Jump to content

Bevakning. Välja annat?

Recommended Posts

Tjenare, nu vänder jag mig till er, förhoppningvisst mer efarna soldater än mig.

Skall in i lumpen som bevakning. Men är det så mycket strida inom detta?

Jag vill kriga, strida, ligga i buskar smyga panga, :huh::huh::lol::uzi:ak::):=o

Anmält mig som hundförare med, är det något kul?

Någon med efarenhet kanske kan svara på det?

Tycker ni att man skall välja något annat än bevakning om man vill panga?

Vad jag har läst här på forumena så är bevkning mer åt :huh:

Jag vill juh panga rajtant :/

Tacksam för svar!

Som Bevakning blir det nog inte alltför mycket panga

men vilket förband ska du till?

så får du ett mycket precisare svar

Hundörare är riktigt skoj ifall du är motiverad!

var själv inne som det.. riktigt kul!

Hundar är jag inne på, uppväxt med 6 stycken nu om man skall vara exakt så det är absolut inget nytt för mig :huh:

Skall ligga i hässleholm / F 17 som Bevkningsgruppbefäl.

Kan dra till med en fråga till: vad gör man som gruppbefäl. Sitter och ser glad ut?

:)

Hur som helst, tack för svaret :lol:

Jag va Bevakningas GB.

helt ok.

Det är en del panga där också...

Vi hadde mycket panga i hus och snabb-skytte.

Nu kommer jag starta en tråd som alla kommer att hata. Men jag säger det ändå.

Vakterna har mycket färdighetsskytte, som poliser, därför tror jag månag vakter är bättre skyttar.

sen får amn gå före i matkön :huh: fick då vi iaf.

Du får civil väktar utbiling också, sen får amn lära sig massa knep och trix sok övriga inte får, sånt som bara poliser lärut... typ skumma grepp... :)

som GB ansvarar du flör dina män under ditt vaktpass... vilket kan variera, emn typ 4-5 st.

om dom har frågor eller om nåt är fel så kontakatr dom dig osv... du styr verksamheten för ditt vakt pass. sen finns det ju en yoff ifall du i din tur stöter på problem eller så...

det kanske väljs i efterhand? tror det va nåt förband som hadde hundförare som va stf gb

snäppet under grupp befäl med andra ord... så som GB kanske man kan bli hundförare.

eller så väljs allting i efterhand.

Men då vore det konstigt om dom sagta tt du ska va gb.

Vissa jägarförband t ex har ju så att gb är pb eller kb, sen när man kommer dit så väljs under utbiling en ställföreträdande gb och en hundöfrare, en pricksytt osv... kanske är lika inom vakten, så va det dock INTe när jag gjorde lumpen, där vart jag utagen gb vid mönstringen.

Vi hadde inga hundar heller för den delen.

sorry min hjärna var inte påslagen blandade begreppen tänkte på Grpch

men bevakningstjänsterna skiljer sig från ett regemente till ett annat samt att dom skiljer sig även på regementena framför allt i FV då flottiljerna har detatchementen som man du kan bli placerad på.

Lite offtopic. Raffsec - läste din signatur. Mycket bra citat måste jag säga MEN

I do not know what weApons we will use in WW3 but WW4 will be fought with sticks and stones/ A.Einstein

Ett litet felstav hade smygit sig in där :)

det kanske väljs i efterhand? tror det va nåt förband som hadde hundförare som va stf gb

snäppet under grupp befäl med andra ord... så som GB kanske man kan bli hundförare.

Vissa jägarförband t ex har ju så att gb är pb eller kb, sen när man kommer dit så väljs under utbiling en ställföreträdande gb och en hundöfrare, en pricksytt osv... kanske är lika inom vakten, så va det dock INTe när jag gjorde lumpen, där vart jag utagen gb vid mönstringen.

Ska vi ta och klara ut begreppen här.

En GB är en GB, KB är KB osv.

Däremot är det så att vissa enheter har KB som gruppchef.

Hm... stf GB... tror du tänker på stf gruppchef.

Vissa jägarförband t ex har ju så att gb är pb eller kb, sen när man kommer dit så väljs under utbiling en ställföreträdande gb och en hundöfrare, en pricksytt osv...

ojojoj, nu rörde du till begreppen.

GB är inte samma sak som Grpch. GB är en befälskategori, gruppchef är en befattning.

GB = Gruppbefäl = furir - överfurir

PB = Plutonsbefäl = sergeant - fanjunkare

KB = Kompanibefäl = fänrik - kapten

dessutom finns regementsbefäl (major - överste 1gr) och generalspersoner (brigadgeneral - general)

På vissa förband är gruppchefen GB, på andra PB eller KB. För att krångla till det ytterligare är det inte alltid en GB (gäller även PB/KB) är chef över någon.

EDIT: Oops, var visst tvåa på den.

Edited by 106

Hundar är jag inne på, uppväxt med 6 stycken nu om man skall vara exakt så det är absolut inget nytt för mig  :D

Skall ligga i hässleholm / F 17 som Bevkningsgruppbefäl.

Kan dra till med en fråga till: vad gör man som gruppbefäl. Sitter och ser glad ut?

Hur som helst, tack för svaret :)

Soldater (Bevakning och StriL) på F10/H (nuvarande F17/Hässleholm) genomförde GSU och befattningsutb på garnisonen i Hässleholm i ca 5 månader och låg sedan på (i) BERGET med den stora RADAR:n och antennerna :). Eftersom nu alla förband i Hässleholm utom F17 / Hässleholm och HV/Friv har laggts ner så är det troligt att GSU och befattningsutb sker på Kallinge innan soldaterna flyttas till BERGET.

På berget blir det mycket patrullerande :camo: och väldigt lite passerkontroll :(( så räkna med att det blir mycket tid i terränglådan.

En bevakningsgrupp innehåller även hund och som chef och gruppmedlem kommer du att ha mycket kontakt med hunden då den är er bästa sensor.

Lycka till.

Vet ni om det finns möjlighet till att gymma och liknande på "dötiden" mm. där?

Motsvarande BERG "någonstans i Mälardalen" har (eller hade, har inte varit där på länge) ett halvhyfsat gym. Man kan nog anta att det finns även där.

Här kan du för övrigt läsa lite mer om din kommande tjänstgöringsplats. Verkar som om bevakning där ska bli lite mer av en regional insatsstyrka.

Hörde en intressant sak innan idag.

Är det så att ingen basselasse (bevaksoldat enligt en "kompis") någonsin kommit in på MHS? :wub:

Stämmer icke, förstahandsinfo från mig säger att jag har läst YOP 1-2 med åtminstone tre kadetter som genomfört GU som bevakningssoldater på I21, I19 resp AMF1.

Basselasse=bevakningssoldat? Njäe, basselasse är allmän slang för F-skallar vanligtvis, men man kan inordna bevakningssoldater i den benämningen också... :P

:((

Ska vi ta och klara ut begreppen här.

En GB är en GB, KB är KB osv.

Däremot är det så att vissa enheter har KB som gruppchef.

Hm... stf GB... tror du tänker på stf gruppchef.

Jo, men blir inte det samma sak? ställföreträdande grupp befäl?

Jag sa ju just det att vissa har KB som GB.

T ex K4 Jägarna har KB som blir grupp chefer.