Jump to content

FM Afghanistanbloggen: Till alla som tillhör den stora släkten SWECON – FS38


Recommended Posts

Mina vänner

Den insats vi nu genomför har nummer trettioåtta (38) i serien. Alla tidigare insatser har varit unika på sitt sätt. Några saker har hitintills varit särskilt utmärkande för tid i området. Det började med en utdragen process avseende presidentvalet, denna höll på under hösten och en bit in på vintern. Därnäst den upptrappning i vårt närområde som skedde mellan USA och Iran i januari. Därefter en period med reducerat våld inom Afghanistan vilket slutligen gjorde att ett avtal tecknades USA och Talibanerna. Avtalet innebar bland annat minskning av de militära styrkorna, både från USA och övriga länder. Slutligen så innebörden av Coronavirusets framfart.

Det alltid spännande att läsa i historieböckerna hur olika stora händelser i historien har utspelat sig. Vi kan läsa om årtal och dagar. Vad som hände på olika platser och hur man påverkades. I historieböckerna har vi alla fakta och ett klart förlopp. När ett skede började och varför. Hur det fortsatte och när det avslutades. Det som är spännande är att vi nu befinner oss mitt i själva historien. Det som gör det lite mer svårt är att vi inte vet hur det fortsätter. Det som är tydligt i efterhand, kan vara nog så krångligt eller svårt när man är mitt i det.

Händelseutvecklingen är snabb här nere hos oss. Vi gör olika åtgärder i syfte att anpassa oss efterhand. På grund av utvecklingen har dessvärre de av våra kollegor som åkt hem på leave fått stanna kvar i hemmet. Leaverna för oss som befinner oss i insatsområdet är inställda tills vidare. Vi har dagliga möten inom den svenska styrkan på Camp Marmal och håller kontakt våra kamrater i Kabul. Det är viktigt att alla får samma information om det som händer. Dessutom är det av lika stor vikt att få chansen att berätta hur man känner och mår. Trots allt som pågår runt oss fortsätter verksamheten och vi löser de uppgifter som är ålagda oss.

Insatsen har hela tiden genomförts på många platser. Här i Afghanistan genomförs den främst i Masar-e Sharif samt i Kabul. Dessutom genomförs den på en mängd orter hemma i Sverige och andra platser i världen. Just de orter där ni som är våra anhöriga för tillfället befinner er. Ni är fortsatt en viktig del av vår styrka och jag uppskattar det stöd ni ger.

Magnus
CO FS 38
Camp Marmal – Masar-e Sharif

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...