Jump to content

Swempa


Sven Abrahamsson

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

När jag gjorde GU 1980-1981 så var det meningen att Brigadingenjörernas (IB77) ingenjörplutoner skulle transporteras i dumprar, med en specialbyggd överbyggnad.

Motiveringen var att det dels fanns många civila dumprar samt att det är ett bra fordon för ingenjörer, som behöver frakta stora mängder minor, grus mm.

Det var alltså tänkt att vid mob skulle civila inmönstrade dumprar förses med en påbyggnad för personaltransport. Dessa fanns inte färdiga, utan skulle snickras ihop av plutonerna vid mob. Det skulle finnas ritningar och material i mobförråden. Ingen bra lösning enligt mig, då man inte har tid för sånt vid mob.

 

(Trivia: Brigadingenjörbataljonen hade ett enda militärt fordon; bataljonchefens Ratgb. Alla övriga var civila inmönstrade. Fatta vilken cirkus det skulle bli!)

 

Det togs fram ett antal dumprar med en betydligt stabilare påbyggnad av metall, allt mönstermålat och fint. Antal så det räckte till en bataljon tror jag. Dessa användes vid GU och RU på Ing 1 och Ing 3 (PIng vid Ing 2 åkte Tgb 20).

 

Detta var som sagt IB77 och nu vet jag inte vad Ingenjörerna åker i. Patgb 360?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...