ska försöka igen. Har dock lite funderingar ifall vid psykologen nästa gång, dem kommer fråga frågor relaterande till min tidigare mönstring och varför det inte gick tillräckligt bra?

Känns lite som att de är något som kommer tas upp men det borde väl inte påverka något med tanke på att man har en spärrtid utav en anledning?

Ifall någon undrar så nej, jag tänker inte vara oärlig eller så, har bara lyckats jobba upp mycket utav de områden som jag tror drog ner mig sist.

Tacksam för svar!

Edited by gerrit

Jag var på antagningsprövning (pga en utbildning) mer än tio år efter jag mönstrade. Allt det jag sa och tyckte då fanns kvar (dessutom var det samma psykolog). När jag mönstrade ville jag absolut inte göra värnplikt, men... Ja, tio år senare så var jag kvar och sökte en utbildning jag både blivit rekommenderad till och pushad att söka, men ändå så hos just denna psykolog så låg mitt nej till att vilja göra värnplikt ändå väldigt tungt i fatet.

Det är inte säkert att dom kommer ställa frågor om din tidigare mönstring, men dom har ju kvar journalen och det kommer säkert komma frågor om vad som har förändrats hos dig och varför.

• 1 month later...

Jag har mönstrat tre gånger nu. Det man sagt tidigare finns kvar. Vet ärligt talat inte hur psykologen tänker. Inte undra på att det är så jäkla många som söker till hemvärnet... så många som får dåliga siffror! Men men, man ska bara vara sig själv. Får man en 4a hos psykologen så är det väll så. Jag har försökt att ändra på min men det gick inte. Nu ska jag in i januari, hemvärnet.

11 hours ago, Egil Skallagrimsson said:

Men men, man ska bara vara sig själv. 

Om man får nej av psykologen ett flertal gånger så kanske man ska sluta vara sig själv. Utvecklas som människa. Bli bättre i många anseenden och kunna presentera de bra sidorna hos en. 

Psykologen är en arbetsintervju. Kan man prata presentera sig själv på ett bra sett även fast psykologen ibland slänger in en och annan skruv mot en så platsar man. Titta folk i ögonen, var trevlig, presentera dina bra sidor. Klarar man inte av detta i det normala samhället i tex en arbetsintervju så är det stor risk att man inte klarar av en GU.

26 minutes ago, employed said:

Om man får nej av psykologen ett flertal gånger så kanske man ska sluta vara sig själv. Utvecklas som människa. Bli bättre i många anseenden och kunna presentera de bra sidorna hos en. 

Psykologen är en arbetsintervju. Kan man prata presentera sig själv på ett bra sett även fast psykologen ibland slänger in en och annan skruv mot en så platsar man. Titta folk i ögonen, var trevlig, presentera dina bra sidor. Klarar man inte av detta i det normala samhället i tex en arbetsintervju så är det stor risk att man inte klarar av en GU.

Jag har varit på flera arbets intervjuer utan problem. Vad mer kan man göra än att man som du sa, presenterar sig med sina goda kvalitéer och inte tittar i golvet.

De flesta du mött på dina arbetsintervjuer är troligtvis inte heller psykologer.

Psykologerna på mönstringen är riktigt vassa, de gör dessa saker flera gånger varje dag.
De koll bland annat på kroppshållning, röstläge, ögonriktningar osv och hur dessa förändras vid olika frågeställningar, eftersom vår kropp är en del utav vårt sätt att uttrycka oss och om vi försöker ge missvisande information som är till vår fördel så är det svårt att göra detta utan att visa det.
I dt verkliga livet så gör människor så varje dag och hela tiden så därför är vi kleti och pleti inte så bra på att upptäcka det, eftersom det ingår i det vardagliga språket.

Har du nu fått samma resultat utav 3 psykologer så är det något som påverkar det, psykologerna verkar vara överens iaf.

• Like 1