Jump to content
Sign in to follow this  
Vlad

När började Navy seals använda AK5?

Recommended Posts

Jag tänkte kolla in Grg lite på Bofors hemsida.

Och där finner jag texten US NAVY SEALS använder Vapnet, men tittar man noga på bilden som finns så ser man att en av killarna har en AK5:a. Isåfall undrar jag om bilden är på svenska A-dyk eller använder Navy seals AK5:an?

http://www.army-technology.com/contrac....bofors1

Mvh

Vlad

Guest

Hehe, nej det är Bofors som fuckat till sig lite, bilden har funnits ett tag och är på svenska adyk. :)

Men givetvis har även SEALs - inte minst under samövningar - använt både Grg och Ak5, liksom vi har begagnat oss av deras utrustning.

Jag sprang på några Ak5 på Ft Benning några gånger. De användes vid utbildning på internationella vapen.

Precis som Sveriges vpl trackar ned på M16, så tyckte de väl inget speciellt om Ak5an.

Det är mycket intressant attmånga, nästan alla, västländer har "världens bästa" av all utrustning.

Frågar man en pansarkille från Israel,USA och Sverige så svarar de att de sitter i världens bästa, modernaste vagn.Dock gnisslar samtliga fram i olika vagnar........

Tror inte USN SEAL använder Ak5.....dock versioner av "ak4" som jag sett några gånger, ompipade och mest använda för "combat sniping", där krav på mer fältmässighet än vad en dedikerad sniperbössa kan leverera. De låter mycket underligt.

Tackar!!

Det är skönt att man i osäkerhetens tid kan vända sig till experterna.

Men lite skarpt var det va att kunna hitta felet?

Mvh

Vlad

Guest

Magnus/Vlad:

Men ett U för att inte känna igen svenska a-dyk och Korsö. :))

LRRP: Hehe, visst är det så, alla sitter på den bästa materielen, oavsett vad det är. =))

Jag har dock inga bekymmer med M16 alls, de exemplar jag har använt har fungerat utan mer problem än vanliga Ak5'an, att jag sedan favoriserar Ak5'an för dess "känsla och tyngd" är helt subjektiv historia.. :D

Håller med Gotcha, M16 är en helt klart godkänd bössa, drog iväg några pluggar i helgen och skillnaden till AK5 var inte stor. Det enda jag lade märke till var i stort tyngden. Som var ganska kraftigt reduserad. Dock så är tyngden (precis som Gotcha nämner) i AK5 något jag gillar. Presisionen vid snabba dubbelskott var ocskå långt bättre med AK5, kan ha att göra med vana vid vapnet helt klart.

Det är det en del av din utbildning, skall du springa mot kanoner, ksp, strv och allt vad det är så skall du ha ett bra lager mod med dig. Självförtroende föder mod. känslan av att ha övertaget i den materiella biten ger självförtroende och således mod.

Fråga vilken vpl som hellst i vårt rike, visst ta mig F...N är hans pluton den vassaste på att lösa sin uppgift, har världens bästa utrustning osv. Det får alla lära sig!

Tänk er motsatsen, här har du en mottligt bra AK, den är långt ifrån lika bra som ryssens men den är billig, sen har du även ett dugligt pansarfordon, dock så skulle jag aldrig sätta mig i et sådant då det allt som offtast är = döden bara för att fi:s är långt mer avancerad. Men detta är vad vi har... ja ni fattar...

oj väldigt "off topic" sorry... :)

//fairfax

Guest

M16 har den enorma fördelen att när man får sitt obligatoriska kilo jord i vapnet har den ngn sorts knapp som gör att man kan trycka fram slutstycket så att patronen hamnar hela vägen in i patronläget. Detta göra att färre eldavbrott uppstår..

Det som dock gör en svensk krigshjälte orolig är lätet när man trycker av! Tänk er en fjäder o en kina special (smällarn alltså!!) så får ni lätet. Känns som att skjuta med en leksakspistol...

M16 har den enorma fördelen att när man får sitt obligatoriska kilo jord i vapnet har den ngn sorts knapp som gör att man kan trycka fram slutstycket så att patronen hamnar hela vägen in i patronläget. Detta göra att färre eldavbrott uppstår..

Det som dock gör en svensk krigshjälte orolig är lätet när man trycker av! Tänk er en fjäder o en kina special (smällarn alltså!!) så får ni lätet. Känns som att skjuta med en leksakspistol...

Tjena,

På en Ak5 är det bara att smacka till på manöverhandtaget = samma effekt som M16's "forward bolt assist". Färre delar = Jonas gillar :)

Debatten M16 vs. Ak5 är väl odödlig tror jag...

Ligger väl lite i den mentala biten att man skall "veta" att just din utrustning/utbildning är den bästa?

Guest Karlén/KJ

2Sharp/Lynx-Jonas:

Jag är helt med både dig och Fairfax, färre delar i vapnet = färre delar som kan strula, samt att ni kan fethajja att när jag muckade (eller snarare strax innan) var vi alla på KJ-komp det absolut värsta som fanns inom allt form av det det militära..

Det är väl inte HELT osant, men.. hehe.. ;-D

Guest

LRRP:

Intressant att du hittade några Ak5 i Benning, du såg inte några av de svenska utbytesofficererna? Morsade ni? Vore intressant att se deras uppsyn om någon kom fram och morsade på klockren svenska.. =)

Att jänkarna dissade Ak5'an är väl ingen nyhet, de flesta (även britter) brukar tycka att den är för tung, men gillar dess robusthet och enkelhet. Kan du komma på något (annat) specifikt som de ogillade?

Guest

Tyckte personligen att Ak5 var millijarrdärr ggr bättre än

M16A2, förutom på en punkt: vikten.

Man behövde visst en patron eller något att peta med för att få isär m16a2 och det skulle tydligen vara djävligt vasst fick jag höra. Jaha och? jag kan med lätthet använda min eller mormors tumme för att ta isär ak5.

Där låg den isärplockad och det första som slog mig var hur fan de hade tänkt rengöra gascylindern?

det var tunnare än ett sugrör och det gick inte att ta bort, iaf inte av en vanlig beväring ute i bushen. Kan ta en evighet innan det pluggas igen men på vägen dit är det nog en del eldavbrott.

Jag såg med min största förskräckelse en liten "gummiplutt" som jag glömt namnet på. Den var iaf av den minsta storlek.

Vidare fick jag höra om hur viktigt det var att den inte försvann. Säkert något den döende vietnamsoldaten hörde ekandes i sitt huvud när han desperat letade i gyttjan.

Kan ju jämföras med ak5:an som man lätt plockar ner till 7-8 delar och de är inte små. Det är lego för förståndshandikappade ungefär. Skulle man nu mot all förmodan tappa den minsta delen "manöverhandtaget är det väl bara att ta en patron i hålet och mantla.

Jag gillar inte fullkolv, det är väl mer ett estetisk ställningstagande, men om man ka se det rent praktiskt så diggar jag lösningen på M4a1 mer än den på ak5.

En sak jag retade mig på, det kan iofs ha berott på att

muskelminnet inte fick vad det borde ha fått.

Tyckte det var många krångliga moment och krimskrams innan man kunde börja skjuta på allvar. Gillade mer Ak5:ans "kalashnikov-style"  in med magget, mantla och skjut inget tjafs, inget strul bara en enkel bössa. Dessutom tål ak5:an en fruktansvärt massa stryk, iaf av vad jag har sett av kamrater som inte var så fästa vid sitt vapen. Jag vill nog inte skriva om detta, det är bara för mycket och man vet aldrig vem som kan läsa.

Jaha ja det var en svensk fd vpl:s inskränkta och fördomsfulla tankar om storebrors plastbössa :)

Men rätta mig om jag har fel och förklara för mig vad den där plastmackapären var för något?

Måste ha missat plastmackapären när jag pillade lite, men den tunna gascylindern är självrensande.

Prio 1 hos M16 är vikten. t.o.m. magasinen är tunnare i plåten för att de ska bli lättare, med den bieffekten att de håller sämre.

Det har väl diskuterats en hel del M16, och så länge man inte använt den mer än det PYTTLILLA man får skjuta med den i utländska lådan el.dyl. så ska man nog passa sig för att uttala sig för kritiskt om den. Den lär ju fungera, annars vore det ju fan att "världens enda supermakt" (=USA) använder sig av den, SAS löper runt med den m.m m.m..... Och som sagt, de gillade ju inte AK5 allt för mycket "over there" heller...

(hur många länder är det som använder ak5? ;) )

LRRP skrev ju om M4:an, och var ju tydligen ganska nöjd med den...

Håller med dig Ing att man skjuter för lite med en utl.vapenlådan :(

Men v27 skall jag till Fårö och skjuta med AK5, Kulspruta 58 och utländska vapen i en hel vecka :) (FBU centralkurs)