Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Sista ryska robotkryssaren av Kara klassen har tagits ur tjänst

Recommended Posts

spacer.png

 

Sista ryska fartyget av Kara-klassens robotkryssare från kalla kriget RFS Kerch har tagits ur tjänst efter 45 års tjänst. Utvecklingen av robotkryssare började med Kynda-klassen på 60-talet som prioriterade ytattack, fortsatte sedan med Kresta I och II under slutet av 60- och 70-talet som hade en mer balanserad SSM/ASW bestyckning, under slutet av 70-talet kom Kara-klassen med ubåtsjakt som prio ett och gasturbiner i stället för ångturbiner, för att (vad gäller konventionellt drivna kryssare) kulminera med Slava-klassen under 80-talet som återigen hade amerikanska hangarfartygsgrupper som tänkta huvudmål. Kara-klassen betecknades av Sovjet som "Large Antisubmarine Ship" och ansågs tillhöra jagarkategorin mer än kryssarkategorin (trots ett deplacement på 9,700 ton fl). En av kryssarna av Kara-klassen RFS Ochakov sänktes 6 mars 2014 som blockadfartyg i kanalen till den ukrainska marinbasen Donuzlav Bay på västra Krim, och en annan RFS Azov användes som försöksfartyg för det då nya SA-N-6 / S-300F / SA-10 Grumble systemet med roterande VLS behållare för 8 robotar. 4 Nov 2014 så bröt en eldsvåda ut akterut på RFS Kerch när hon låg för underhåll i Sevastopol, och man trodde då allmänt att fartyget skulle skrotas. Emellertid så verkar det som om hon har reparerats efter detta.

 

Capt(N) på twitter

 

Large Anti-Submarine Ships Project 1134B Berkut-B Project 1134BF

 

Project 1134.2 Berkut-B / Kara class Guided Missile Destroyer på Global Security

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noteras kan att Nikolayev tjänstgjorde också i Ukrainska flottan. Nikolayev tjänstgjorde totalt bara 21 år. Världens första vertikala missil-avfyringssystem installerades på Azov. Alla fartyg i klassen byggdes i sovjetiska Ukraina.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sökt på nätet och i olika årgångar av Jane's Fighting Ships och Combat Fleets of the World men inte kunnat hitta några uppgifter om att en Kara-klass kryssare tjänstgjort i ukrainska marinen. Enligt Combat Fleets 2002-03 så tillhörde RFS Nikolayev först Stilla Havsflottan men återvände till Svarta Havet för underhåll i slutet av 80-talet. Hon ströks 3-7-92 och såldes som skrot under 1994. Hon ska ha sjunkit i Röda Havet under bogsering till Indien troligen under 1994. 

 

Man ska komma ihåg att den moderna ukrainska flottan egentligen inte skapades förrän 1995 när ett avtal nåddes mellan Ryssland och Ukraina hur man skulle dela upp Svarta Havsflottan (dock hade ett 40-tal mindre kustbevakningsenheter startat operationer tidigt 1992 följda av en Petja-klass fregatt och ett forskningsfartyg som "hoppade över" under sommaren samma år). Summan av kardemumman verkar alltså vara att RFS Nikolayev bör ha legat på botten av Röda Havet innan den ukrainska marinen föddes på pappret så att säga.

 

Däremot så sjösattes en Slava-klass kryssare på 61 Kommunara Shipbuilding Plant varvet i Mykolaiv (f d Nikolaev) 1990 strax innan Sovjetunionens fall. Hon var ämnad att få namnet Admiral Flota Lobov i rysk tjänst. 1993 så överfördes hon i ofärdigt skick utan väsentliga robotsystem (94% färdigställd) till den ukrainska marinen och fick då namnet Ukrayina. 1997 så sas det från ukrainskt håll att man inte hade nåt behov av kryssaren, men Ryssland var inte villigt att överta fartyget. Även Kina och Indien tackade nej. Enligt ukrainska källor behövdes då 30 miljoner dollar för att färdigställa fartyget. Trots nya förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland 2010-11 så ledde detta inte till något avtal. Enligt eng. wiki så var Brasilien intresserade av fartyget 2018. 19 Sept 2019 så sa chefen för den ukrainska försvarsindustrin att fartyget ska säljas.

 

Ukrainian cruiser Ukrayina

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, vikingman said:

Uppgiften om att Nikolayev tjänstgjort i ukrainska marinen på Wikipedia kanske inte stämmer då.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_cruiser_Nikolayev

 

Ja jag tror att den som lagt in uppgiften har förväxlat Kara kryssaren Nikolayev med staden Nikolayev (numera Mykolaiv) där Slava kryssaren som faktiskt överfördes till Ukraina byggdes. Förmodligen ingen medveten desinformation men att hitta helt säkra uppgifter om detta är nog mycket svårt idag. Kan vara bra att vara lite skeptisk till wiki ibland. Det står t ex även på eng wiki att RFS Kerch blev upplagd för skrotning efter branden 2014, men idag vet vi att hon reparerades och trädde i tjänst igen. Uppgifter om sovjetiska/ryska fartyg är svåra att verifiera av uppenbara skäl.

 

Att RFS Azov blev världens första örlogsfartyg med VLS lavettage för robotar 1977 är en intressant uppgift som mycket väl kan vara riktig. Om man får tro den ryska wiki sidan om henne så ska hon även ha varit världens första örlogsfartyg med tre luftvärnsrobotsystem med olika räckvidder (Osa-M, Storm och Storm Fort ").

 

Det sprids för övrigt en del felaktig info även om våra egna fartyg på nätet. Så t ex verkar det bli allt vanligare att påstå att Gotlandsklassens ubåtar är världens första konventionella efterkrigsubåt med AIP tillsatsmaskineri. Det stämmer ju så tillvida att Gotlandsklassen är den första som byggdes och designades från start med AIP, men världens första efterkrigsubåt med AIP är och förblir HMS Näcken som byggdes om 1988. ibland påstås att Näcken bara var en försöksubåt, men hon var de facto i operativ tjänst mellan 1989 och 2005 när hon som HDMS Kronborg togs ur tjänst i den danska flottan.

 

Man skulle t o m även kunna säga att Försvarsmakten deltar i detta när de med nästan beundransvärd ihärdighet hävdar att Koster-klassen är det minjaktfartyget som har det bästa luftförsvaret i världen. Bättre än de allra flesta andra minjaktfartyg? Absolut! Men bäst i världen? Knappast.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Better to leave the Arktika icebreaker in St. Petersburg until broken engine is replaced, says Murmansk expert
       
      Arktika (2016 icebreaker)
       
      /Per
    • By Perman
      Vad säger detta om ryssarna system med idnr på sina fartyg? Är det bara till för att förvilla väst? Att man bytte idnr på ett fartyg var vanligt under kalla kriget, men att två hade likadana nummer har jag inte läst om tidigare.
       
      /Per
    • By Perman
      Kreml schickt U-Boot durch die Ostsee
      (tysk artikel, google translate kraschade)
       
      I och med detta så har den ryska baltiska flottan 4 aktiva ubåtar och därmed förmodligen flest aktiva ubåtar i Östersjön (åtminstone för tillfället). Tyskarna har pappret sex operativa AIP ubåtar, men i praktiken är bara en eller två av dessa är aktiva (resten är under reparation/underhåll eller väntar på detta). Polska och svenska marinerna har tre aktiva ubåtar var (om man räknar med HMS Gotland som nyligen sjösattes efter HTM; HMS Uppland tillförs nästa år; de svenska ubåtarna är alla AIP ubåtar).
       
      EDIT: Kola Flotilla is 36 years of age
       
      Artikeln från ryska försvarsdepartementet antyder att det kan vara fråga om en tillfällig ombasering av Vladikavkaz. Även robotjagaren Severomorsk av Udaloy-klass befinner sig i Östersjön i samband med marinparaden 29 Juli i St Petersburg, och den nybyggda robotkorvetten Uragan (project 22800) som genomför provturer på Ladoga kommer likaså att delta.
       
      /Per
    • By Perman
      Russian navy ship crashes into vessel carrying livestock in Black Sea
       
      Tydligeh så ska alla sjömän på det ryska fartyget ha räddats. Hur det har gått med besättningen och djuren på det andra fartyget är ännu okänt.
       
      EDIT: Det andra fartyget ska bara ha fått mindre skador: Russian spy ship sinks off Turkey after collision with freighter
       
      /Per
       
       
       
       
    • By Perman
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23782512.ab
       
      http://www.blt.se/karlskrona/rysk-forflyttning-en-stark-markering/
       
      Fartygen som gick igenom Stora Bält nu i kväll är av Buyan M-klass och är bestyckade med 8 st kryssningsmissiler vardera av typ Kalibr-NK (3M-54 Klub) eller P-800 Onix. Kalibr-Nk är en kryssningsmissil i första hand för landmål men som även finns i 'anti-ship' och 'anti-submarine' versioner. De flesta versioner är överljudsrobotar, men det finns även en underljudsversion med längre räckvidd. P-800 Onix är ren sjörobot med överljudsfart. Fartygens namn är Zelenyy Dol resp. Serpukhov, och de har tidigare i augusti i år avfyrat kryssningsmissiler från Medelhavet mot mål i Syrien. De kom i tjänst så sent som i dec 2015.
       
      Även om fartygen är bestyckade med ett mycket potent kryssningsrobotsystem som från Östersjön kan nå mål på Island, så har de bara korträckviddiga värmesökande luftvärnsrobotar av MANPADs typ för egenskydd (monterade i 2x4 fasta lavettage typ Komar). Inte för att jag vill undervärdera införseln av detta Kalibr-NK system i Östersjön, men i ärlighetens namn så tycker jag att man i media även borde nämna att Ryssland nyligen förflyttat två toppmoderna fregatter av Steregushchiy-klass FRÅN Östersjön till Svarta Havet.
       
      /Per
×
×
  • Create New...