Jump to content

Kardborreplattor...

Dahlberg

Recommended Posts

Jag kom på en bra idé (Kanske), jag är ju sjukvårdare (inom hemvärnet och har ju egentligen ingen bössa) och vill ju -när jag skjuter- ta av mej armbindeln. Det tar ju faktiskt ganska lång tid att tråckla av och på den (Några sekunder i varje fall). Att sy fast en kardborreplatta (Precis som en del skyddsvakter gör) och slakta en armbindel och sy fast kardborren på den med, borde ju vara toppen... Det lär ju finnas på närmaste sytillbehörsbutik, men finns det färdigklippta på förråden? Om inte, kan nånn rekommendera storlek och grovlek på karborrsplattan?

Men den bredaste är ju bara 5 cm... Är inte det lite för lite? Det lär väl finnas bredare? Om man ska skarva ihop så blir det ju fult (Ja, det är en skönhetstävling) och mer att sy! Jag vill helst ha en stor som ska ha en häftyta på hela märket så att det sitter fast ordentligt...

Det finns massor av olika bredder, kolla med en välsorterad sybutik. Jag har själv köpt 12 cm breda band en gång till ett projekt jag pulade med (kindstöd till min AK 4).

Se till så att den ”mjuka” delen av kardborrebandet sitter på uniformen och den ”hårda” på märket. Då fastnar det inte så mycket skit i det när märket inte sitter på.

Märkesdelen kan med fördel limmas på märket, men sy fast delen som ska sitta på uniformen, gärna med en rad genom fästytans mitt. Då drar du inte sönder det lika lätt när du tar av märket.

• 1 month later...

Dahlberg: Passa dig för limmade kardborrband, dom har en tendens att släppa efter ett tag. Tyvärr brukar dom dessutom släppa på jävligast möjliga vis: Du kommer att få en unisorm med ett oborttagbart limmärke på och en bit kadborrband utan lim.

Men det brukar räcka att tråckla runt ett varv eller två så sitter dom.

Håller med er som dissar självhäftande kardborreband på textilier. Det håller ett tag och sedan så börjar problemen med att få rent.

Nej, det är bäst att sy fast dem och det blir snyggas och så har man ju inte gjort någon synlig skadlig åverkan på kronans material...