Jump to content

Problem med yttersulorna på marschkängorna


Perman

Recommended Posts

Jag har läst att yttersulorna på marschkänga 90 kan börja smula om kängorna är gamla. Gav kängorna en omgång med skokräm idag och upptäckte då att yttersulorna (av polyuretan?) delvis börjat bli mjuka. Det är i spåren mellan klackarna i själva bakklacken som materialet börjat bli så mjukt att man faktiskt kan trycka in fingerspetsen och så att säga flytta på materialet och skada sulan. Själva klackarna i mönstret verkar vara mjuka men ändå intakta än så länge. Problemet finns på bägge kängorna. Är detta möjligen ett för stadie av den s. k. smulningen av yttersulorna som kan inträffa om kängorna börjar bli gamla? Antar att det inte finns mycket man kan göra för att stoppa processen.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Chassi said:

Exakt så är det, ett par kängor jag hade förut höll bara i 3 km innan klacken på dem havererade.

 

Kängorna ska inte tåla att ligga oanvända för länge, har de använts kontinuerligt så ska det funka bättre.

 

Ok, det var nedslående nyheter men tack för infon. Lika bra att använda dem så länge det går då.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Perman said:

 

Ok, det var nedslående nyheter men tack för infon. Lika bra att använda dem så länge det går då.

 

/Per

Gå och byt dem. De kommer inte att hålla. Har bytt flera ggr innan jag skaffade egna. Dina kängor är förbrukade. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att M90 kängorna kan börja smulas sönder. Det som sägs är att det är pga av ålder. Vilket jag finner lite konstigt då min upplevelse främst drabbar kängor som legat oanvänd ett tag. När dom börjar att användas då faller dom isär snabbt. Kängor som används kan överleva betydligt mycket längre tid. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...