madman Posted February 20 Author Report Share Posted February 20 23 hours ago, Pärmtroll said: Från FM BU 22: "Försvarsmakten anser att det finns ett fortsatt behov av att överväga vilken typ av artilleri som bör ingå i divisionsartilleribataljon. Nyanskaffning av artilleri aktualiserar behovet av artillerisystem med stor eldkraft, lång räckvidd och hög utvecklingspotential, varvid raketartilleri som komplement till eldrör är ett alternativ. Anskaffning av ett beprövat raketartillerisystem bedöms av Försvarsmakten och FMV som producerbar i aktuell tidsperiod och Försvarsmakten avser återkomma med ett förslag inom samma ekonomi." Från FM PERP 22: "Bekämpning på längre avstånd möjliggörs genom anskaffning av nya system för långräckviddig bekämpning så som raketartilleri, markmålsrobot och patrullrobotar. Bekämpningsförmågan understöds av nya tekniska sensorer, och en ökad underrättelse- och telekrigsförmåga. Därmed skapas förbättrade förutsättningar för att samla verkan även inom geografiska områden behärskade av fienden. Dimensionerande materiel: - Anskaffning av raketartilleri på brigad- och divisionsnivå, inklusive markmåls- och sjömålsrobot med upp till 500 km räckvidd på arménivå - Anskaffning av patrullrobotar med kort-, medellång och lång räckvidd upp till 200 km" Mer detaljerade förmågekrav än så är sannolikt inte öppna uppgifter i nuläget. Man kan ju snabbt konstatera att ett system baserat enbart på GLSDB inte uppfyller kraven för RAKART i FM PERP, och därför skulle behöva kompletteras med andra raketer. Likaså kan man snabbt konstatera att FM önskar komplettera RAKART med bl.a. flera typer av patrullrobotar (loitering munition). Jo, SAAB och Boeing har genomfört provskjutningar i egen regi vid RFN (T&E Vidsel). FM var inte inblandade. Ingen aning. Det tvivlar jag på då jag har mycket svårt att se vinsten med den lösningen. Tack för jättebra information. Som då lugnar mig. Eftersom det troligen blir något av de aktuella systemen. Jag tycker frågan nu med även 122 mm raketerna numera kan börja bli intressanta. Då Polen ska bygga en fabrik för sådana. Dessa raketer kan vara lämpliga vid utbildning, övningar och bör bli betydligt billigare än andra typer. Samt att vi även kan använda styrda sådana med 45 km räckvidd istället för att då använda andra dyrare raketer. Men inte om det skulle begränsa oss med möjlighet till ACTAMS och PrSM. Ja förslaget med USV och GLSDB bör inte tilltala oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts