Jump to content

Artillerisoldat - Borde jag vara missnöjd?


Recommended Posts

Hesjan! Så jag mönstrade nyligen, och blev preliminärt inskriven som Artillerisoldat på A9 i Boden, till vägledaren sa jag att jag hade kikat in telekrigssoldat, jägare samt eldledningssoldat, och att jag var intresserad av att ligga i fält, och speciellt med underättelse. Mönstringen gick väldigt bra framtills psykologen. Jag fick en 7 på inskrivning, 8 på cykling och 9 på styrka. Och som sagt satsade jag på dessa befattningar ovan. Jag kände verkligen att jag var vid molnen, och faktiskt på riktigt hade möjligheten att bli jägare efter testerna. Men, sen träffade jag psykologen och fick en 5, och där plaskade allt. Krävs 7 repsektive 6 för jägare och telekrigssoldat, och eldledningssoldat var fullt. Så min vägledare gav mig några alternativ på liknande befattningar i boden, då jag bor närmast dit. Jag har efter mönstringen nu försökt söka lite information kring befattningen, men hittar verkligen ingenting. Samt har jag fått höra av mina polare som gör GMU, att artilleri "suger", och jag har blivit väldigt missnöjd med valet nu i efterhand. Blev så taggad på att få något "coolt", när testerna gick så bra framtills psykologen, så jag har haft det lite svårt att acceptera artillerisoldat. 
Så min fråga blir väll främst, är detta något jag borde vara besviken över? Om man jämför det med vad jag fick som testresultat, samt vad jag faktikst ville bli. 
Jag vill helst att ni är så ärliga som möjligt, och inte "sugarcoatar" det.
Tack för svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Att skjuta med försvarsmaktens kraftigaste pjäs är väl häftigt så det förslår.

 

DU har fått en tjänst där du behövs, kanske inte vad du hade tänkt men ibland så är det man inte tänkt sig minst lika bra.

 

När du sedan genomfört din grundutbildning och kanske fortsätter som soldat i anställning eller liknande så står dörren öppen för det mesta, bara du vill och har ambitionen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lucas123123 said:

Blev så taggad på att få något "coolt"...

 

Vet inte varför så många har inställningen att jägare är så "coolt". En försvinnande liten del av jägartjänsten är särskilt "cool" men det kan vi inte visa i rekryteringsfilmer. Om det är så att du verkligen, verkligen inte vill skjuta FM:s största pjäs så fundera noggrant på vad du tycker är intressant och "coolt" försök sedan jämföra den med den verkliga verksamheten. För oss jägare så är en väldigt liten andel high speed shit som eldöverfall, överfall och helikopter, majoriteten av tiden går till att marscha och titta på tomma vägar.

 

Kom ihåg också att FM är inte bara till för dig, du är även till för FM. Gör din GU så bra du bara kan och sen har du möjlighet att söka anställning var du vill.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kilo3 said:

 

Vet inte varför så många har inställningen att jägare är så "coolt". En försvinnande liten del av jägartjänsten är särskilt "cool" men det kan vi inte visa i rekryteringsfilmer. Om det är så att du verkligen, verkligen inte vill skjuta FM:s största pjäs så fundera noggrant på vad du tycker är intressant och "coolt" försök sedan jämföra den med den verkliga verksamheten. För oss jägare så är en väldigt liten andel high speed shit som eldöverfall, överfall och helikopter, majoriteten av tiden går till att marscha och titta på tomma vägar.

 

Kom ihåg också att FM är inte bara till för dig, du är även till för FM. Gör din GU så bra du bara kan och sen har du möjlighet att söka anställning var du vill.

 

 


Antar att det stämmer. Var bara helt inställd att få syssla med underrättelse. Ungefär som man kan se eldledningssoldaterna göra i FMs film indirekt eld                   . Men är det någon som har lite mer information kring vad just en artillerisoldat gör? Sökt på både Youtube och Google, men hittar nästan ingenting. Är det bara att operera olika artillerisystem, eller gör man själv någon underrättelse?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Chassi said:

Artillerisoldat kan ju betyda flera saker, köra ARCHER tex, eller kanske vara den som trycker på "avtryckarknappen".
 

Jag sa nej till att bli förare när vägledaren frågade. Jag uppfattade inte riktigt allt han sa, men han pratade om att jag skulle inrikta mig på att lokalisera fientliga pjäser, och eliminera dessa. Och detta gjorde man genom något avancerat radar eller sensorsystem.

Så nu när jag tänker efter, känns det som en hyfsad befattning iallafall. Jag hade förmodligen reagerat på samma sätt som nu, oavsett vilket befattning jag hade fått som inte hade varit någon av de tre jag faktiskt ville ha.

Edited by Lucas123123
Link to comment
Share on other sites

Jaha. men då tänker jag ju osökt på att du kommer få arbeta med ARTHUR, ett sensorsystem som används för att lokalisera vart ifrån fienden avfyrar sina artillerigranater ifrån, detta genom att ARTHUR fångar dess i sin radar och sedan söker bakåt i projektilens bana för att hitta avfyringsplatsen.

Det låter rimligt utifrån vägledarens ord.

 

Sen kanske det innebär att du kommer få köra bandvagn också eftersom att det är det fordon ni använder er utav, men du kanske inte är primärt förare för denna.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att du ska vara nöjd. Jag hade verkligen inte haft något emot att göra vpl på artilleriet. Tänk även på att du verkligen inte har bränt några broar om du vill göra något annat i framtiden. Värnplikten är bara insteget i försvarsmakten. Vill du fortsätta som anställd så kan du byta inriktning i princip närsom. Fokusera bara på att prestera ditt allra bästa under värnplikten så att du har möjlighet att söka någon annan tjänst efter muck!

Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2020 at 9:59 PM, Lucas123123 said:


Antar att det stämmer. Var bara helt inställd att få syssla med underrättelse. Ungefär som man kan se eldledningssoldaterna göra i FMs film indirekt eld                   . Men är det någon som har lite mer information kring vad just en artillerisoldat gör? Sökt på både Youtube och Google, men hittar nästan ingenting. Är det bara att operera olika artillerisystem, eller gör man själv någon underrättelse?

Som artillerisoldat kan du också ingå i en rekognoseringsgrupp("rekgrupp") vars uppgifter är att reka ny terräng för förbandet, pjäsplatser osv osv. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Meteor said:

Som artillerisoldat kan du också ingå i en rekognoseringsgrupp("rekgrupp") vars uppgifter är att reka ny terräng för förbandet, pjäsplatser osv osv. 

Låter jäkligt intressant. Hur exakt fungerar det ifall man skulle vilja bli en del av rekgruppen? Är det en roll som tilldelas efter man ryckt in, eller får man veta det lite närmare inpå? Fordonsförare kunde man söka in till vid mönstringen, men sa som sagt nej. Står enbart "artillerisoldat" på min inskrivning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lucas123123 said:

Låter jäkligt intressant. Hur exakt fungerar det ifall man skulle vilja bli en del av rekgruppen? Är det en roll som tilldelas efter man ryckt in, eller får man veta det lite närmare inpå? Fordonsförare kunde man söka in till vid mönstringen, men sa som sagt nej. Står enbart "artillerisoldat" på min inskrivning.

Kan inte svara exakt hur processen ser ut när enskild soldat placeras på en specifik befattning. Men du kommer ha ett samtal med din plutonchef strax efter inryck, anmäl då intresse om du är intresserad av en specifik tjänst. 

Link to comment
Share on other sites

Lucas. Jag är avis. Jag skulle gärna göra om alltihop, om jag fick skjuta en gång till på "den långa skjutbanan" och höra femtonåenhalvan spraka över skyn igen. Jag var eldledare 86-87, dvs långt innan GPS och datorberäkningar, men man kunde ändå spränga ett utedass från styvt 8 km, observerat från 1 km. Med lite tur får du observera bataljon(ers) verkanseld. Det gjorde jag, med 72 eldrör inblandade. I övrigt kan jag säga att få truppslag har sådan stolthet som artilleri. Jag har varit hemvärnsman sedan -96, men firar fortfarande st:Barbara 4:e dec.

Lillen

Link to comment
Share on other sites

Från någon som är på A9 just nu även om inte på pjäskompaniet eller sensorkompaniet så kan jag berätta att det inte blir någon epluton nästa år då sensor kör vartannat år Artradar (ARTHUR) och epluton. Sen att vara på pjäskompaniet kan betyda många olika saker det finns 4 olika befattningar på själva pjäserna förare, vagnchef, pjäsoperatör och vapenstations skytt med olika uppgifter dessutom finns det Närskyddspluton som har patgb 203:or. Dock med tanke på din förfrågan om Telekrig skulle jag gissa att de försöker placera dig på ledningsvagnen på pjäskompaniet alternativt Arthur på sensorkompaniet. Sen ska du inte lita på din inskrivning hur mycket som helst i mitt logement hade alla blivit inskrivna som Samband/Ledning men det är faktiskt bara 4 som hamnade på Samband/Ledning, jag och 3 till blev till olika sorters assistenter (1 stabsassistent, 1 bekämpningsassistent, 1 stridsledningsassisstent och en som blev generell assistent som ska hjälpa till att rotera i L1) 2 blev helt omplacerade till bärgare och 2 hamnade som informationssystems driftledarassistenter. Dock hade jag inte varit oroad då omplacerandet verkar mer vara en SoT grej än på något annat kompani. Sen vill jag ändå påstå att A9 är ett bra regemente från min erfarenhet (kan bara jämnföra med i19, LedR och P7) mycket bra befäl på A9

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 2/7/2020 at 11:25 AM, L1L2L3 said:

Från någon som är på A9 just nu även om inte på pjäskompaniet eller sensorkompaniet så kan jag berätta att det inte blir någon epluton nästa år då sensor kör vartannat år Artradar (ARTHUR) och epluton. Sen att vara på pjäskompaniet kan betyda många olika saker det finns 4 olika befattningar på själva pjäserna förare, vagnchef, pjäsoperatör och vapenstations skytt med olika uppgifter dessutom finns det Närskyddspluton som har patgb 203:or. Dock med tanke på din förfrågan om Telekrig skulle jag gissa att de försöker placera dig på ledningsvagnen på pjäskompaniet alternativt Arthur på sensorkompaniet. Sen ska du inte lita på din inskrivning hur mycket som helst i mitt logement hade alla blivit inskrivna som Samband/Ledning men det är faktiskt bara 4 som hamnade på Samband/Ledning, jag och 3 till blev till olika sorters assistenter (1 stabsassistent, 1 bekämpningsassistent, 1 stridsledningsassisstent och en som blev generell assistent som ska hjälpa till att rotera i L1) 2 blev helt omplacerade till bärgare och 2 hamnade som informationssystems driftledarassistenter. Dock hade jag inte varit oroad då omplacerandet verkar mer vara en SoT grej än på något annat kompani. Sen vill jag ändå påstå att A9 är ett bra regemente från min erfarenhet (kan bara jämnföra med i19, LedR och P7) mycket bra befäl på A9

Sen kommentar men det är så sant så. Jag blev inskriven som förare men blev tillslut stf GrpCh. Allt kan ändra sig och inget är hugget i sten. Av min erfarenhet att döma så ska man aldrig helt lita på vad pliktverket säger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...