Jump to content

FM Afghanistanbloggen: Utlämnad till Danskarna


Recommended Posts

Mellan bergstopparna i Hindu Kush ligger Kabul och Hamid Karzai International Airport, Afghanistans största flygplats. Ljudet från avgående flygplan och ankommande helikoptrar avlöser varandra och det är först på kvällen man kan höra ljudet från staden. Kabul ligger 1791 meter över havet och följer dalgångarna runt bergen, tidiga morgnar kan man se de mäktiga bergen som omfamnar mångmiljonstaden i alla väderstreck. Den mäktiga vyn blockeras senare på dagen av utsläpp och avgaser lägger sig som ett lock över staden, som tyvärr är en av världens mest förorenade.mattias-pa-cykel-e1580808809802-892x1024

Hamid Karzai International Airport (HKIA) ligger i den nordöstra delen av Kabul och är indelad i en civil och militär del. Över 30 nationer finns representerade på den militära delen. Här finns gym, frisör, matsal, sjukhus, postkontor och annat man kan tänka sig behöva under de sex månader som insatsen varar. HKIA tar emot huvuddelen av de flyg som ska vidare ut till andra camper runt om i Kabul. Då det är över 40mil mellan det svenska NSE`t (national support element) i Masar-e Sharif och Kabul så är jag stationerad här i för att stötta de svenskar som arbetar eller reser genom huvudstaden.

Här har jag liknande uppgifter som det svenska NSE`t i Masar-e Sharif med skillnaden att jag är inbäddad i ett danskt NSE. När jag inte löser uppgifter som omfattar mina svenska kollegor så arbetar jag med att koordinera transporter för gods och personal inom Kabul åt de danska enheterna. Det danska bidraget i Afghanistan är stort och kräver mycket utrustning och transporter. Fraktflyg med utrustning kommer med jämna mellanrum för att få vardagen att fungera för enheterna runt om i staden och landet.

På grund av riskerna som finns med att köra på Kabuls gator är det vanligaste sättet att förflytta sig utanför HKIAs höga murar med helikopter. Det flesta dagar flyter mitt arbete på utan större friktioner men dåligt väder begränsar helikoptrarnas möjligheter att flyga och vi får anpassa vår verksamhet utefter det. För att kunna lösa mina uppgifter krävs ofta samarbete med andra nationer där erfarenheter delas och kontakter knyts. Det är samarbetet med andra som gör denna tjänst intressant och givande.

Det är enkelt att glömma att man är i en krigszon efter ett par veckor i Kabul. Kontoret, gymmet eller matsalen kunde lika gärna funnits på ett regemente i Sverige, det som gör en påmind är varning sirenen som testas någon gång i veckan för att kontrollera att den fungerar som den ska. Inte helt olikt Hesa Fredrik som ljuder hemma.

kabul.jpg kabul-bild-768x1024.jpg

 

Korpral Monique, FS38

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...