Jump to content

Metal Storm

Nestor

Recommended Posts

Kolla in denna site: www.metalstorm.com

Detta vapen öser iväg 1MILJONskott i minuten...

en Gatling skickar ivag 6000 i minuten och det är snabbt...

:wub::D

Metal Storm

det må vara en gammal nyhet men det är ändå j****** cool

Edited by Hendrix

Jag kanske är negativ men jag har svårt att se någon praktisk nytta med den jämfört med mer "traditionella" system. Stor, tung och ett rent helsike att ladda om.

.. men som sagt, jag kanske är negativ.  :((

Skjuta ner inkommande art.granater? :huh:

Jag kanske är negativ men jag har svårt att se någon praktisk nytta med den jämfört med mer "traditionella" system. Stor, tung och ett rent helsike att ladda om.

.. men som sagt, jag kanske är negativ.  :banana

Skjuta ner inkommande art.granater? :sniper:

Lät ju inte så dumt förvisso... Men jag retar mig fortfarande på pistolerna..

.. men som sagt, jag kanske är negativ.  :banana

Skjuta ner inkommande art.granater? :sniper:

Tror du får svårt att skjuta ner ART granater med dessa 40 mm granater. Det är samma lågtrycksgranater som används i M203 och har en utgångshastighet på ca 80 m/s.

Teoretisk eldhastighet på ca 300 000 skott/minut är nog väldigt svårt att uppnå.

Tror du får svårt att skjuta ner ART granater med dessa 40 mm granater. Det är samma lågtrycksgranater som används i M203 och har en utgångshastighet på ca 80 m/s.

Teoretisk eldhastighet på ca 300 000 skott/minut är nog väldigt svårt att uppnå.

Tittade ärligt talat inte in på sidan innan jag skrev.. burken jag sitter på tillåter inte mer än ungefär 2 IE-fönster i taget. :sniper:

Men det jag kom ihåg av metal storm sedan tidigare så är det inte låst till att vara 40mm granater man skjuter, utan kan vara vilka projektiler som helst.

Tittar man bara runt lite på sidan så kan man hitta exempel på användningsområdet för systemet:

"MILITARY APPLICATIONS"

såsom:

vehicle and ship self-defence

repeatable active armour

gun-capable unmanned combat aerial vehicles

out-of-atmosphere ballistic missile interdiction

biological and chemical cloud neutralisation Va????

anti-cruise missile systems

Jag såg ju också den här grejen på någon annan kanal en discovery (minns ju inte vilken)och där snackade de om någon form av elektrisk antänding av projektilen.

Altså inte "slagstift och krut" utan något annat knas som gjorde det möjligt att "när första kulan är ute ur pipan så är redan de hundra nästa på väg"

eller något sånt där.

Med reservation för att jag missuppfattat konstruktionen.... :wub:

Men det känns bara som om de avfyrar en serie granatrör i följd. Att man sedan kan göra detta snabbare eller långsammare säger sig självt. Avfyrar man alla samtidigt så får man en sju-helsikes eldhastighet. Men det är ju missvisande eftersom det bara är en serie enskottsvapen som är synkade.

Raptor --- :ak:

Med reservation för att jag missuppfattat konstruktionen.... ,O

Men det känns bara som om de avfyrar en serie granatrör i följd. Att man sedan kan göra detta snabbare eller långsammare säger sig självt. Avfyrar man alla samtidigt så får man en sju-helsikes eldhastighet. Men det är ju missvisande eftersom det bara är en serie enskottsvapen som är synkade.

Raptor ---  :)

Nej, riktigt så fungerar det inte.

Metalstorm har ett antal projektiler med drivladdningar i samma eldrör. Dessa avlossas elektriskt i rätt ordning. Det är detta som medför den höga eldhastigheten, då det inte är någon form av mekanism inblandad.

Metalstorm finns i en hel massa kalibrar.

Det funkar så här:

Varje pipa är laddad med ett antal projektiler med krutladdning.

Varje projektil har en separat elektrisk tändning.

När en projektil ska avfyras skickas en elektrisk tändström till den yttersta projektilen i pipan.

När laddningen antänds så trycks bakomliggande projektil ihop och expanderar i pipan och tätar på så sätt bakåt och ett gastyck kan uppnås som i sin tur skickar iväg projektilen.

En av fördelarna är att man kan avfyra eldskurar av projektiler som är kalibrerade att svänga åt var sitt håll, dvs att man får en liten spridning på kulorna som så gör att man lättare träffar sitt mål i en stressituation.

(Denna finess med spridande projektiler finns också inbyggd i lavetten i Bofors 40 & 47mm automatkanoner)

En annan fördel är att man kan ha olika ammotyper i ett och samma vapen och på så sätt kan man välja vilen typ av projektil man vill avfyra

...pust...

Det ligger en massa projektiler i samma eldrör med laddning imellan varje projektil.

Varje laddning antändas med en elektrisk stöt som styrs av en liten dator.

Eldrör----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dator||Proj>Krut>Proj>Krut>Proj>Krut>Proj>Krut>Proj> P A N G ! > > > > Proj > > > > Proj > > > > Proj

Eldrör----------------------------------------------------------------------------------------------------

Därför kan man bestämma eldhastighet från enkelskott till att hela eldröret på 50 projektiler avfyras 'på en gång' med t.ex 0,1 sekunders mellanrum på projen...

Och man byter hela eldröret när man ska ladda om.

Just 40mm Metalstorm med lågtrycksgranater är tydligen till för att användas till "Mineringar".

Man ställer upp en bunt grnatkastare och så har man en rörelse eller en IR-sensor till.

Märker man att någon går någonstans (eller att datorn gör det) då skickar man iväg en omgång granater och på så sätt så har man ett lagligt minfält...